SPREMA SE I NOVI ŠTRAJK?

OTKRIVAMO ŠTO SE DOGAĐA U CROATIA AIRLINESU Zašto najbolji pilot, sin našeg poznatog političara, više ne može biti instruktor?

    AUTOR:
    • Mark Cigoj

  • OBJAVLJENO:
  • 05.06.2017. u 21:25

Tko je čovjek zbog kojeg je 12 najiskusnijih kapetana Croatia Airlinesa dalo ostavke na mjesto instruktora pilota Airbusa, zašto je i kako do toga došlo i je li zbog toga došlo u pitanje školovanje budućih pilota nacionalne zrakoplovne tvrtke.

Jedan od najiskusnijih hrvatskih pilota, instruktor i državni ispitivač, kapetan Andre Šarinić (44), 12. svibnja dobio je otkaz instruktorskog ugovora u Croatia Airlinesu. Iz solidarnosti sa Šarinićem i u znak prosvjeda protiv te odluke Uprave, 28. svibnja ostavke na mjesto instruktora pilota Airbusa dalo je 12 kapetana Croatia Airlinesa.

“Atmosfera u kojoj ne možemo otvoreno reći što mislimo, atmosfera straha u kojoj ne znamo hoće li naša odluka, rečenica ili mišljenje biti dovoljni za otkaz, atmosfera u kojoj većina pismenih obraćanja visokopozicioniranih rukovoditelja završava upozorenjima o mogućnosti otkazivanja ugovora o radu, nisu uvjeti u kojima možemo ili želimo raditi svoj posao”, napisali su kapetani u pismu potpore kapetanu Šariniću.

Andre Šarinić ne smije govoriti za medije, kako su nam prenijeli, zbog straha od otkaza. Takva je situacija i s ostalim pilotima.

- Andre Šarinić jedan je od najcjenjenijih instruktora Croatia Airlinesa, a ugovor mu je otkazan bez objašnjenja. Šef školstva kapetan Tomislav Kurjaković zatražio je sastanak s Upravom kako bi saznao razloge, što znači da se Uprava nije konzultirala s neposrednim šefom kapetana Šarinića. Nekoliko dana prije otkaza kapetanu Šariniću zamjerilo se navodno obilaženje Vlade u vrijeme izbora novog predsjednika Uprave Croatia Airlinesa. Od kapetana Šarinića dobio sam najoštriji demanti da je on kontaktirao s osobama u vlasti. No, i da jest, to je njegovo elementarno demokratsko pravo. Kapetan Šarinić nema mrlje na karijeri, višegodišnji je instruktor, ekstremno cijenjen među kolegama - ističe Alen Šćuric, savjetnik Hrvatskog sindikata prometnih pilota, koji potpuno realnim smatra skori novi štrajk pilota i kabinskog osoblja te podsjeća da je posljednji trajao osam dana.

Neodrživo stanje

Povod za otkaz instruktorskog ugovora Šariniću navodno je to što je on u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture govorio o neodrživom stanju u Croatia Airlinesu te upozorio da je Uprava 2015. godine prodala motore tri Airbusa koje sada unajmljuju za mnogo veće iznose. Kapetan Šarinić, navodno, ne podržava reizbor sadašnjeg predsjednika Uprave Krešimira Kučka, nego je lobirao za jednog od kandidata na natječaju.

Ta je priča pomalo upitna ako se zna da izbor predsjednika Uprave Croatia Airlinesa nije u nadležnosti ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, nego ministra državne imovine Gorana Marića. Ipak, za Šarinićev razgovor u Ministarstvu prometa, prema toj verziji priče, brzo je doznala uprava Croatia Airlinesa koja mu je zbog toga uručila otkaz instruktorskog ugovora.

Direktor Croatia Airlinesa, Krešimir Kučko, izjavio je kako je iskoristio svoje diskrecijsko pravo da bira najbliže suradnike pa je tako odlučio otkazati instruktorski ugovor Šariniću. Kao razlog je naveo da je Šarinić dugogodišnji instruktor te da želi pomladiti instruktorski kadar u tvrtki.

