FRANJO KURETIĆ ZVANI FRANK

NEPOZNATI ŽIVOT GENIJALCA IZ RAZDRTOG Kako je siromašni Hrvat iz Gorskog kotara u Americi ušao u Kuću slavnih i postao legenda

 Reuters

Do pojave Mate Rimca koji je svojim bolidima srušio mnoge svjetske rekorde za najbrže ubrzavajuće električne automobile, Hrvatska se nije mogla pohvaliti naročitim utjecajem na povijest globalnog automobilizma. U svjetskim okvirima najpoznatija imena iz Hrvatske bili su Mario Andretti, vozač Formule 1, odnosno Gary Gabelich, prvi vozač koji je upravljao vozilom brže od 1000 km/h. Mario Andretti (Andretić) rođen je 1940. u Motovunu, a kao naturalizirani Amerikanac bio je svjetski prvak u Formuli 1 1978. s bolidom Lotus-Ford, pobijedio je u slavnoj utrci 500 milja Indianapolisa 1969. i četverostruki je pobjednik američkog Cart-Champcar prvenstva 1965., 1966., 1969. i 1984. Gabelich je rođen 1940. u kalifornijskom Long Beachu kao potomak hrvatskih roditelja, koji su se u SAD doselili iz Splita, a u automobilsku je povijest ušao 23. veljače 1970. kada je automobilom na raketni pogon Blue Flame (Plavi plamen) na osušenom jezeru Bonneville Salt Flats u Wendoveru (Utah, SAD) dostigao brzinu od 1001 km/h. Uz Andrettija i Gabelicha, Hrvatska u američkom Motorsports Hall of Fame ima još jedno istaknuto ime, o kojem se donedavno malo znalo.

Kuretići iz Razdrtog

Frank Kurtis ušao je u Hall of Fame 1999. kao slavni konstruktor trkaćih automobila koji su godinama pobjeđivali u Indianapolisu. Malo poznatu činjenicu da je Frank Kurtis zapravo Franjo Kuretić iz Gorskog kotara ovih je dana iznenađenim Goranima otkrio povjesničar automobilizma Dino Milić Jakovlić. Priča koja početkom stoljeća počinje u malom selu Razdrto pokraj Brod Moravica na neki način traje i danas, jer je baš iz Kurtisove tvrtke Kurtis Kraft Company izašao prvi go-kart, malo trkaće vozilo koje se i danas zove karting upravo po Kurtisovu imenu. Kurtis je poznatiji kao konstruktor bolida koji su godinama bili nepobjedivi na utrkama u Indianapolisu, a drugi poznati konstruktorski izum kojim je Kurtis/Kuretić zadužio automobilizam je prva karoserija sportskog automobila od stakloplastike.

Reuters

Otac Franje Kuretića, također Franjo Kuretić rođen je u selu Razdrto, a u susjednim Brod Moravicama je sa svojim bratom Mijom (Mihovilom) potkraj 19. stoljeća vodio kovačnicu koja je imala sve manje posla zbog krize i sve većeg siromaštva. Prije mnogih drugih Franjo Kuretić odlučio je sreću potražiti u Americi i našao se sa svojim bratom Mijom u prvoj velikoj grupi od 800 iseljenika iz Hrvatske koji su 1902. preko Rijeke krenuli u SAD. U Americi se Kuretić s vremenom zaposlio kao kovač, upoznao suprugu Mariju Apoloniju koje je bila podrijetlom iz Siverića i vjenčao se s njom 22. travnja 1907. u Utahu. Obitelj se nastanila u gradiću Crested Butte u Coloradu gdje je rođen Franjo Kuretić mlađi (1908. - 1987.) koji je kao prvorođeni sin, osim što je naslijedio očevo ime, trebao naslijediti i očev posao. Iako izučen za kovača, mladi Franjo zarana je shvatio da ga više zanimaju automobili pa je promijenio profesiju, ali i ime u Frank Kurtis.

