Kineski proizvođač automobila BYD, koji je svojedobno pokrenuo rat među proizvođačima električnih automobila s agresivnim cijenama, sada priznaje da je strategija pretjerana i potencijalno štetna. Nakon godina divlje tržišne utrke u kojoj su električni automobili u Kini postajali jeftiniji od jeftinih benzinskih auta u Europi, čak su i državni regulatori odlučili intervenirati.
U Kini je danas moguće kupiti novi električni automobil po cijeni osjetnoj nižoj od cijene osnovne Dacie Sandero u Europi. To je možda idealno za kupce i objašnjava velik udio električnih auta na kineskom tržištu, no poslovna stvarnost je znatno drugačija. Proizvođači bilježe sve manje zarade, dok manje tvrtke nestaju iz igre. Regulatori i politički vrh sve otvorenije upozoravaju da takva tržišna dinamika više nije održiva.
Ovog mjeseca su visoki kineski dužnosnici održali sastanak s ključnim predstavnicima automobilske industrije. Tema je bila hitna potreba za prestankom štetne cjenovne politike. Državna agencija za tržišno nadmetanje pozvala je na "temeljitu korekciju involutivne konkurencije", referirajući se na termin koji je kineski premijer Li Qiang već koristio kako bi opisao samodestruktivne marketinške odluke nekih tvrtki. U prijevodu od proizvođača se traži da se ponašaju odgovorno.
Stella Li, izvršna potpredsjednica BYD-a, na Bloombergovoj konferenciji u Londonu potvrdila je zabrinutosti. "Konkurencija je ekstremna, izuzetno teška. Ne, to nije održivo." Dodala je i da tržište ide prema konsolidaciji, što znači da se očekuju spajanja i nestanci manjih proizvođača. To nije samo predviđanje, već refleksija stvarnih posljedica. BYD je zbog nestabilne tržišne klime izgubio oko 20 milijardi eura tržišne vrijednosti u proteklim tjednima. No, unatoč gubicima, ova strategija bi dugoročno mogla osigurati dominaciju nad konkurencijom, pod uvjetom da prežive najveći igrači.
I dok domaće tržište gori od cjenovnog nadmetanja, BYD svoju budućnost sve više veže uz globalno širenje. U svibnju 2025., BYD je po prvi put prodao više automobila u Europi nego Tesla. Njihova prodaja je skočila za nevjerojatnih 169 posto u odnosu na travanj, dok je Teslina pala za 49 posto. U svibnju je tvrtka diljem Europe, pa tako i u Hrvatskoj, lansirala mali Dolphin Surf, najjeftiniji električni auto u Europi. Mjesec ranije je tvrtka najavila lansiranje najmanje dva nova plug-in hibrida za europsko tržište do kraja godine, jasno pokazujući ambiciju da postane ozbiljan igrač i izvan Kine.
Situacija u kojoj se BYD nalazi paradoksalna je. Dok priznaju da su domaće cijene preniske za dugoročnu održivost, istovremeno agresivno šire svoje poslovanje po Europi, Aziji i Latinskoj Americi. Ova taktika je preživljavanje kroz volumen i može funkcionirati samo ako se globalna prodaja dovoljno ubrza da kompenzira gubitke na matičnom tržištu. No, dugoročno pitanje ostaje: može li BYD izdržati pritisak s obje strane: domaću utrku prema dnu i sve sofisticiranije zahtjeve međunarodnih tržišta?
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....