U Upravi Croatia Airlinesa kažu kako nemaju saznanja da su najavljene ostavke instruktora motivirane aktualnim natječajem za odabir kandidata za člana Uprave Croatia Airlinesa, ali ih smatraju uobičajenim i očekivanim dodatnim pritiscima u povodu potpisivanja novog kolektivnog ugovora.

- Treba napomenuti kako gospodinu Šariniću nije otkazan ugovor o radu, nego je samo donesena interna odluka o prekidu angažmana na dodatnim poslovima po nalogu, odnosno mjestu instruktora u Prometnom školskom centru Croatia Airlinesa. Posao instruktora kao posao po nalogu obavlja se povremeno kada za to postoji potreba. U sektoru prometa postoji 25 različitih poslova po nalogu na kojima povremeno rade 52 izvršitelja kako bi se omogućilo da zaposlenici pojedine neletačke poslove obavljaju uz istodobno zadržavanje angažmana na letačkim poslovima jer je to uvjet za rad pilota i kabinskog osoblja unutar Croatia Airlinesa. Poslovi po nalogu, u koje spadaju i instruktorski poslovi, plaćeni su dodatno i regulirani obveznopravnim ugovorom o nalogu koji je samostalan i neovisan od ugovora o radu - kažu u Upravi Croatia Airlinesa.

Problem s licencama

Croatia Airlines, navodi Kučko, ima još šest instruktora na Airbusu i dva na Dashu pa ostavke neće utjecati na poslovanje tvrtke. Najavio je i da će školovati nove instruktore.

S druge strane doznajemo da je, usprkos najavama o pomlađivanju kadra, za Šarinićeva nasljednika već odabran pilot koji ima 55 godina i treba mu najmanje pola godine za osposobljavanje za instruktora. Nadalje, dobili smo podatak prema kojemu Croatia Airlines trenutačno zapošljava oko 120 pilota, od kojih je 18 instruktora, sa Šarinićem i 12 instruktora koji su dali ostavke.

- Croatia Airlines žali zbog najavljenog odustajanja 12 pilota od povremenog obavljanja instruktorskih poslova te se nadamo da do toga u konačnici neće doći. Ipak treba istaknuti da najavljene ostavke na dužnostima instruktora ne ugrožavaju sigurnost letačkih operacija Croatia Airlinesa. U ljetnoj sezoni, koja je već počela, nema internih školovanja naših pilota, a broj instruktora ionako prelazi interne potrebe. U pitanje je eventualno doveden nastavak programa školovanja za vanjske polaznike u planiranom obujmu tijekom ove godine. U posljednje dvije godine pojačan je interes i broj vanjskih polaznika programa školovanja letačkog osoblja zbog čega je kompanija povećala broj instruktora. U istom smo razdoblju lani za oba tipa zrakoplova u floti, Airbus i Dash 8-Q400, imali šest instruktora manje nego što ih je danas. Uvažavajući važnost letačkog kadra, odmah nakon najave odustajanja 12 pilota od dodatnih poslova instruktora pozvali smo ih na dijalog te je održan sastanak sa svim odgovornim menadžerima prometnog sektora. Na sastanku je dogovoreno da će se evaluirati situacija radi definiranja daljnjih mjera i dugoročne politike kompanije po pitanju provođenja programa školovanja i resursa potrebnih za njihovo provođenje - odgovoreno nam je iz Uprave Croatia Airlinesa.

S druge strane, izražen je stav prema kojemu se Uprava sada mora suočiti s problemom održavanja licencija za pilote. Naime, piloti ih moraju redovito obnavljati, a sada ih instruktori, zbog ograničenja u broju sati letenja, neće stići sve provjeriti. Neki tako smatraju da bi Croatia Airlines, ako ne uspije osigurati provjeru licencija svih svojih pilota, što nadzire Europska agencija za sigurnost zračnog prometa (EASA), to čak moglo svrstati među tzv. unsafe kompanije.

