Dodirni zasloni posljednjih su godina postali središnji element unutrašnjosti automobila. Od multimedije i navigacije do klime i sigurnosnih postavki, sve se češće seli u digitalne izbornike, dok klasične tipke i kotačići nestaju. Proizvođači takav pristup rado predstavljaju kao tehnološki napredak, no novo istraživanje pokazuje je cijena tog trenda može sigurnost.
Studiju su proveli University of Washington i Toyota Research Institute, a rezultati su objavljeni u znanstvenom časopisu posvećenom korisničkim sučeljima. Istraživači su željeli kvantificirati ono što vozači već dugo instinktivno osjećaju, da korištenje dodirnog zaslona tijekom vožnje ozbiljno narušava sposobnost upravljanja vozilom.
U istraživanju je sudjelovalo 16 ispitanika koji su vozili u visoko realističnom simulatoru, dok su istodobno morali obavljati uobičajene zadatke preko središnjeg zaslona, poput promjene glazbe, upravljanja porukama ili podešavanja postavki. Znanstvenici su pritom pratili pokrete očiju i ruku, širenje zjenica i promjene na koži povezane sa stresom i mentalnim opterećenjem.
Rezultati su bili vrlo jasni. Čim se pažnja prebaci na zaslon, preciznost i brzina rukovanja vozilom padaju za više od 50 posto, dok istodobno kvaliteta vožnje osjetno slabi. Odstupanja od vozne trake povećala su se za više od 40 posto, a reakcije vozača postale su sporije i nesigurnije. Riječ je, važno je naglasiti, o osnovnim funkcijama koje proizvođači očekuju da će se koristiti tijekom vožnje, a ne o ekstremnim distrakcijama poput tipkanja poruka.
Ključni problem nije samo u tome što zaslon traži pogled, nego i u kognitivnom opterećenju. Radnje koje su se nekad obavljale "napamet", jednim okretajem gumba, danas zahtijevaju vizualnu provjeru, čitanje izbornika i donošenje odluka. Oči, ruke i mozak istodobno su preopterećeni.
Istraživači ne zazivaju potpuni povratak analognim komandama, svjesni da su zasloni jeftini, fleksibilni i privlačni proizvođačima. Umjesto toga, predlažu konkretnija rješenja stavljanje često korištenih funkcija na jasno dostupno mjesto na zaslonu, veće i jasnije virtualne tipke te sustave koji prepoznaju visoko mentalno opterećenje vozača i privremeno ograničavaju sporedne funkcije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....