OGORČENI NA UPRAVU

USKORO STAJU TRAJEKTI ZA OTOKE? Jadrolinijini zaposlenici najavili štrajk: Radimo po 19 sati, plaće su iste 10 godina, konobari rade za 2350 kuna...

 
Zbog orkanskih udara bure, brodovi Jadrolinije ne plove već su usidreni na svojim dokovima.
 Nikša Stipaničev / CROPIX

Izrazito loš položaj Jadrolinijinih pomoraca i radnika na kopnu, te kršenje temeljnih odredbi Zakona o radu i Konvencije o radu pomoraca, kako tvrde sami radnici, rezultirali su mirnim prosvjedom, kojem su se, u organizaciji Nezavisnog sindikata pomoraca hrvatskih putničkih brodova, u subotu na Gatu sv. Duje u velikom broju odazvali zaposlenici ove državne brodarske tvrtke, piše Slobodna Dalmacija.

Dodatno smanjena primanja, neusklađenost koeficijenata prvim časnicima na brodovima i šalterskim djelatnicima, loši radni uvjeti i brojne druge odrednice zaposlenike ove 70 godina stare tvrtke naprosto tjera u očaj. Osobito činjenica da se plaće u ovoj najvećoj hrvatskoj brodarskoj tvrtki nisu povećavale gotovo deset godina. Nedjeljko Bulić iz Nezavisnog sindikata pomoraca tvrdi kako je Uprava kriva za postojeće stanje, koje već godinama stagnira.

- Uprava, koja je tu četiri godine, apsolutno po tom pitanju nije ništa učinila. Posljednje dvije godine ignoriraju nas i ne odgovaraju na naše pozive i upite. Nedavno je došlo do sastanka, na kojem su nam obećali povećanje plaća, uz uvjete da dobijemo sve linije, da ostane ista Uprava, te da u kolektivnom ugovoru nećemo tražiti veća prava od trenutnih. Naravno da se to nama nije svidjelo, jer želimo ukazati na probleme u Jadroliniji. Ova Uprava nije naklonjena radnicima, tako da smo imali niz stvari koje bismo mogli istaknuti kao diskriminirajuće prema Sindikatu i radnom vijeću - kazao je Bulić, te istaknuo kako s radničkim vijećima ne postoji nikakva komunikacija jer Alen Klanac, predsjednik Jadrolinije, ne uvažava ni Sindikate ni radnička vijeća.

- Tražili smo na sve strane pomoć, obratili se ministarstvima, Vladi, podnosili kaznene i prekršajne prijave za nepoštivanje Zakona o radu, MLC konvenciji i nacionalnog kolektivnog ugovora, koje Uprava ne poštuje - kazao je Bulić, te objasnio kako se pregovori za taj ugovor rastežu već skoro sedam godina, a naznake o mogućim promjenama nema.

Istaknuo je kako radnici uopće nemaju kolektivni ugovor, kojega je Uprava obećala u nekoliko navrata. Neshvatljivo im je što je uvedeno i višekratno radno vrijeme, što se apsolutno krši s odredbama Konvencije o radu pomoraca, te Zakona o radu.

- Veliki broj pomoraca bijeloga osoblja i zaposlenika šalterskih djelatnika rade na ugovore na dulji period u kontinuitetu. To se najviše odnosi na mladiće kojima se kontinuirano produžuju ugovori, a ne dobivaju ugovore za stalno. To je apsolutno nedopustivo, s obzirom da je to najdeficitarniji kadar pomoraca, kojih je u manjini. Ljudi na nekim brodovima rade po 19 sati, što je također nedopustivo jer se preko 14 sati po Zakonu o radu ne smije raditi - prepričao nam je sugovornik, te dodao kako je stanje brodova veoma loše.

To se odnosi i na pomorce koji se žale na privatan smještaj, koji nije baš u zavidnom stanju. Također, žalosna je činjenica da najniža plaća Jadrolinijinih zaposlenika, primjerice brodskih konobara iznosi 2.350 kuna.

- Prije dvije godine smo prosvjedovali u Rijeci, a vidite da se ništa nije pomaknulo s mrtve točke. Stoga, tražimo smjenu Uprave - odlučan je bio Bulić. Ukoliko ne dođe do smjene, te ukoliko nadležni državni organi ne provedu određene izmjene, utoliko su djelatnici Sindikata spremni štrajkati.

