DEAL OD 10 MILIJARDI

Jedan od najpoznatijih proizvođača motornih ulja ima novog vlasnika: Itekako vjeruju kako ima svijetlu budućnost

Castrol je desetljećima u čitavom svijetu bio sinonim za motorna ulja, industrijske tekućine i snažnu prisutnost u automobilskom sportu

Ulje, ilustracija

 Profimedia
Castrol je desetljećima u čitavom svijetu bio sinonim za motorna ulja, industrijske tekućine i snažnu prisutnost u automobilskom sportu

Kad se pojavila vijest da BP traži kupca za većinski udio u Castrolu, većina je očekivala poznati scenarij. Energetski div iz Saudijske Arabije, indijski industrijski konglomerat ili neki od uobičajenih igrača iz svijeta nafte i petrokemije činili su se logičnim izborom. No rasplet je otišao u sasvim drugom smjeru. Kupac 65 posto udjela u Castrolu postaje američki investicijski fond Stonepeak, u poslu vrijednom oko 10,1 milijardu dolara.

Za Castrol, marku staru 126 godina i jedno od najprepoznatljivijih imena u svijetu maziva, ovo je velika prekretnica. Castrol je desetljećima u čitavom svijetu bio sinonim za motorna ulja, industrijske tekućine i snažnu prisutnost u automobilskom sportu, a BP ga je koristio kao stabilan i profitabilan dio portfelja. No kako se britanska naftna kompanija posljednjih godina pokušava restrukturirati, smanjiti dug i redefinirati svoju strategiju, prodaja većinskog udjela postala je logičan potez.

image

Castrol, ilustracija

James Forrester/ZUMA Press Wire/Shutterstock Editorial/Profimedia

Zanimljivo je da Stonepeak nije klasični "naftni" investitor. Riječ je o fondu koji upravlja s oko 80 milijardi dolara imovine i fokusiran je ponajprije na infrastrukturu i dugoročna, stabilna ulaganja. Upravo je to, čini se, presudilo. Castrol ima globalnu proizvodnu i distribucijsku mrežu s dvadesetak tvornica maziva i više od sto vanjskih pogona i skladišta u oko 150 zemalja, što ga čini idealnim kandidatom za investiciju koja se ne temelji na kratkoročnim špekulacijama.

BP će nakon zaključenja transakcije, koja se očekuje tijekom sljedeće godine uz regulatorna odobrenja, zadržati 35 posto udjela barem dvije godine, uz mogućnost potpune izlazne strategije kasnije. Sav prihod od prodaje, kako navode iz kompanije, ići će na smanjenje duga, što jasno pokazuje koliko je ovaj potez primarno financijski.

Za Castrol to znači ulazak u novu fazu u kojoj će razvoj, širenje i pozicioniranje brenda ovisiti o investicijskoj logici fonda, a ne o strategiji naftnog diva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2025 20:16