istražili smo

Donosimo rokove isporuka za 100 najpopularnijih novih auta u Hrvatskoj i koje možete dobiti odmah

Na većinu se novih auta čeka između tri i šest mjeseci, dulje od devet mjeseci za električne i dostavne modele

Salon automobila, ilustracija

 CROPIX

Počelo je još u jesen prošle godine sramežljivim priznanjem pojedinih domaćih trgovaca da se situacija s proizvodnjom polako vraća u normalu. Nastavilo se krajem godine sve punijim parkiralištima ispred autosalona i sasvim popunjenim najvećim domaćim skladištem novih automobila – Lagermaxa u Luki kraj Zaprešića.

Konačna potvrda stigla je, međutim, tek početkom ožujka s podacima agencije Promocija plus o registracijama novih automobila u siječnju i veljači 2023. U prva dva mjeseca ove godine, naime, registrirana su 6973 nova automobila, čak 18,5 posto više nego u istom razdoblju 2022. Gotovo petinu bolji rezultat nego godinu dana ranije! Najveći rast zabilježili su pritom Renault (136%), Dacia (80%), Suzuki (76%) i Volkswagen (39%).

image

Suzuki Ignis u izozbenim salonu

Darko Tomaš/CROPIX

Isto se događa i posvuda u Europi. U siječnju je, primjerice, registrirano ukupno 907.000 novih automobila, odnosno 11 posto više nego u prvom mjesecu 2022. u kojem se autoindustrija krenula ozbiljno suočavati s nestašicom čipova. Premda su prodajni rezultati još daleko od pretpandemijske 2019., situacija je neusporedivo bolja nego 2022. u kojoj su registracije novih automobila pale još 10,4 posto u odnosu na pandemijom opterećenu 2021. - na samo 12,8 milijuna automobila, objavili su početkom veljače iz Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA).

Problemi su počeli još 2020. kad su panedmijom prestravljeni proizvođači automobila masovno otkazivali narudžbe čipova da bi samo godinu dana kasnije, s najavom kraja pandemije i buđenjem tržišta, krenuli u masovna naručivanja. Uzalud. Jer, proizvođači poluvodiča već su bili obasuti narudžbama čipova za telefone, igraće konzole, televizore... Kriza čipova u autoindustriji počela je već krajem 2021., a vrhunac je dosegla u ljeto prošle godine, nakon izbijanja rata u Ukrajini.

image

Čipovi, ilustracija

Profimedia

I više u igri nisu bili samo poluvodiči, nego i kabeli, stakla, aluminij..., ali i čitavi sklopovi koji se proizvode u Kini (kasnije izašla iz lockdowna), pa čak i prijevoz, pogotovo ako je u pitanju kombinacija brodskog i kamionskog. Trgovci se više nisu mogli obvezati na rok isporuke, jer im ga više nije mogla jamčiti ni tvornica, a cijene su otišle u nebo, jer je u međuvremenu sve poskupilo. Račun je, po dobrom starom običaju, na kraju platio kupac, koji je na naručeni automobil nerijetko čekao i više od godinu dana, a kad mu je i stigao, bio je prisiljen platiti veći račun.

Jesu li bolji dani na vidiku, odnosno vraća li se proizvodnja na staro? I što se događa s rokovima isporuke? Izgleda da jesu. Najavili su to već rezultati istraživanja portala Carwow.de u Njemačkoj. Situacija se na njemačkom tržištu bitno popravila u odnosu na protekle dvije godine, pa se tako na Mercedes E Coupe danas čeka svega tri mjeseca, Ford S-Max i Jaguar i-Pace četiri, a samo mjesec dulje potrebno je za isporuku Tesle Model 3 i Jeep Compassa.

image

Hyundai automobili, ilustracija

Profimedia

S druge strane, na pojedine se automobile i dalje čeka dulje od godine dana - čak 14 mjeseci na VW Touran, 16 mjeseci na Kiju Sorento, a rekordna 22 mjeseca na Volvo V60 Cross Country. Vrijede li ti rokovi isporuke i za hrvatske kupce? Ne baš. Početkom ožujka kontaktirali smo domaće uvoznike s pitanjem o rokovima isporuke za stotinjak našim kupcima omiljenih modela. Da ne bude zabune, nisu nas zanimali već naručeni automobili koji na skladištima čekaju kupca, već automobili koje tek treba naručiti po želji kupca.

