JUTARNJI OTKRIVA

EKSKLUZIVNO: KRAH MILIJUNSKOG UGOVORA, GRČKA TUŽI HRVATSKU! Zbog neisporučenih patrolnih brodova grčka obalna straža traži naplatu garancije od HBOR-a

HANZA MEDIA

13,3 milijuna eura vrijedan posao izrade patrolnih brodova za grčku obalnu stražu, koji je trebao spasiti velolučko brodogradilište Montmontaža Greben, umjesto dobrim poslovnim odnosima sada je rezultirao sukobom između Grčke i Hrvatske te jednim stečajem.

Iz Grčke Republike, naime, 14. prosinca prošle godine stigla je tužba protiv Hrvatske banke za obnovu i razvoj (HBOR) kojom Grci od ove institucije potražuju povrat avansa za neisporučene brodove kojih je prema ugovoru između Grčke i Montmontaže Greben u Egejsko more trebalo stići točno šest.

Tužba u Pireju

HBOR je tuženik u ovom postupku s obzirom na to da je ova bankarska institucija po nalogu izvoznika, odnosno velolučkog brodogradilišta izdala dvije garancije za povrat avansa te dvije garancije za garantni period u korist Grčke države kao korisnika garancija, a sve u svrhu poticanja izvozne proizvodnje.

“Prema raspoloživim informacijama, Grčka je pred sudom u Pireju tužbu podnijela 7. lipnja 2016. godine, a putem Općinskog građanskog suda u Zagrebu potom je dostavila HBOR-u 14. prosinca 2016. godine. Budući da je tužba stigla u grčkom izvorniku i neprihvatljivom prijevodu na hrvatski jezik, u tijeku je prijevod tužbe po ovlaštenom tumaču za grčki. Po završetku prijevoda, HBOR će angažirati grčke pravne zastupnike kako bi ga zastupali u predmetnom postupku pred sudom u Pireju i kako bi poduzeli sve raspoložive pravne radnje u svrhu zaštite prava HBOR-a”, potvrdili su Jutarnjem listu iz HBOR-a.

A povijest ove neuspješne izvozne inicijative ide otprilike ovako. Dana 13. siječnja 2014. tvrtka Montmontaža Greben, malo brodogradilište iz Vele Luke na Korčuli, potpisuje vrijedan ugovor s grčkom Obalnom stražom, odnosno grčkim Ministarstvom pomorstva.

Predmet ugovora je šest patrolnih brodova vrijednih 13,4 milijuna eura, od čega će 75 posto biti financirano kroz program Europske unije za osiguranje vanjskih granica, a ostatak je trebalo dati grčko Ministarstvo pomorstva.

Riječ je bila o brodovima tipa POB-24G dužine 24,7 metara i šest metara širine koji dosežu maksimalno 32 čvora brzine i od kojih je Montmontaža Greben prva dva broda bila dužna Grcima dostaviti do kraja 2014., a preostala četiri do kraja lipnja 2015.

Grčki nemar

Milijunski ugovor, nadali su se tada u Montmontaži Greben, trebao je ne samo spasiti radna mjesta u toj kompaniji nego je za potrebe ovog posla tvrtka zaposlila dodatnih 50 radnika te angažirala kooperante iz splitske tvrtke Emo-Commerce.

Vrlo brzo se, međutim, pokazalo da će Hrvati prilično teško ispoštovati odredbe ugovora pa je tako prvi brod za Grčku s kašnjenjem isporučen tek u siječnju 2015., a drugi nekoliko mjeseci poslije.

Nejasno pritom ostaje tko je bio glavni krivac za kašnjenje u isporuci brodova, ali iz HBOR-a, kao i neslužbeno iz ovog brodogradilišta doznajemo da je s isporukom preostala četiri broda, među ostalim, zapelo i zbog grčkog nemara.

“Izvoznik je temeljem ugovora isporučio dva broda grčkoj državi, dok je s isporukom preostala četiri broda došao u zakašnjenje, djelomično i zbog činjenice da je Grčka država kršila dio svojih ugovornih obveza te je kasnila s plaćanjem kupoprodajne cijene za isporučene brodove”, kažu u službenom odgovoru HBOR-a.

Komplikacije

Priča se dodatno komplicira u svibnju 2016., kada iz Grčke u HBOR stiže poziv za plaćanje po izdanim garancijama, ali umjesto da traže povrat avansa za četiri neisporučena broda, Grci od HBOR-a traže povrat predujma za ukupno pet plovila, što u HBOR-u odbijaju platiti pa se Montmontaža Greben obraća Trgovačkom sudu u Zagrebu.

Ta će institucija, potvrđuju nam u HBOR-u, donijeti privremenu mjeru kojom se do okončanja postupka HBOR-u zabranjuje plaćanje određenog iznosa do pravomoćnog okončanja postupka s obzirom na to da se radi o “neosnovanom pozivu od strane grčke države usmjerenom ka stjecanju nepripadajuće imovinske koristi”.

“HBOR je 31. svibnja 2016. Grčkoj državi izvršio plaćanje po pozivu, osim iznosa u visini avansa za drugi brod, a što je HBOR-u zabranjeno donesenom privremenom mjerom”, stoji u odgovoru ove banke iz koje nam nisu dostavili podatke u točnom iznosu dosad plaćenih garancija Grčkoj.

Osim HBOR-u, ugovor sklopljen s Grcima napravio je očito priličnu štetu i velolučkom brodogradilištu s obzirom na to da je ta kompanija u prosincu 2016. proglasila stečaj, nakon čega je na mjesto direktora Mladena Žanetića stigao stečajni upravitelj Vlaho Monković.

Ipak, ni Monković, niti Žanetić jučer nisu bili voljni komentirati poslovne probleme u ovoj kompaniji koja prema podacima s Poslovne Hrvatske ima porezni dug u iznosu od 2,7 milijuna kuna te gubitak od 25 milijuna kuna u 2015. godini.

ELIPSO

Izdvajamo