Dio zaposlenika podržava predsjednika Uprave Krešimira Kučka te naglašava kako nakon pet godina njegova mandata kompanija više ne ostvaruje milijunske gubitke, lani i ove godine otvoreno je osam novih linija (St. Peterburg, Lisabon, Prag, Milano, Oslo, Helsinki, Stockholm i Bukurešt), smanjen je broj zaposlenika sa 1086 na 940, smanjen je broj direktora, potpisani su code-share ugovori s KLM-om i Air Franceom... No, njegovi oponenti napominju kako kompanija konstantno gubi tržišni udio, a spočitavaju mu i prodaju slotova na londonskom aerodromu Heathrow, odlazak nekoliko desetaka vrhunskih mehaničara, neotvaranje baza u Sarajevu, Skoplju, Prištini i Tirani - što je bilo najavljeno, opravdanost sell and leaseback aviona i motora, programa za pilote pay to fly...

Očeve obaveze

- Šarinićev je stav da Krešimir Kučko nije najbolja opcija za predsjednika Uprave. Andre je financijski potpuno neovisan, nije zbog novca otišao u neku inozemnu kompaniju, ostao je u Croatia Airlinesu i prvenstveno želi da je sve onako kako treba biti što se struke tiče. Dobio je otkaz bez razloga, zbog navodne priče da je nešto govorio u nekom neformalnom društvu - kaže njegov bliski prijatelj.

Priča o otkazu ugovoru Andri Šariniću ima posebnu težinu i zato što je on sin nekadašnjeg hrvatskog premijera (1992. - 1993.) i dugogodišnjeg predstojnika Ureda predsjednika Tuđmana Hrvoja Šarinića, koji je u prvoj polovici 90-ih slovio za jednog od najmoćnijih ljudi u državi.

Andre Šarinić rodio se 1972. u Francuskoj, a zbog očevih poslovnih obaveza djetinjstvo je proveo u Južnoafričkoj Republici, Francuskoj i Maroku. U Zagreb su se vratili 1987. gdje je Andre 1991. završio srednju školu i upisao Ekonomski fakultet. Na aerodromu u Lučkom 1990. počeo se baviti padobranstvom te je 1995. postao viceprvak države. Početkom 1993. otišao je u Ameriku i u najpoznatijoj američkoj pilotskoj akademiji Flight Safety Centeru na Floridi u deset mjeseci završio obuku za profesionalnog pilota. U Zagreb se vratio 1994. i otišao na odsluženje vojnog roka. U Croatia Airlines se javio na natječaj u travnju 1995., a s 23 godine, 1996., postao je mlađi kopilot na ATR-u 42. Nakon što je u Francuskoj, u Toulouseu, 1997. proveo mjesec i pol na specijalnoj obuci za pilota Airbusa, u Croatia Airlinesu leti na Airbusu. Krajem 90-ih slovio je za jednog od najmlađih pilota Airbusa u Europi. Do danas ima više od 13 tisuća sati naleta, već godinama je instruktor i državni ispitivač.

Njegov šest godina stariji brat Marc prije više od 20 godina otvorio je kultni kafić Pif u Preradovićevoj, a s osam godina starijim bratom Marijem, koji je poginuo na motociklu u Klaićevoj ulici 1998., vezala ga je strast prema brzinama i adrenalinu. Mario je bio dugogodišnji pilot predsjednika Tuđmana, a mlađeg brata Andru zarazio je pilotiranjem, padobranstvom i motociklizmom. S pokojnim Željkom Malnarom zajedno su bili na dvije velike ekspedicije na motociklima: prvi su put u 20 dana prošli devet zemalja do Crnog mora, a drugi su put u 18 dana prošli deset tisuća kilometara i preko Gibraltara stigli do Sahare.

Andre Šarinić je kao kapetan prvi put bio je u središtu pozornosti javnosti u prosincu 2011. kada je kao predsjednik Hrvatskog sindikata prometnih pilota ispred sjedišta Agencije za civilno zrakoplovstvo poveo prosvjed zbog odluka kojima se produljuje radno vrijeme pilota i na taj način ugrožavaju ljudski životi. Zatim je u ožujku 2012. bio vođa štrajka 148 pilota, kabinskog osoblja, mehaničara i zaposlenika u Croatia Airlinesu te je uporno kritizirao poslovanje nacionalne zrakoplovne kompanije.

