Kako je Pervanov 'Serbus Zagreb' postao stvarnost

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 08.03.2009. u 08:06

ZAGREB - To je bio proročanski spot. Sve smo točno pogodili. Kao da je to bio neki vidovnjački san - govori Željko Pervan dok u prostorijama Jadran filma treći put gledamo legendarni spot “Serbus Zagreb” u kojemu tada mladi Pervan ismijava najezdu folka u Zagrebu.

Ovih dana navršit će se dvadeset godina otkako je snimljen spot koji je i dalje jedan od najpopularnijih domaćih spotova ikad - jednako je smiješan onima koji ga gledaju prvi ili stoti put. O njegovoj popularnosti svjedoči i podatak da je na YouTubeu pogledan više od 180.000 puta.



No spot je, što priznaju i njegovi autori Pervan i Vinko Grubišić, svojevrsno ogledalo današnjeg društva u Zagrebu. Scene glavnog lika mogu se poistovjetiti s raznim ispadima poznatih osoba, koje smo imali priliku vidjeti proteklih godina. Jedna od prvih scena u spotu, kada noć postaje dan, a melodija iz starog, originalnog zvuka prelazi u folk verziju, neodoljivo podsjeća na Zdravka Mamića na Plesu.

Od parodije do stvarnosti

Željko Pervan i redatelj spota Vinko Grubišić smišljaju novu verziju spota ‘Serbus Zagreb’. Neke scene bi se modernizirale, pa bi umjesto deve u kadru bili kamatari, a umjesto vlakom, došljak bi u Zagreb stigao u rođakovim kolima
Pervan na terasi Glavnog kolodvora prvo pokazuje grčevito šake, da bi odmah zatim samodopadno plesao na narodnu muziku. Nekoliko godina poslije, nakon Dinamove pobjede nad Ajaxom, Mamić je slično učinio u zračnoj luci Pleso. Prvo je pokazivao šake okupljenim navijačima (pardon - jugonostalgičarima, kako ih je pogrdno nazvao, da bi godinu kasnije i sebe takvim predstavio, ali u pozitivnom smislu), a zatim otišao nekoliko koraka dalje i s jednakim smiješkom, skidajući se i vrteći majicu u rukama, zaplesao na narodnjak Miroslava Ilića.

U jednoj od sljedećih scena Pervan pjeva ispred Dolca, izgovarajući neki iskrivljeni “kaj”. Danas je ispred Dolca takav “kaj” potpuno normalan jer ga kumice i prolaznici redovno čuju od gradonačelnika Milana Bandića koji tu riječ ne može ne izreći dok priča o svojoj najdražoj tržnici.

 Nakon Dolca, Pervan je u društvu trojice momaka u šestinskim narodnim nošnjama (među njima su Zuhrai Grubišić). Na jednoj slici iz 2005. godine Bandić je također okružen ljudima u šestinskim narodnim nošnjama. U jednoj drugoj sceni Pervan pije žestoko piće i ne skida pogled s triju plesačica odjevenih u stilu animir-dama.

Zagrebački pročelnik za zdravstvo Zvonimir Šostarprije dvije godine našao se usred afere kad su objavljene fotografije striptizete koja mu pleše u krilu, dok mu na uho svira ciganski orkestar. Svaka podudarnost je, naravno, slučajna.

- Ne brine mene toliko što se u tim spotovima vide ti silni Mamići, Bandići i ostali, nego me brine što mlada generacija ima iste takve društvene sudove koji su ismijani u spotu - dodao je Pervan na naše opservacije.

Ideju dobio na svadbi

Taj uradak je Vinku Grubišiću bio prvi videospot, a za njega i danas kaže da je to najbolje djelo koje je u životu napravio. Snimljen je početkom 1989. godine, a ideja o njemu je potekla u Zagorju nakon jednog vjenčanja.

- S obzirom na to nesretno doba prepuno šunda i kiča, ja sam pokušavao zaraditi dodatni novac tako što sam slikao i snimao vjenčanja. Na jednom od njih, koje je bilo u samom srcu Zagorja, primijetio sam da je u džuboksu od 100 pjesama, njih 98 imalo tadašnje prizvuke narodnjaka. Budući da je Željko već 1987. godine na koncertu u Domu sportova sjajno otpjevao folk verziju brojalice ‘En-ten-tini’, odlučili smo napraviti parodiju - prisjeća se Grubišić.

Za posljednju scenu, u kojoj je Pervan bio sam na vrhu Zagrepčanke, nabavljen je i helikopter ondašnjeg SUP-a koji im je posuđen besplatno.

- Cijeli spot snimili smo s možda 200 maraka. No, onda smo snimali scenu u Mimari gdje je bio šampanjac vrijedan oko 400 maraka. Pazili smo na njega više nego na opremu jer love nismo imali - objašnjava Pervan.

Nova verzija spota


Premijera spota “Serbus Zagreb” održana je u Beogradu, a da na početku nije shvaćena kao parodija na tadašnje stanje u društvu svjedoči i činjenica da je sljedećih šest mjeseci bila na vrhu ljestvice.

- Vrlo vjerojatno bi i danas bila u vrhu - ironično napominje Pervan.

No, taj bi spot, kako je najavio Grubišić, mogao dobiti i drugu verziju. On i Pervan počeli su razmišljati o tome da snime istu pjesmu s novim elementima.

- Sigurno se više ne bi dolazilo vlakom u Zagreb, nego kolima u kojima bi me vozio rođak. Sada bih imao crne hlače, usku majicu, cipele s velikim špicpapkom i naočale koje su već zarasle u kosu. Umjesto one deve u kavezu, iza mene bi hodali ćelavi kamatari sa svojim pitbulima - otkriva Pervan, dok se Grubišić nadovezuje s novom idejom spota: - Pervan na svim tim lokacijama, istim kao i prije 20 godina, ne bi bio sam, nego bi mu se pridruživalo sve više ljudi jer bi to značilo pobjedu onoga prije 20 godina. Tužno, ali istinito - opisao je Grubišić te dodao kako bi u novi spot volio ukomponirati i poznate osobe.

 Jedina razlika je to što je Pervan na kolodvoru, a Mamić na Plesu
   


 Što je zajedničko: šestinske nošnje i (ne)pravilan izgovor ‘kaj’
   


Pervan u spotu i Šostar u stvarnosti u društvu animir-dame
   

Sanjin Španović

Izdvajamo