“Produkcija, režija i realizacija TV emisije u trajanju od 15 minuta... količina 4... cijena 15.760 kuna... iznos 63.040 kuna... ukupno s porezom 78.000 kuna”, navodi se u jednom od računa koje je tvrtka Paradigma d.o.o. iz Osijeka u srpnju ove godine izdala Ministarstvu gospodarstva za usluge snimanja TV emisije u kojoj se promoviraju projekti Ministarstva.
Iz ostale dokumentacije do koje je došao Jutarnji list vidljivo je da je riječ o emisijama “Izazovi napretka” za koje je na nizu lokalnih televizija Ministarstvo gospodarstva tijekom ljeta, u vrijeme predizborne kampanje, zakupljivalo medijski prostor.
Nije se javljao
Iz Ministarstva gospodarstva nam jučer nisu poslali odgovor, a ni ministar Tomislav Panenić nije se javljao na pozive. Prvi je tu emisiju uočio HDSSB koji je još u kolovozu Državnom izbornom povjerenstvu prijavio Mostova tehničkog ministra Panenića zbog povrede izborne promidžbe, na što je reagiralo Etičko povjerenstvo.
“Etičko povjerenstvo smatra da bi sudionici izbora koji obavljaju javnu dužnost trebali izbjegavati ponašanje opisano u prigovoru. Etičko povjerenstvo poziva sve sudionike izbora da za aktivnosti i namjene svoje izborne promidžbe ne koriste sredstva u vlasništvu države i lokalne samouprave”, navedeno je u odgovoru predsjednika tog povjerenstva, akademika Zvonka Kusića.
Jutarnji je list ovih dana došao u posjed dokumentacije koja pokazuje da su tijekom ljeta Ministarstvu gospodarstva račune za zakup medijskog prostora izdali: Televizija Slavonije i Baranje na iznos od 45.000 kuna, Vinkovačka televizija u iznosu od 59.231 kune, Osječka televizija za 25.875 kuna, Jabuka TV na iznos od 48.000 kuna. Mreža TV izdala je četiri računa: jedan na iznos od 12.000 kuna, drugi u iznosu od 60.000 kuna, još jedan na šest tisuća kuna i 12.000 kuna, potom je Slavonsko-brodska televizija izdala račun od 14.250 kuna...
Paradigma
Iz dokumentacije do koje je došao Jutarnji list vidljivo je da je tvrtki Paradigma d.o.o. iz Osijeka izdano sedam računa ukupne vrijednosti od oko 197.000 kuna. Direktor tvrtke Paradigma, Boris Šibila, potvrdio nam je da je taj posao radio za Ministarstvo gospodarstva te da je navedeni iznos, kako je rekao, “koliko se sjeća, točan”.
- Mi nemamo veze s nikakvom politikom - rekao je Šibila. Njegova je tvrtka snimila ukupno deset emisija, a u četiri, kako nam je rekao, pojavljuje se ministar Panenić. Nismo uspjeli doznati kako je dobio taj posao jer nam na to pitanje direktor Šibila nije odgovorio, samo je ponovio da oni “nemaju veze s politikom”.
Iz jednog od računa do kojeg je došao Jutarnji list vidljivo je da je Ministarstvu izdan račun za “video snimanje s tri kamere i mobilnom režijom, tri kamermana, snimanje u studiju, usluge stilistice, voditelja, tonsko snimanje, ton-majstor, najam vanjske rasvjete, oprema i design studija, majstor rasvjete, režija, online/offline efekti, usluga postprodukcije, izrada računalnim animacijama, jinglova i postprodukcijskih video efekata, TV montaža slike i tona u nelinearnoj digitalnoj montaži, sinkronizacija, grafička obrada i izrada mastera”.
Sve to za iznos od 78.800 kuna, kako je navedeno. Riječ je, naime, o tvrtki iz Osijeka koja je 2015. godine prijavila ukupne prihode od 922.300 kuna te dobit od 10.100 kuna. Ugovore je u ime Ministarstva gospodarstva potpisivala Monika Radl Tomas, savjetnica ministra Panenića, koja u jednom od e-mailova upozorava jednu televiziju: “Također vas molimo da 10. rujna ne reprizirate ‘Izazove napretka’” jer je, naime, bila predizborna šutnja.
Nositelj liste
HDSSB je, podsjetimo, ovo ljeto Panenića, koji je bio nositelj liste u 5. izbornoj jedinici u kojoj su s lokalnim televizijama sklapani ugovori o zakupu medijskog prostora, prijavio zbog gostovanja u TV emisiji Osječke televizije “Izazovi napretka” 17. kolovoza, za koju su naveli da je “bilo vidljivo da se radi o sponzoriranoj emisiji koju plaća Ministarstvo”.
“Kako je emisija prikazana u vrijeme službene izborne kampanje za koju vrijede posebna izborna pravila, ovakav nastup smatramo grubim kršenjem zakona i pravila izborne kampanje”, naveli su tada.
Odgovor ministarstva gospodarstva: Zbog kampanje smo izrezali sve kadrove s kandidatima za Sabor
Iz Ministarstva gospodarstva odgovorili su nam da “tradicionalno godinama izvještavaju javnost TV emisijama iz vlastite produkcije”.
- Ista praksa nastavljena je u 2016. godini, no zbog štednje, u znatno manjem obujmu. Svrha produkcije je upoznavanje građana i poslovnih subjekata o temama od šireg društvenog značenja. Ovogodišnje teme su: razdjelnici, istraživanje ugljikovodika, LNG terminal, inspekcije poduzetnika, strategija pametne specijalizacije, privlačenje inozemnih investicija, izmjene Zakona o javnoj nabavi... Objava snimljenih emisija planirana je prije početka predizborne kampanje. Zbog kašnjenja TV produkcije došlo je do pomicanja rokova, no nakon početka kampanje iz emitiranja smo nastojali povući sve emisije, ili su izrezani sadržaji u kojima se pojavljuju kandidati za izbor u Hrvatski sabor. Izvršili smo ugovornu obvezu s TV i produkcijskim kućama tako da ne vršimo promociju kandidata na izborima. Koncept media plana je takav da u njegovom dosegu budu ravnomjerno svi građani RH. Izrađen je sukladno distribuciji TV postaja po RH i njihovoj gledanosti te iskoristivosti uloženih sredstava. Zakup termina u V. izbornoj jedinici iznosi oko 18% ukupnog troška produkcije i zakupa medijskog prostora, odnosno oko 14% ukupno planiranih sredstava za 2016. godinu. Slijedom navedenoga, u potpunosti odbacujemo imputiranu tezu da je kampanja ministra Panenića financirana sredstvima Ministarstva gospodarstva.