Naše je istraživanje pokazalo četiri stvari. Prvo, rokovi isporuke vraćaju se na normalu i na većinu ćete automobila čekati između prihvatljivih tri i šest mjeseci, a pojedini kod vašeg trgovca mogu biti već za mjesec dana, poput Suzukija Vitara, Toyote C-HR ili Tesle Modela Y. Što se običnih automobila tiče, dulje se čeka još samo na automobile iz grupacije Volkswagen.

image

Mercedes tvornica, ilustracija

Profimedia

Našim, ali ne i samo našim kupcima omiljenu Škodu Octaviju čekat ćete, primjerice, punih 13 mjeseci, a Seat Leon između 6 i 15 mjeseci. S još duljim rokovima isporuke trebaju računati kupci luksuznih automobila, poput novog Range Rovera, na kojeg se čeka između 12 i 18 mjeseci. Drugo, slična je situacija s dostavnim i električnim automobilima. Hyundai Ioniq 5 čekat ćete oko godinu dana, a dvanaest mjeseci morat ćete se strpiti i na VW ID.3.

Nisu, međutim, pogođeni svi električni automobili – Mercedes EQS isporučit će vam već za četiri mjeseca, a EQB za šest. Još je bolja Tesla, čiji se najtraženiji Model 3 i Model Y čekaju od samo tjedan dana do najviše tri mjeseca, koliko je potrebno za isporuku stražnjim pogonom opremljenog Modela 3 (proizvodi se u Kini).

image

Toyota salon

Matija Djanješić/ CROPIX

Tajna je u činjenici da američki proizvođač u ponudi ima samo četiri modela, dvije baterije, pet boja karoserije i dvije unutrašnjosti te dvije veličine naplataka. Mercedes, primjerice, trenutno nudi tridesetak modela, većinu kao benzince, dizelaše, hibride i električne, popisi opreme broje desetak stranica, a proizvode se u Njemačkoj, Francuskoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Kini, Južnoafričkoj Republici i SAD. Slična je situacija i s Toyotom, Stellantisom (Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroen i Opel) i Volkswagenom (VW, Audi, Seat, Cupra, Škoda).

Treće, na rokove isporuke presudno utječe oprema. Željeli biste automatski mjenjač? Vjerojatno ćete čekati mjesec dana dulje. Ne možete zamisliti parkiranje bez kamere za vožnju unatrag? Već u startu se pomirite s mjesec ili dva duljim rokom isporuke. Dvobojna karoserija? Ista stvar.

Dobra vijest je da trgovci redovito dobivaju obavijesti proizvođača o situaciji s opremom, pa vas prilikom kupnje mogu savjetovati. Najviše je problema i dalje s elektronikom – pomoći pri parkiranju, kamerama za vožnju unatrag, diodnim svjetlima, nadzorom mrtvog kuta, navigacijom.... Nisu, međutim, rijetkost ni nestašice dijelova poput panoramskog krova, pa čak i aluminijskih naplataka.

image

Kai salon

Matija Djanješić/ CROPIX

I četvrto, naši kupci na isporuke novih automobila u pravilu čekaju bitno kraće nego Nijemci. Nijemac će, primjerice, na Audi Q3 čekati 10 mjeseci, a Hrvat samo 3 do 4 mjeseca. Fiat 500 će, pak, umjesto za devet mjeseci u Njemačkoj kupcu u Hrvatskoj biti isporučen za samo tri mjeseca! Isto vrijedi i za Mercedes A-klase, Opel Corsu, Teslu Model 3...

