Poremećena logika

Istraživanje upire prstom u one slabog imovinskog stanja: Njihovi stari dizelaši zagađuje više od golemih SUV-ova bogataša

Studija stoji u kontrastu s učestalim upozorenjima o velikim SUV-ovima, koji su uglavnom na meti globalnih klimatskih analiza

DIm iz ispuha

 Profimedia
Studija stoji u kontrastu s učestalim upozorenjima o velikim SUV-ovima, koji su uglavnom na meti globalnih klimatskih analiza

Nova analiza britanskog Sveučilišta u Birminghamu izazvala je burne reakcije jer dovodi u pitanje uvriježenu logiku da bogatiji vozači više pridonose lokalnom zagađenju zraka. Iako su kućanstva s višim prihodima odgovorna za veću ukupnu potrošnju i emisije stakleničkih plinova, kada je riječ o kvaliteti zraka u gradovima, situacija izgleda drukčije. Naime, vozači jeftinijih, starijih automobila u prosjeku ispuštaju znatno više štetnih tvari.

Zaključak je dobiven analizom više od 50.000 vozila u stvarnom prometu, uz pomoć napredne tehnologije daljinskog mjerenja emisija i strojnih modela koji procjenjuju tržišnu vrijednost vozila. Usporedili su dizelske i benzinske aute unutar istih normi emisija i dobili jasan trend - što je automobil jeftiniji, u pravilu emitira više dušikova dioksida (NO2), dušikovog monoksida (NOx), (ugljikovog monoksida) CO i čestica. Upravo kod dizelaša razlika je najuočljivija. Jeftiniji primjerci oko 5000 eura u prosjeku ispuštaju 8,8 g/l NOx-a, dok oni vrijedni oko 15.000 eura ispuštaju samo 5,6 g/l. Drugim riječima, dodatnih 10.000 eura uloženih u dizelski automobil povezano je sa smanjenjem emisija dušikovih oksida za više od 40 posto.

image

Ispušni plinovi, ilustracija

Profimedia

Znanstvenici objašnjavaju da starija vozila, koja najčešće voze vozači s nižim prihodima, imaju zastarjelu tehnologiju izgaranja i manje učinkovite sustave naknadne obrade emisija. To znači da upravo siromašnija kućanstva, premda troše manje i voze skromnije automobile, najviše doprinose lokalnim koncentracijama zagađivača koji štete zdravlju. To uključuje i veći rizik od respiratornih bolesti, što nerazmjerno pogađa upravo iste zajednice.

Studija tako stoji u kontrastu s učestalim upozorenjima o velikim SUV-ovima, koji su uglavnom na meti globalnih klimatskih analiza. Veliki su, teški i troše više energije, no na kvalitetu lokalnog zraka u gradovima najviše utječu stari, jeftini automobili. Razlika je u tome što je analiza usredotočena na lokalne, neposredne emisije iz auspuha, a ne na širi ugljični otisak.

Istraživači pritom ne relativiziraju problem SUV-ova, već naglašavaju da se dvije vrste emisija ne smiju miješati: CO2 je globalni problem, dok NO2, NOx i čestice predstavljaju lokalnu opasnost, a njih najviše proizvode zastarjeli automobili.

image

DIm iz ispuha

Profimedia

Stručnjaci zato pozivaju donositelje politika na ciljane mjere - progresivno oporezivanje prema stvarnim emisijama, poticaje za zamjenu najstarijih vozila, povoljnije programe financiranja čišćih modela i pravedniji pristup održivoj mobilnosti. U suprotnom, upozoravaju, siromašniji će i dalje nehotice biti istodobno najveći lokalni zagađivači i oni koji od tog zagađenja najviše trpe.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. prosinac 2025 11:52