REZULTATI ISTRAŽIVANJA

U HRVATSKOJ SAMO 57% LJUDI VJERUJE U TEORIJU EVOLUCIJE 'Neki od onih koji su rušili kurikularnu reformu tražili su izbacivanje Darwina iz škola'

Zagreb, 260216.
Boris Jokic, znanstveni suradnik na Institutu za drustvena istrazivanja i voditelj radne grupe za provodjenje kurikularne reforme predskolskog, osnovnoskolskog i srednjoskolskog odgoja i obrazovanja.
Foto: / CROPIX
Bruno Konjevic / CROPIX

Boris Jokić

Turska je prije nekoliko dana najavila novi školski kurikulum prema kojemu se u osnovnim i srednjim školama izbacuje učenje Darwinove evolucije. Novi kurikulum, koji će se početi primjenjivati u školskoj godini 2017./2018., također obvezuje vjerske škole da poučavaju kako je koncept džihada u svom duhu domoljuban. “Pravo značenje džihada je ljubav prema svojoj naciji”, rekao je Ismet Yilmaz, turski ministar obrazovanja.

Odluka turske vlade izazvala je negodovanje branitelja sekularizma čiji se temelji potkopavaju još od 2002. godine kad je na vlast došao predsjednik Recep Tayyip Erdoğan. “Nove politike koje zabranjuju podučavanje teorije evolucije i traže od škola da imaju prostorije za molitvu uništavaju načelo sekularizma i znanstvena načela obrazovanja”, izjavio je Mehmet Balik, predsjednik Sindikata djelatnika u obrazovanju i znanosti, koji je osudio novi kurikulum. Čelnik sindikata učitelja opisao je nametnute promjene kao golem korak u krivom smjeru za turske škole i pokušaj da se izbjegne odgajanje “generacija koje postavljaju pitanja”.

Izbacivanje Darwinova učenja iz nastave samo će dodatno osnažiti muslimanski kreacionizam u Turskoj čiji su stanovnici i dosad u ispitivanjima javnog mnijenja u svijetu prednjačili u antievolucionističkom sentimentu. Primjerice, prije nekoliko godina objavljeno veliko istraživanje, koje je agencija Ipsos provela za Reuters News na 18.531 ispitaniku u dobi od 16 do 64 godine u 24 zemlje, pokazalo je da u Turskoj 60 posto ljudi negira evoluciju.

Evolucionisti u Češkoj

Gora od Turske bila je samo Saudijska Arabija gdje 75 posto stanovnika odbija učenje o evoluciji. Osim te dvije zemlje, u odbijanju Darwinova učenja visoko su kotirali i Indonezija te SAD gdje glavna opozicija učenju teorije evolucije u američkim školama dolazi iz redova kršćanskih fundamentalista, tzv. kreacionista, koji smatraju da je vrhovno biće ili božanstvo stvorilo svijet, dakle prirodu i čovjeka, odjednom. Primjerice, kreacionisti smatraju da je Bog prije 10.000 godina stvorio najprije Adama, a zatim iz njegova rebra Evu. No, u SAD-u se posljednjih godina zamjećuje zanimljiv trend: što su ispitanici mlađi, boljeg obrazovnog i materijalnog statusa, to je veće prihvaćanje evolucije kao znanstvene činjenice.

Na drugoj strani, među “evolucionistima” u ispitivanju je prednjačila Švedska gdje 68 posto stanovnika smatra da je čovjek nastao evolucijom. Iza nje su bile Njemačka sa 65 i Kina sa 64 posto ispitanika koji prihvaćaju evoluciju. Hrvatska nije bila obuhvaćena tom studijom, no nedavno je američka nevladina organizacija Pew Research Center objavila istraživanje “Religiozna uvjerenja i nacionalna pripadnost u Srednjoj i Istočnoj Europi” u kojemu se, među ostalim, ispitivao i stav prema evoluciji u 18 europskih - uglavnom bivših komunističkih - zemalja na uzorku od 25.000 odraslih ljudi. Istraživanje u Hrvatskoj, od lipnja 2015. do srpnja 2016. godine, provela je agencija Ipsos na uzorku od 1616 ispitanika.