Što je za očekivati? Situacija s čipovima trebala bi se potpuno normalizirati u jesen, što je još na salonu u Parizu predvidio iskusni Carlos Tavares, predsjednik uprave Stellantisa. A to bi moglo dovesti i do povratka rabata na nove automobile, što se već počelo događati u Njemačkoj, Italiji, Francuskoj...

Poslovni korisnici

Dostavna vozila i dalje u problemu

Za razliku od automobila, laka gospodarska vozila i dalje muku muče s rokovima isporuke, koji nerijetko premašuju i godinu dana, a uz to su u posljednjih godinu-dvije drastično i poskupili. Ipak, situacija se i tu polako popravlja, premda se normalizacija očekuje tek početkom 2024.

Proizvođači se pritom snalaze na sve moguće načine – Fiat je, primjerice, krajem prošle godine otvorio još jednu tvornicu za traženi Ducato što je rok isporuke skratilo na podnošljivih šest mjeseci. Premda većina lakih gospodarskih vozila na naše tržište stiže za već poznatog kupca, odnosno rasprodani su već unaprijed, pojedini su uvoznici uspjeli osigurati dovoljne količine na zalihi, što znači da su spremni za isporuku odmah, kao što je slučaj s Ford Connectom Tourneo.

image

Tvornica kombija, ilustracija

Profimedia

Ne želite čekati?

Na skladištu stotine automobila za isporuku odmah

Premda je situacija po pitanju rokova isporuke iz dana u dan sve bolja, na pojedine se automobile i dalje čeka dulje od godine dana. Rješenje? Automobili s lagera. Većina uvoznika uspjela je, naime, u posljednje vrijeme osigurati dvomjesečne zalihe najtraženijih modela. Rok isporuke? Sutra.

Pod uvjetom, dakako, da ćete odustati od posebnih zahtjeva po pitanju motora, mjenjača, pogona, boje i opreme, poput digitalne instrumentne ploče ili kamere za vožnju unatrag. Zauzvrat, bit ćete pošteđeni neizvjesnosti oko datuma isporuke, ali i konačne cijene, jer su automobili svaki dan sve skuplji. Aktualnu ponudu automobila za isporuku odmah pronaći ćete na stranicama uvoznika. Nissan, primjerice, svoju ponudu redovito objavljuje na izaberiiodvezi.nissan.hr, a slične stranice postoje i na webu Volkswagena, Forda, Mercedesa, Opela...

image

Novi automobili, ilustracija

ANDER GILLENEA/AFP/Profimedi

Rokovi isporuke za 100 najtraženijih modela

Premda se situacija u posljednje vrijeme bitno popravila, kupci još uvijek moraju strpljivo čekati po želji naručene automobile, dulje nego prije krize. U prosjeku na našem tržištu oko šest mjeseci, što se može bitno skratiti pokažete malo dobre volje prilikom naručivanja, jer su prodavači prilično dobro obaviješteni o dijelovima koji su uska grla u proizvodnji.