Rad za legende

Karijera Franka Kurtisa započinje 1922. kada se nakon preseljenja obitelji u Kaliforniju kao mladić zapošljava u radionici Dona Leeja, majstora koji se specijalizirao za prerađivanje automobila. Lee je prema željama ekscentričnih glumaca mijenjao oblik serijski proizvedenih automobila kako bi zvijezde imale originalne i atraktivne sportske limuzine. Dragocjena iskustva Frank je nastavio skupljati radeći i kod drugih američkih automobilskih legendi, poput Dutcha Darrina i Harleyja Earla, legendarnog dizajnera General Motorsa poznatog po modelu Chevrolet Corvette. “Rad s Leejem presudno je utjecao na Kurtisov rad i razvoj kao dizajnera i konstruktora sportskih automobila”, napisao je Gordon Eliot White 2001. u Kurtisovoj biografiji “Kurtis-Kraft: Masterworks of Speed and Style”. Prije nego što se 1932. tada 24-godišnji Kurtis posve osamostalio, usavršio se u preradi starih Fordova i Buicka u trkaće automobile. Nova era za Kurtisa počinje 1932. kada u Los Angelesu osniva tvrtku Kurtis-Kraft Company.

Postao je poznat kao proizvođač mini jurilica “midget car”, malih trkaćih automobila s motorima snage 400 KS i ne težih od 450 kg. Proizveo ih je čak 550, kao i još 600 automobila u “kit“ verziji. Utrke “midgeta“ bile su sredinom stoljeća vrlo popularne u SAD-u, a Kurtisova vozila bila su u toj kategoriji neprikosnovena. No bio je to tek početak.

Kurtisov model Omohundro Comet iz 1947. koji se danas prodaje za 390 tisuća dolara

- Možda bi bilo pretjerano reći da on za SAD znači ono što je za Europu Enzo Ferrari, jer Kurtis ipak nije stvorio tako uspješan brand, ali da je iznimno značajan i da je u SAD-u i danas legenda te pojam kvalitetnog konstruktora sportskih automobila, to je nedvojbeno - rekao je Milić Jakovlić.

Njegov model Kurtis-Omohundro 1947 danas se smatra prvim poslijeratnim američkim sportskim automobilom. Uslijedili su 500S, 500X, 500M koji su, pak, bili prvi automobili s karoserijom od stakloplastike. Nažalost, taj genijalni konstruktor nije imao naročitog poslovnog talenta pa svoje ideje nikada nije potpuno ostvario osim u izradi trkaćih automobila. Najplodnije razdoblje Kurtisova stvaralaštva vezano je uz pistu u Indianapolisu jer su na najpoznatijem američkom trkalištu sredinom prošlog stoljeća u glasovitoj utrci Indy 500 dominirali isključivo bolidi Franka Kurtisa, koji je inicirao ključne konstruktorske trendove. Osim Indy car bolida, proizveo je i određen broj cestovnih sportskih automobila te dizajn prodao Earlu Muntzu, koji ih je uz male modifikacije proizvodio kao Muntz Jet. Modeli serije 500 borili su se u utrkama s Allardima i Ferrarijima.

Unikati

Nije bila riječ o proizvodnji u velikim serijama, nego najčešće o unikatima.

- U SAD-u je sačuvano stotinjak njegovih sjajnih automobila, a u Europi tri i svi imaju muzejsku vrijednost i dosežu kod kolekcionara iznimno visoke cijene - tvrdi Milić Jakovlić.

Kurtis se relativno rano povukao iz biznisa te je 1956. prodao Kurtis-Kraft Company. Još je nekoliko godina radio trkaće automobile, da bi se 1962. posve povukao u prijevremenu mirovinu do smrti 1987.

U povijesti će Kurtis/Kuretić ostati upamćen i kao “kum” kartinga, odnosno go-kart trkaćih vozila čiji je tehnološki “otac” bio Art Ingels, konstruktor zaposlen u Kurtis Kraftu.

- U Kurtis Kraftu razvijen je prvi go-kart, a Kurtis je inzistirao na pisanju sa slovom “K” umjesto “C” u spomen na prezime Kuretić. Riječ “kart” sa slovom “k” nije postojala u engleskom, te je vrlo izvjesno da čitavo porijeklo imena go-kart i karting dolazi od toga. Kurtis Kraft je bio prvi i 50-ih godina najveći proizvođač go-karta, no to je bilo nakon što je Frank Kurtis prodao tvrtku. Tako da go-kart nije njegov izum, ali posredno ima veze s imenom - govori Milić Jakovlić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. travanj 2024 02:50