Listu predvode Česi kojih čak 83 posto prihvaća da su ljudi nastali evolucijom. Slijede ih Estonci sa 74 posto i Mađari sa 69 posto, a na dnu ljestvice su Bosna i Hercegovina sa 37 posto te Armenija sa 34 posto ispitanika koji prihvaćaju evoluciju. U Hrvatskoj teoriju evolucije prihvaća 57 posto stanovnika, što je četiri posto manje nego u Srbiji gdje je prije dva mjeseca bila pokrenuta skandalozna peticija za izbacivanje Darwinova učenja iz škola. To, međutim, nije prvi put da se u Srbiji ističu zahtjevi za izbacivanje evolucije iz školskog gradiva. Podsjetimo, Ljiljana Čolić, sveučilišna profesorica i bivša ministrica obrazovanja u vladi Vojislava Koštunice, isticala je kako je moguće izbacivanje Darwinove teorije evolucije iz nastavnog programa, ali je pod pritiskom znanstvenih krugova 2004. godine podnijela ostavku.

“Mislim da se mi u Hrvatskoj zasad ne trebamo bojati takvih nastojanja. Ipak, trebamo vrlo aktivno promovirati učenje i poučavanje evolucije u školama jer je riječ o jednom od temeljnih uporišta prirodoznanstvenog mišljenja i osnove razvijenih društava, utemeljenom na brojnim dokazima”, kaže dr. Boris Jokić iz Instituta za društvena istraživanja, u javnosti poznat kao bivši voditelj Ekspertne radne skupine za provedbu kurikularne reforme. “Smatram izrazito štetnim i opasnim ako bi se i na koji način ugrozilo poučavanje evolucije u hrvatskim školama. Premda u Hrvatskoj trenutačno ne postoji organizirana i javno artikulirana inicijativa za dokidanje poučavanja evolucije u školama, tijekom rada na kurikularnoj reformi postojali su pritisci od određenih krugova da se upravo to učini. Neki od onih koji su aktivno rušili stručni rad više od 500 nastavnika i sveučilišnih profesora to su mi osobno često i govorili.

Utjecaj nadnaravnog

Kao i u brojnim drugim situacijama, nisu dovoljno hrabri da to kažu u javnosti”, naglasio je Jokić. On je prije nekoliko godina objavio knjigu “Znanost i religija u hrvatskom osnovnoškolskom obrazovanju: dječji stavovi i perspektive”, koja predstavlja prvo istraživanje u nas o stavu učenika prema prirodnim znanostima i vjeronauku. Istraživanje je obuhvatilo 500 učenika zagrebačkih osnovnih škola koji su pohađali katolički vjeronauk.

“Moj je znanstveni rad pokazao da većina učenika na kraju osnovne zauzima tzv. teističko-evolucionističku poziciju u kojoj su im evolucionistička objašnjenja prihvatljiva, ali samo inicijalno pokretanje procesa pripisuju utjecaju nadnaravnog. Manji broj učenika zauzima u potpunosti evolucijsku poziciju, dok još manji postotak njih u potpunosti odbacuje evoluciju te zauzima kreacionističku poziciju”, pojasnio je Jokić čiji je tim lani izradio kurikulum u kojemu je poučavanju evolucije bilo namijenjeno zapaženo mjesto.

“Stručne radne skupine koje su izradile kurikulume predmeta priroda i društvo posebnu su pažnju posvetile pitanjima raznolikosti i organiziranosti živog svijeta. O tim se temama trebalo poučavati od prvog razreda osnovne škole, a konkretnije spominjanje evolucije vezano je uz peti razred osnovne škole te se isto trebalo razrađivati kroz više razrede osnovne i srednju školu te kroz različite predmete. Time se Hrvatska trebala približiti svim razvijenim zapadnim društvima”, naglasio je Jokić.

ELIPSO

Izdvajamo