REVOLUCIJA

POČETAK KRAJA MAME I TATE, STVARANJA POTOMSTVA KAKVO POZNAJEMO 'Dokazali smo da kombinacija spermija i jajašca nije jedina koja vodi do potomstva'

Pixabay

Znanstvenici s uglednog engleskog sveučiliša Bath objavili su da su napravili rane eksperimente koji ukazuju da će jednog dana biti moguće praviti djecu bez - jajašca.

Kažu da su na svijet doveli mladunče miša na način da su spermije kemijskim procesom 'uvjerili' da ulaze u normalna jajašca. Ovaj neobičan eksperiment je objavljen u magazinu 'Nature Communications' i u njemu se naglašava da bi u nekoj budućnosti proces začeća bio moguć bez ženske osobe.

Pokus su započeli tako da su neoplođenu jajnu stanicu pomoću kemikalija pretvorili u neku vrstu embrija. Taj lažni zametak dijeli mnogo toga zajedničkog s običnim stanicama, ponajviše sa stanicama kože, na način da se dijele i kontroliraju svoj DNA. Nakon toga su u lažni embrij ubrizgali spermu. U eksperimentima s mišem, izgledi za postizanje uspješne trudnoće bili su 24 posto. Dakle, ništa sigurno, ali dr. Tony Perry, koji od početka radi na projektu, kaže da je ovo tek početak. U timu znanstvenika je, inače, bio i profesor Miodrag Gužvić iz Srbije.

- Ovo je prvi put da je netko dokazao da kombinacija spermija i jajašca nije jedina koja može dovesti do potomstva. Ovo što smo napravili, mijenja baš sve. Mladunci miševa su bili potpuno zdravi s normalnim životnim vijekom. I da, imali su zdravu mladunčad - rekao je Perry za BBC.

Nešto ranije ove godine Kinezi su objavili da su uspjeli stvoriti spermije od matičnih stanica i poslije ih 'sudariti' s jajašcima. Rezultat je bio - zdravi miš.

Doktor Perry je istaknuo da bi kombinacija ta dva istraživanja mogla dovesti do toga da za oplodnju jednog dana više neće biti potreba niti jajašca, niti spermiji!

20. travanj 2024 03:04