PRESUDA

Za sudar MiG-ova kod Slunja nisu odgovorni piloti, već njihovi nadređeni

    AUTOR:
    • Mario Pušić

  • OBJAVLJENO:
  • 02.05.2017. u 22:00

Karlovac, 100415.
Na Opcinskom sudu u Karlovcu zapocelo je sudjenje pilotima HRZ-a Igoru Troselju i Marijanu Kudliku zbog pada Migova 2010. godine na podrucju Plaskog.
Na fotografiji: Igor Troselj; Marijan Kudlik i Marija Klipa.
Foto: Robert Fajt / CROPIX
Robert Fajt / CROPIX

Sutkinja Općinskog suda u Karlovcu Elma Kaleb Mamić oslobodila je u utorak dvojicu pilota HRZ-a Igora Trošelja i Marijana Kudlika odgovornosti za sudar MiG-ova, koji se dogodio prije sedam godina iznad vojnog poligona “Eugen Kvaternik” na području Plaškog.

Otkako je Općinsko državno odvjetništvo u Karlovcu protiv pilota podignulo optužnicu kojom ih je teretilo za kazneno djelo protiv opće sigurnosti i prijetilo im 12-godišnjom zatvorskom kaznom, postupak je vođen u tajnosti, kako javnost ne bi otkrila važne vojne tajne, a možda i brojne rupe u sustavu koje otkriva ova presuda. Optužnica je Kudlika teretila da kao vođa grupe četiriju borbenih zrakoplova, a Kudlik kao član tog tima, nisu upravljali prema Pravilniku o letenju zrakoplova i Pravilima o letenju Oružanih snaga, kao i da su koristili manevre koji ranije nisu bili dogovoreni te su se tako nekoordinirani sudarili. Nakon suda Kudlik je iz desnog krila lansirao raketu koja je eksplodirala u polju i teško ranila mještanku Plaškog Mariju Klipu, koja je tamo radila poljoprivredne poslove.

No, dokazi izvedeni tijekom suđenja potpuno su demantirali Tužiteljstvo. Od izvora s karlovačkog suda koji je dobro upoznat s tijekom suđenja doznajemo da je sutkinja Kaleb Mamić pilote oslobodila zbog triju osnovnih razloga: nisu bili osposobljeni za let u toj formaciji, hidrometeorološki uvjeti bili su iznimno loši toga dana, a eskadrila je bila u vrlo lošoj koordinaciji za zemaljskim zapovjednštvom.

- Na temelju kombiniranog mišljenja meteorološkog vještaka, vještaka za promet, bivšeg zapovjednika HRZ-a Josipa Štimca, glavnog metodičara obuke Darka Šumanovca utvrđeno je da Trošelj uopće nije bio osposobljen za vođu grupe u skupini od četiri aviona, a Kudlik nije ispunio nijedan uvjet za prvog mu pratitelja grupe, kao i da se uopće nađe u toj skupini. Oni naprosto nisu toga dana smjeli biti u zraku u toj formaciji. Osim toga, čak i da jesu, nisu postojali hidrometeorološki uvjeti za vježbu. Uz sve to komunikacija između Trošelja i voditelja djelovanja sa zemlje bila je vrlo loša. U svemu tome zapravo je prava sreća što su piloti preživjeli - kaže naš izvor. Sutkinja Kaleb Mamić slučaj je, obrazlažući presudu, kako doznajemo, ilustrirala ovim riječima: - Zamislite čovjeka koji se priprema za polaganje vozačkog ispita, sjeda u vozilo, kraj njega instruktor, i onda umjesto kočnice stisne gas i prouzroči prometnu nesreću. On nikako ne može biti kriv, već je odgovornost na instruktoru.

Naš sugovornik isto smatra da je u ovom slučaju odgovornost na trojici nadređenih pilota iz strukture Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, uključujući tadašnjeg zapovjednika, kao i na voditelju djelovanja te akcije sa zemlje.

ELIPSO

Izdvajamo