GLOBALNA EKSPANZIJA

Kinezi prevarili Europu: ‘Zabranjujete naše električne aute? Preplavit ćemo vaše ceste s benzincima‘

Nakon što su električna vozila pokorila domaće tržište, kineski proizvođači benzinskih automobila traže spas u inozemstvu

SAIC, ilustracija

 AFP
Nakon što su električna vozila pokorila domaće tržište, kineski proizvođači benzinskih automobila traže spas u inozemstvu

Kineski proizvođači električnih vozila osvojili su polovicu domaćeg tržišta u samo nekoliko godina, uništivši prodaju vozila na benzin nekada dominantnih, stranih proizvođača automobila.

No, strani proizvođači nisu jedini gubitnici. Mnoge kineske marke automobila također su gledale kako im prodaja propada, a odgovorili su na jedinstven način - preplavili su svijet vozilima na fosilna goriva koja nisu mogli prodati kod kuće.

Dok su se zapadni kreatori politika usredotočili na prijetnju snažno subvencioniranih električnih vozila iz Kine, štiteći svoja tržišta carinama, američki i europski proizvođači automobila suočavaju se s većom konkurencijom kineskih vozila na benzin u zemljama diljem svijeta.

image

Kineski automobili, transport, ilustracija

AFP

Vozila na fosilna goriva činila su 76% kineskog izvoza automobila od 2020. godine, a ukupne godišnje pošiljke skočile su s milijun na više od 6,5 milijuna ove godine, prema podacima kineske konzultantske tvrtke Automobility.

Rast izvoza automobila na benzin potaknut je istim subvencijama i politikama za električna vozila koje su uništile poslovanje proizvođača poput VW-a, GM-a i Nissana u Kini, financirajući kineske proizvođače električnih vozila i pokrenuvši razarajući cjenovni rat, pokazuje analiza Reutersa.

Taj fenomen ističe dalekosežne učinke kineske industrijske politike, dok se strani konkurenti muče držati korak s tvrtkama koje podupire država, a koje slijede ciljeve Pekinga o dominaciji ključnih sektora na nacionalnoj i globalnoj razini.

Samo kineski izvoz vozila na benzin (ne uključujući električna vozila i plug-in hibride) bio je dovoljan da Kina prošle godine postane najveći svjetski izvoznik automobila po količini, pokazuju podaci industrije i vlade.

image

BYD brod, ilustracija

Profimedia

Ovo izvješće o globalnoj ekspanziji kineskih proizvođača automobila temelji se na Reutersovom pregledu podataka o prodaji automobila u desecima zemalja i intervjuima s više od 30 osoba, uključujući rukovoditelje iz 11 kineskih i dva zapadna proizvođača automobila.

Među najvećim izvoznicima su državni divovi, uključujući SAIC, BAIC, Dongfeng i Changan, koji su povijesno ovisili o zajedničkim pothvatima sa stranim proizvođačima automobila za ostvarivanje profita i inženjerskog znanja. Ta partnerstva započela su 1980-ih kao ‘prisilni brakovi‘ koje je nametnuo Peking kao cijenu pristupa stranih sudionika kineskom tržištu.

image

Kineski automobili, proizvodnja (ilustracija)

Profimedia

Sada ti kineski proizvođači ostvaruju prodaju na izvoznim tržištima koja su nekoć bila terotorij istih stranih proizvođača automobila koji su im partneri u Kini.

Izvoz SAIC-a je skočio s gotovo 400.000 godišnje u 2020. na više od milijun prošle godine. Dongfengov izvoz od gotovo 250.000 vozila prije pet godina, lani je narastao četiri puta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. prosinac 2025 15:12