- A koji su razlozi obračuna Uprave s nama? Pa, očito im je zasmetala naša analiza njihova poslovanja kada smo prokazali malverzacije s nabavom ili točenjem goriva. Izračunali smo da dnevno nestane tri tone goriva. Recimo, idem za Split i želim pet tona goriva. Pokazivač u avionu mi kaže da imam pet tona. Dođem potpisati to točenje, a s cisterne mi čovjek kaže da mi je utočio 5,2 tone. I ja to moram potpisati jer mi direktor kaže da moj mjerač u avionu nije ispravan, nego da je ispravan onaj na cisterni. Pa, avioni moraju biti točni kao švicarski sat. I tko onda neće biti bijesan - javno je govorio početkom ožujka 2012. Andre Šarinić.

Neformalni kanali

Iz krugova bliskih tadašnjoj Upravi neformalnim su kanalima plasirane teze prema kojima značajan dio golemih akumuliranih gubitaka Croatia Airlinesa seže još u 1997. kada je šest novih aviona Airbus kupljeno po iznimno nepovoljnim uvjetima. Prema tim informacijama, bazična cijena bila je 37,8 milijuna dolara po avionu, što je oko 3,5 milijuna skuplje nego pri nabavi nova četiri Airbusa 11 godina poslije, a kada se toj cijeni pribroje troškovi financiranja, proizlazi da su avioni iz 1997. stajali oko 70 milijuna dolara, 30-ak milijuna više nego 2008. godine. Kako je proces kupnje u 90-ima vodio bivši premijer Hrvoje Šarinić, prema tim tezama navodilo se da on snosi dio odgovornosti za kasnije gubitke Croatia Airlinesa.

No, nakon toga je država 2012. dokapitalizirala Croatia Airlines sa 141,3 milijuna eura, a 2015. kompanija je izašla iz procesa restrukturiranja. Golemi gubici su zaustavljeni, no prema relevantnim podacima, kompanija ne raste, nego stagnira, iako se u međuvremenu znatno povećao broj putnika u Hrvatskoj. No, njih su očito prevezle druge kompanije. Stoga dio zaposlenika Croatia Airlinesa, među kojima je i Šarinić, strahuje da s takvim trendovima hrvatska nacionalna zrakoplovna kompanija dugoročno teško može opstati.

 

Šest ljudi u utrci na natječaju za predsjednika Uprave Croatia Airlinesa

 

Na natječaj za novog predsjednika Uprave Croatia Airlinesa prijavilo se osam kandidata, od kojih dva nisu zadovoljila uvjete. Šest kandidata obavilo je razgovore koje uz dva člana komisije vodi predstavnik resornog Ministarstva Jure Šarinić. Poznata su imena četiri kandidata.

Krešimir Kučko, sadašnji predsjednik Uprave, u Croatia Airlinesu je od 1996. i bio je voditelj predstavništva u Amsterdamu, menadžer prodaje te menadžer za Švicarsku.

Jasmin Bajić, sadašnji direktor kontrolinga i unutarnjeg nadzora, u Croatia Airlinesu je od 1994., a bio je šef Odjela planiranja i razvoja, voditelj Službe planiranja, direktor Sektora upravljanja mrežom, voditelj poslova mrežnog kontrolinga i financijski direktor.

Tonko Rilović predstavnik je Hrvatske turističke zajednice u Londonu, a u Croatia Airlinesu je do prije pet godina bio izvršni direktor za prodaju, marketing, upravljanje mrežom i prihodima te direktor za tržišta Zapadne Europe sa sjedištem u Londonu.

Boško Matković je od 2001. do 2009. bio predsjednik Uprave Zračne luke Zagreb i član NO-a Croatia Airlinesa, a poslije je radio na projektima Lufthansa Consultinga. Njegovi zagovornici, među kojima je očito i kapetan Šarinić, tvrde da je zagrebački aerodrom preuzeo kao gubitaša, ali je vratio 8,2 milijuna eura dugova i 9,3 milijuna eura kredita, investirao 37,3 milijuna eura u obnovu stare zgrade i navigacijsku i drugu opremu te ostavio 32 milijuna eura akumuliranog profita, no da je smijenjen jer se protivio davanju koncesije za gradnju nove zgrade zračne luke smatrajući da Zračna luka Zagreb sama može naći sredstva za gradnju.

 

ELIPSO

Izdvajamo