- Do štrajka će doći ukoliko se ne povećaju plaće, ako se ne potpiše novi kolektivni ugovor, ne ukine protokol o plaćama i ostali segmenti koji nas čine nezadovoljnima - dodao je. Nezadovoljni postojećim stanjem su i brojni radnici, koji su se odazvali prosvjedu. Najviše ih muči uskraćenost materijalnih prava radnika.

- Stvari se hitno moraju mijenjati. Uvjeti u kojima radimo zbilja su užasavajući - od novčanih do radnih. Predviđeno je da radimo 15-15, odnosno 15 dana na brodu, a ostalih 15 smo kući. Ja radim 30-30 - požalio nam se prvi časnik palube na jednom od Jadrolinijinih brodova, koji je iz razumljivih razloga želio ostati anoniman. Njegova plaća varira između 6.500 i 7.000 kuna. Nezadovoljan je i njegov kolega, također pomorac, koji obavlja razne dužnosti za 4.000 kuna mjesečno.

- Uvjeti u kabini u kojoj spavamo kolega i ja nisu ljudski. Nas dvojica jedva stanemo u malu kabinu, a zahod dijelimo s još dvoje kolega. Tijekom radnog dana, dok ne dođemo u kabinu, moramo ići u putnički zahod. Na tristotinjak putnika predviđena su samo dva zahoda - dodao je taj zaposlenik za Slobodnu Dalmaciju.

Jadrolinija: Ovakvi neodgovorni postupci pojedinaca mogu naštetiti ugledu Jadrolinije koja se nalazi u jeku turističke sezone kao i u trenucima liberalizacije tržišta putničkog pomorskog prijevoza

Na tvrdnje sindikalaca, reagirali su iz Uprave Jadrolinije. Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:

Uvažavamo nastojanja sindikata za poboljšanje prava zaposlenika Jadrolinije, budući da je to i želja Uprave. No, danas je bilo riječ o okupljanju kojim pojedinci žele ostvariti osobne interese, ne imajući na umu osiguranje boljih radnih uvjeta i kvalitete rada. Na poboljšanju statusa svakog zaposlenika Jadrolinije treba raditi odgovorno i racionalno te je upravo iz tog razloga 21. srpnja 2017. godine održan sastanak između Uprave Jadrolinije i sindikata kako bi se dogovorili uvjeti za potpisivanje Nacionalnog kolektivnog ugovora i povećanje plaća u Jadroliniji.

Nezanemariva je informacija kako se prosvjedno okupljanje održalo nakon što je zaprimljena odluka Vrhovnog suda Republike Hrvatske kojim se poništava izbor predsjednika Radničkog vijeća Jadrolinije Nediljka Bulića kao predstavnika radnika u Nadzornom odboru Jadrolinije. Ovakvi neodgovorni postupci pojedinaca mogu naštetiti ugledu Jadrolinije koja se nalazi u jeku turističke sezone kao i u trenucima liberalizacije tržišta putničkog pomorskog prijevoza. Podsjetimo, nakon završenih natječaja za profitabilne linije, na kojima je Jadrolinija zadržala vodeću poziciju na Jadranu, predstoje natječaji za neprofitabilne linije.

Nadalje, netočna je informacija kako se u Jadroliniji ne poštuju propisi međunarodnih konvencija i zakona. U Jadroliniji se, pod posebnom pozornosti upravo iz razloga što joj je vlasnik Republika Hrvatska, poštuju sva prava radnika te radna mjesta nisu ugrožena i plaće se isplaćuju redovito. Dodatno, pomorcima su povećane naknade za godišnji odmor i pomorski dodatak (naknada za troškove života za vrijeme boravka na brodu), a nakon dugo vremena ponovo se plaćaju potrebne edukacije pomoraca. Uveden je program pripreme časnika za zapovjedničke i upraviteljske funkcije, sav pomorački kadar opremljen je novom poboljšanom radnom odjećom, a svim zaposlenicima Jadrolinije ove je godine isplaćen regres u iznosu od 1.500 kuna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. travanj 2024 21:36