Dok se u Hrvatskoj raspravlja o modernizaciji osnovne prometne infrastrukture, Norveška gradi projekt koji pomiče granice. Riječ je o tunelu Rogfast, budućoj najdužem i najdubljem podmorskom cestovnom tunelu na svijetu, koja će ujedno temeljito promijeniti prometnu sliku zapadne obale Norveške.
Rogfast, poznat i kao Boknafjordtunel, protezat će se oko 27 kilometara između područja Randaberg, sjeverno od Stavangera, i općine Bokn. Time će nadmašiti dosadašnjeg rekordera, Lærdalstunnel, također u Norveškoj. No duljina nije jedina impresivna brojka. Na najdubljoj točki tunel će se spuštati gotovo 400 metara ispod razine mora, što predstavlja tehnički izazov bez presedana u cestogradnji.
Koncept tunela u osnovi je poznat, dvije odvojene cijevi s po dvije prometne trake u svakom smjeru, no Rogfast skriva rješenje kakvo dosad nije viđeno u ovakvim projektima. Kako bi se omogućilo povezivanje s malim otočjem Kvitsøy, unutar tunela bit će izgrađena podmorska prometna petlja s dvostrukim kružnim tokom. Vozači će tako, stotinama metara ispod morske površine, moći skrenuti prema otoku.
Gradnja na takvim dubinama nosi ozbiljne rizike. Već u ranim fazama projekta zabilježena su prodori slane vode, i to na dubinama manjima od 300 metara. Na maksimalnoj dubini tlak vode dosezat će gotovo 40 bara, što zahtijeva iznimno precizno bušenje, ojačane konstrukcije i konstantan nadzor. Dva građevinska tima rade istodobno sa sjevera i juga, s ciljem da se spoje uz toleranciju manju od pet centimetara, što dodatno ilustrira razinu preciznosti potrebnu za ovakav pothvat.
Rogfast nije sam sebi svrha. Tunel je ključni dio dugoročnog projekta modernizacije obalne prometnice E39, koja se proteže od Trondheima do Kristiansanda u duljini od oko 1100 kilometara. Danas je ta ruta ispresijecana s čak sedam trajektnih linija i zahtjeva više od 21 sata vožnje. Završetkom novih tunela i mostova, uključujući Rogfast, cilj je u eliminirati trajekte i prepoloviti vrijeme putovanja na oko deset i pol do jedanaest sati.
Ipak, riječ je o projektu koji traži strpljenje. Otvaranje Rogfast tunela trenutačno je planirano za 2033. godine, dok se dovršetak cjelokupne modernizacije zapadne obale Norveške očekuje tek oko 2050. godine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....