Alfa Romeo Tonale 3 mjeseca

Alfa Romeo Giulia 3 mjeseca

Alfa Romeo Stelvio 3 mjeseca

Audi A3 3-5 mjeseci

Audi A3 Sportback 4-5 mjeseci

Audi A4 4-6 mjeseci

Audi Q2 2-3 mjeseca

Audi Q3 3-4 mjeseca

Audi Q5 4-6 mjeseci

BMW serija 1 nema podataka

BMW serija 3 nema podataka

BMW serija 5 nema podataka

BMW X1 nema podataka

BMW X3 nema podataka

Citroen C3 4-6 mjeseci

Citroen C3 Aircross 4-6 mjeseci

Citroen C4 4-6 mjeseci

Citroen C5 Aircross 4-6 mjeseci

Cupra Leon 6 mjeseci

Cupra Formentor 6 mjeseci

Dacia Sandero 4 mjeseca

Dacia Duster 3 mjeseca

Dacia Jogger 3 mjeseca

Dacia Sandero Stepway 4 mjeseca

DS 4-6 mjeseci

DS 4-6 mjeseci

Fiat 500 3 mjeseca

Fiat Panda 6 mjeseci

Fiat Tipo 3 mjeseca

Fiat 500X 3 mjeseca

Jeep Renegade 3 mjeseca

Jeep Compass 3 mjeseca

Ford Fiesta 3-6 mjeseci

Ford Focus 3-6 mjeseci

Ford EcoSport 3-6 mjeseci

Ford Kuga 3-6 mjeseci

Ford Puma 3-6 mjeseci

Honda Civic 3-6 mjeseci

Honda HR-V 3-6 mjeseci

Honda CR-V 3-6 mjeseci

Hyundai i20 4-6 mjeseci

Hyundai Bayon 4-6 mjeseci

Hyunda i30 4-6 mjeseci

Hyundai Kona 4-6 mjeseci

Hyunda Tucson 4-6 mjeseci

Hyundai Ioniq 5 10-12 mjeseci

Kia Ceed 6 mjeseci

Kia Sportage 6 mjeseci

Kia Stonic 6 mjeseci

Land Rover Discovery Sport 9-12 mjeseci

Range Rover Evoque 9-12 mjeseci

Jaguar E-Pace 9-12 mjeseci

Jaguar F-Pace 9-12 mjeseci

Range Rover 12-18 mjeseci

Range Rover Sport 12-18 mjeseci

Land Rover Defender 12-18 mjeseci

Mercedes A-klasa 3 mjeseca

Mercedes B-klasa 5 mjeseci

Mercedes C-klasa 9 mjeseci

Mercedes GLA 8 mjeseci

Mercedes GLC 5 mjeseci

Mercedes GLB 8 mjeseci

Mercedes GLE 7 mjeseci

Mini nema podataka

Nissan Qashqai 3-4 mjeseca

Nissan Juke 3-4 mjeseca

Nissan Leaf 3-4 mjeseca

Nissan X-Trail 6 mjeseci

Opel Corsa 6-9 mjeseci

Opel Mokka 6-9 mjeseci

Opel Crossland 6-9 mjeseci

Opel Grandland X 6-9 mjeseci

Peugeot 208 4-6 mjeseci

Peugeot 308 4-6 mjeseci

Peugeot 408 4-6 mjeseci

Peugeot 3008 4-6 mjeseci

Renault Clio 3-4 mjeseca

Renault Captur 3-4 mjeseca

Renault Austral 3-4 mjeseca

Renault Megane 3-4 mjeseca

Renault Megane Conquest 5 mjeseci

Seat Leon 6-15 mjeseci

Suzuki Ignis 2-9 mjeseci

Suzuki Vitara 1-2 mjeseca

Suzuki S-Cross 1-2 mjeseca

Suzuki Swift 2-9 mjeseci

Škoda Fabia 6-9 mjeseci

Škoda Kamiq 6 mjeseci

Škoda Karoq 6 mjeseci

Škoda Kodiaq 6-9 mjeseci

Škoda Octavia 13 mjeseci

Škoda Enyaq iV 5 mjeseci

Tesla Model 3 1-3 mjeseca

Tesla Model Y 1-3 mjeseca

Toyota Aygo X 1 mjesec

Toyota Yaris 10-12 mjeseci

Toyota C-HR 1 mjesec

Toyota RAV4 10-12 mjeseci

VW Golf 7-12 mjeseci

VW ID.3 7-12 mjeseci

VW Polo 7-12 mjeseci

VW Passat 7-12 mjeseci

VW Taigo 7-12 mjeseci

VW T-Cross 7-12 mjeseci

VW Tiguan 7-12 mjeseci

VW T-Roc 7-12 mjeseci

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. ožujak 2024 14:22