FIRME U DUGOVIMA

U HAC-u I AUTOCESTI RIJEKA-ZAGREB SLIJEDI VELIKI VAL OTKAZA? Okvirni nacrt restrukturiranja predviđa upola manje radnika!

 Robert Fajt / CROPIX / CROPIX

Hrvatske autoceste, Autocesta Rijeka - Zagreb i Hrvatske ceste sljedeće godine moraju vratiti milijardu i 46 milijuna eura kredita. U najtežoj je situaciji HAC, koji ukupno mora vratiti 700 milijuna eura, u što su uključene glavnica i kamate, Hrvatske ceste moraju otplatiti 228,7 milijuna eura, a ARZ 117,8 milijuna eura.

U ovim tvrtkama nadali su se da će Vlada do kraja godine uspjeti sa Svjetskom bankom zaključiti dugoočekivani aranžman o refinanciranju njihovih kredita, čime bi se bitno smanjile njihove obveze po otplati kredita. Iako su pregovori u tijeku, cijeli se proces otegnuo i neće biti završen ove godine jer je na vlasti još tehnička Vlada koja ne može odobravati takve financijske aranžmane. Prema onome što je dosad poznato, cjelokupni aranžman težak je 1,2 milijarde eura, a tim bi se novcem produljili rokovi otplate “najtežih” kredita.

Kreditni aranžmani

U tom bi aranžmanu Svjetska banka izdala jamstva, a Vlada mora izabrati financijskog savjetnika koji bi pronašao banke koje bi po povoljnijim uvjetima, dakle kamatama nižim od postojećih, pristale kreditirati hrvatske cestarske kompanije. Aranžman sa Svjetskom bankom je povoljniji od kredita koji se sada ugovaraju jer je rezultat smanjenje javnog duga s obzirom da Vlada više ne bi morala davati državna jamstva za refinanciranje.

Kako, dakle, aranžman sa Svjetskom bankom još nije sklopljen, sve tri cestarske tvrtke prisiljene su sklopiti nove kreditne aranžmane da bi otplatile svoje kreditne obveze u sljedećoj godini. Hrvatske autoceste su već raspisale natječaj za dva kredita po 100 milijuna eura. Na natječaj su se javila dva bankarska konzorcija. Ti će se krediti realizirati uz državna jamstva, a odluku će donijeti sljedeća Vlada. Odluka neće morati ići u Europsku komisiju s obzirom da je Bruxelles već dozvolio Vladi davanje jamstava za refinanciranje kredita cestarskih tvrtki u ovoj godini.

Kako doznajemo, HAC do kraja godine mora otplatiti još 250 milijuna eura, a sljedeća rata, od 80 milijuna eura, na naplatu stiže u ožujku iduće godine. Te rate otplatit će se kreditima Europske banke za obnovu i razvoj te kreditom Deutsche Banka sklopljenim ove godine. Manji dio svojih kreditnih obveza HAC će otplatiti iz svojih prihoda, koji su ove godine rasli, i to više nego što se očekivalo. Prihodi HAC-a i ARZ-a s jučerašnjim datumom veći su 7,5 posto, odnosno oko 100 milijuna kuna u odnosu na isto razdoblje prošle godine. No, sve je to ipak kap u moru u odnosu na sredstva potrebna za otplatu zaduženja.

Autocesta Rijeka - Zagreb, koja sljedeće godine mora otplatiti 117,8 milijuna eura kredita, tek priprema natječaj za novi kredit kako bi 2017. mogla otplatiti svoje obveze.

Neriješena pitanja

Osim što nije riješen aranžman sa Svjetskom bankom, još nije završena ni studija o restrukturiranju HAC-a, ARZ-a i HAC-ONC-a koja bi trebala utvrditi koji je najbolji sustav naplate cestarine, je li potrebno privatizirati tvrtku za održavanje i naplatu, koliki je broj radnika višak...

Studija, iako je trebala biti završena prije gotovo dva mjeseca, nije ni blizu završetku. Izrađuje ju konzultantska tvrtka Atkins, koju je je angažirao EBRD. Do sada je isporučen samo okvirni nacrt mjera koje bi trebalo donijeti. Tako je načelno utvrđeno da bi se sustav naplate trebao automatizirati, a broj zaposlenih u navedenim cestarskim tvrtkama smanjiti upola. No, svi ti prijedlozi više su načelne prirode.

Takav nonšalantan pristup Atkinsa prilično je razljutio čelne ljude u Ministarstvu prometa te će se u Londonu ovaj tjedan održati sastanak kako bi se pokušala ubrzati izrada studije, koju EBRD plaća pola milijuna eura, a uvjet za provedbu restrukturiranja tvrtki. U tu je svrhu EBRD Hrvatskoj odobrio kredit od 50 milijuna eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. travanj 2024 16:44