Njemačka tvrtka Vay priprema se promijeniti lice europskog tržišta rent-a-cara na način koji zvuči kao da je izašao iz videoigre. Umjesto da klijent sam ode do poslovnice po automobil, vozilo će biti dostavljeno pred kućna vrata, ali ne uz pomoć klasičnog vozača već pomoću daljinskog upravljanja. Iza upravljača neće sjediti vozač na cesti, nego "teledriver" smješten u uredu, ispred trostrukog ekrana i u stolici koja neodoljivo podsjeća na gamerski simulator.
Zahvaljujući promjenama u njemačkom zakonodavstvu, od prosinca će ovakva usluga postati legalna u određenim područjima. Dok potpuno autonomna vozila, kakva koristi Waymo u SAD-u, u Europi još nemaju odobrenje, zakonodavci su odlučili otvoriti vrata sustavu gdje odgovornost ipak ostaje u rukama čovjeka, samo na daljinu.
Osnivač Vaya, Thomas von der Ohe, svoju je tehnologiju testirao u Las Vegasu koristeći posebno prilagođene Kia e-Niro modele. Automobili izgledaju gotovo kao serijski primjerci, osim nekoliko dodatnih kamera i senzora na krovu i bokovima. Za najam vozila korisnik ne mora prolaziti nikakve posebne procedure, kad auto stigne ispred vrata, jednostavno sjedne u njega i vozi.
U pozadini se odvija pravi tehnološki spektakl. Uredske postaje za vozače nalikuju na profesionalne gaming prostore. Svaka konzola ima tri široka ekrana, volan, papučice i veliki crveni gumb za hitno zaustavljanje. Kad završe s dostavom jednog automobila, vozači se prebacuju na upravljanje sljedećim vozilom. Brzina je zasad ograničena na 40 km/h, što dodatno smanjuje rizik, a vozači moraju proći stotine testnih kilometara prije nego dobiju certifikat.
Posao je zamišljen kao alternativa tradicionalnim zanimanjima. Umjesto dugih noćnih smjena i opasnosti na cesti, "teledriveri" rade u uredu, s pauzama i kolegama pored sebe. Von der Ohe ističe da se mnogi vide u ovom poslu budućnosti, posebno bivši taksisti, nezadovoljni vozači Ubera ili profesionalni vozači kamiona koji žele manje vremena provoditi izvan doma.
Vay planira ubrzati širenje. Flota u Las Vegasu trebala bi narasti na 100 vozila do kraja 2025., a u Belgiji je već pokrenut pilot-projekt u luci Antwerpen-Bruges. No pravi ispit bit će Njemačka, gdje bi usluga trebala krenuti iduće godine, počevši s Berlinom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....