KAKO JE NASTAO ŽIVOT?

KATAKLIZMIČKI UDARI STVORILI SU TEMELJE ŽIVOTA NA ZEMLJI? Uzbudljivo otkriće znanstvenika koji su unaprijedili jedan od najslavnijih eksperimenta

PROFIMEDIA

Kada su Stanley Miller i Harold Urey napravili pretpotopni model Zemljine atmosfere i dodali iskre koje su glumile izboje munja, dobili su složene kemikalije u kojima su pronašli i aminokiseline. Radi se o jednom od najpoznatijih eksperimenata u povijesti, koji je ponudio model nastanka života na Zemlji. U novom eksperimentu, francusko-češki tim dodao je i izvor energije kojeg se Miller i Urey nisu sjetili - udari nebeskih tijela u Zemlju - a rezultat je stvorio temelje svog života na zemlji - baze RNK.

Miller-Ureyev eskperiment danas se nalazi u gotovo svim udžbenicima biologije, no s vremenom se suočio s jednim ozbiljnim problemom. Miller i Urey vjerovali su kako su za kemijske reakcije neophodne za život neophodni proteinski katalizatori. Njihov eksperiment završio je nastankom aminokiselina, nakon čega su zaključili kako bi one mogle dovesti do formiranja proteina i organske kemije. No, mnogo desetljeća kasnije, otkriveno je kako i RNK može djelovati kao katalizator mnogih ključnih kemijskih procesa u stanicama.

U međuvremenu, ideja postanka života na Zemlji pomakla se prema hipotezi 'RNK svijeta' - koja pretpostavlja da su biokemija i genetika započele istovremeno, u obliku katalizacijskih RNA molekula.

Francusko-češki tim ponovio je Miller-Ureyev eksperiment, ali ovog puta su tražili prisustvo molekule formamida, koja se sastoji od po jednog atoma ugljika, dušika i kisika, te tri atoma vodika. Radi se o važnoj molekularnoj 'cigli' od koje se sastavljaju brojni drugi spojevi, a najzanimljivija je jer pod određenim uvjetima može reagirati s drugim molekulama formamida i stvoriti sve četiri RNK baze, piše Ars Technica.

U novom eksperimentu, istraživači su se poslužili visokoenergetskim laserom, koji je imitirao energiju oslobođenu udarima kometa i meteora. Nakon simuliranih udara, formamidi u sustavu su stvorili sve četiri RNK baze - temelj genetike i moderne biokemije.

Iako ne možemo sa sigurnošću tvrditi da se identičan scenario odvio u geološkoj prošlosti Zemlje, novi eksperiment pokazao je izvedivost još jednog mogućeg scenarija za nastanak života na Zemlji. Radi se o ideji o kojoj će se sigurno mnogo raspravljati, dok će drugi neovisni timovi sigurno pokušati ponoviti rezultate ovog eksperimenta.

13. travanj 2024 01:10