UBER U HRVATSKOJ

KAKO ZAPRAVO FUNKCIONIRA UBER U HRVATSKOJ? Nizozemskoj tvrtki ide 25% računa, a ostatak vozaču, koji plaća sva davanja i PDV

REUTERS

Travis Kalanick

Brojne zemlje EU traže reguliranje Uberove usluge. Danska ga je “izbacila”, a Europski sud pravde odlučio je da nije informatička, nego prijevoznička tvrtka

Zagrebačka tvrtka Uber Croatia d.o.o. prijavila je 2016. godine prihod u visini od 4,2 milijuna kuna, a nakon što su na taj iznos platili porez, ostvarili su dobit u visini od 232,7 tisuća kuna. Tvrtka je imala četiri zaposlena, a njihova prosječna neto plaća iznosila je 12,9 tisuća kuna.

Riječ je o tvrtki koja uredno u Hrvatskoj plaća poreze i doprinose, međutim, to nije ukupan prihod koji je Uber ostvario na račun poslovanja, odnosno pružanja usluga taksi prijevoza u Hrvatskoj jer nizozemska tvrtka Uber International Holding BV, koja je osnivač tvrtke Uber Croatia d.o.o., a na čiji račun uplaćujete novac kad koristite uslugu Ubera u Hrvatskoj, ipak ne plaća poreze u Hrvatskoj. Uber se, naime, u nekoliko zemalja Europske unije suočio s pravnim problemima, upravo i radi neplaćanja poreza, nakon što su 2012. godine počeli nuditi svoje usluge i u Europi.

Bez dozvole

Posebno je kontroverzna njihova aplikacija UberPop, s obzirom na to da obuhvaća vozače koji nemaju dozvolu za taksiranje. Prema tumačenju vlasti brojnih europskih zemalja, to znači nepoštenu konkurenciju za taksi prijevoznike, pa su stoga neke među njima pokušale regulirati Uberove usluge, a u pojedinim su ih slučajevima i zabranile. Uber se tako povukao iz Danske zbog novog zakona koji njihove usluge izjednačava s tradicionalnim uslugama taksiranja.

Aktualni je slučaj došao pred Europski sud pravde 2014. godine kada je španjolski sud od njih zatražio da presude je li Uber kompanija za prijevoz ili kompanija za usluge informatičkog društva. U svibnju ove godine europski mediji objavili su mišljenje savjetnika Europskog suda pravde (ECJ), koji je ustvrdio kako američka kompanija Uber posluje u sektoru prijevoza i ne spada u kategoriju kompanije informatičkog društva. U tada objavljenom priopćenju sud navodi da se prema mišljenju njihovog pravnog savjetnika “usluga koja se nudi putem Uberovih platformi mora svrstati u kategoriju ‘usluga na području transporta’ “. Zbog karakteristika aplikacije

Naknada za povezivanje

“Uber se ne može smatrati pukim posrednikom između vozača i putnika”. Kompanija se u poslovanju “ne ravna po načelu slobode pružanja usluga u kontekstu ‘usluga informatičkog društva’ “, prenio je tada informativni portal EUobserver. “Usluga se zapravo svodi na organizaciju i upravljanje složenim sustavom urbanog prijevoza po narudžbi”, zaključio je pravni savjetnik ECJ-a prema priopćenju.

Mišljenje sudskog savjetnika nije pravno obvezujuće, ali ga sud u praksi uglavnom usvaja. U slučaju Ubera zakočit će poslovni uzlet kompanije koja koristi internetsku platformu kako bi povezala vozače spremne dijeliti kapacitete za prijevoz s ljudima u potrazi za prijevozom od točke A do točke B. Putnici plaćaju vozačima, a Uber zarađuje naknadu za povezivanje.

Jutarnji list je još lani analizirao jedan od računa koji je izdao Uberov suradnik prijevoznik, i to putem e-maila nakon pružanja usluge, a na kojem nije bilo spomena ni o PDV-u ni o samoj tvrtki koja je izdala račun. No, jedan od vozača Ubera objasnio nam je da to nije pravilo, odnosno da se ne navodi PDV ako vozačeva tvrtka nije u sustavu PDV-a te da se u pravilu na računu navodi ime vozačeve tvrtke ili obrta. Također nam je otkrio kako funkcionira vozačeva suradnja s Uberom: korisnik uslugu plaća izravno na račun kompanije u Nizozemskoj, potom se taj iznos umanjuje za 25 posto (kolika je provizija samog Ubera u Hrvatskoj) i novac se uplaćuje natrag na račun tvrtke koja je u Hrvatskoj izvršila uslugu. Ta tvrtka, pak, fakturira cjelokupan iznos te plaća poreze na ukupan iznos usluge. Ali gdje se plaća porez na onih 25 % koliko ostane na računu tvrtke u Nizozemskoj?

Provizija

Direktor Davor Tremac, generalni menadžer Ubera za Hrvatsku, objasnio nam je tada kako je Uber tvrtka koja nudi mobitel aplikaciju te spaja putnike i vozače/partnere Ubera, koji su, pak, pružatelji usluga. Oni u Hrvatskoj posluju kao obrtnici ili tvrtke (d.o.o. ili j.d.o.o.) te u skladu s hrvatskim zakonima plaćaju sva potrebna davanja.

- Putnik u trenutku vožnje ima ugovorni odnos s vozačem, odnosno njegovom tvrtkom koja izdaje račun, koji, pak, pripremi Uber aplikacija na temelju podataka koje upisuje vozač - kaže Tremac. Kad putnik uplati uslugu, ona sjeda na račun tvrtke u Nizozemskoj, od kojeg se oduzima provizija od 25 posto te se ostatak novca uplaćuje na račun vozača u Hrvatskoj, koji potom na ukupan iznos plaća sva potrebna davanja, poreze, pa i PDV, ako je njegova tvrtka ili obrt u sustavu PDV-a.

- Tvrtka u Nizozemskoj plaća poreze tamo gdje je registrirana - rekao nam je tada Tremac.

Čelnik i suosnivač podnio ostavku

Čelnik i suosnivač Ubera Travis Kalanick podnio je jučer ostavku na mjesto izvršnog direktora, no ostat će u upravi. Do ostavke je došlo nakon niza skandala povezanih s poslovanjem te tvrtke, ali i optužbi za seksualno uznemiravanje

 

ELIPSO

Izdvajamo