POBJEDA TRUMPA

Kraj drame oko Trumpovih carina: Europska unija i SAD su postigli dogovor. Industrija može odahnuti

Kako bi SAD popustio, Europska unija se obvezala kupiti oko 640 milijardi eura vrijednosti američke nafte, plina, nuklearnog goriva...

Donald Trump  i Ursula von der Leyen 

 Brendan SMIALOWSKI/AFP
Kako bi SAD popustio, Europska unija se obvezala kupiti oko 640 milijardi eura vrijednosti američke nafte, plina, nuklearnog goriva...

Nakon mjeseci nesigurnosti i stalnih prijetnji još višim carinama, Europska unija i Sjedinjene Američke Države napokon su postigle sveobuhvatan trgovinski sporazum koji bi trebao promijeniti smjer transatlantske trgovine. Na stolu je dogovor težak više od 640 milijardi eura, a njegova će se snaga najviše osjetiti u automobilskoj industriji, energetici i digitalnim tehnologijama

image

Izvoz automobila, ilustracija

Ključna točka dogovora je uvođenje jedinstvene carine od 15 posto na većinu europskih proizvoda koji ulaze na američko tržište, što uključuje i automobile. Novi dogovor znatno olakšava položaj europskih proizvođača automobila, osobito u Njemačkoj, Italiji i Švedskoj, koji su već trpjeli pod opterećenjem nedavno uvedenih carina od 27,5 posto.

Kako bi SAD popustio, Europska unija se obvezala kupiti oko 640 milijardi eura vrijednosti američke nafte, plina, nuklearnog goriva i poluvodiča tijekom tri godine. Dodatnih 510 milijardi eura bit će investirano u SAD, uključujući i nabavu vojne opreme, što potvrđuje da sporazum nije samo ekonomski, već i strateški.

image

Donald Trump

Brendan SMIALOWSKI/AFP

Predsjednik Donald Trump, koji je predvodio pregovore, pohvalio se kako je riječ o "najvećem trgovinskom dogovoru svih vremena", iako neki detalji tek trebaju biti definirani. Primjerice, carine od 50 posto na čelik i aluminij ostaju na snazi, iako postoji mogućnost da budu zamijenjene kvotama u sljedećoj fazi pregovora.

Iako dogovor ne vraća stvari na razinu prije Trumpovog povratka u Bijelu kuću, kada su carine bile u prosjeku 4,8 posto, očito je da se izbjegao puno gori scenarij. Za europske izvoznike automobila, ovaj kompromis mogao bi značiti spas u posljednjem trenutku jer posljedice visokih carina su već bile vidljive. Volkswagen su, primjerice, koštale 1,5 milijardi dolara, a operativna dobit tvrtke je zbog toga pala 30 psoto!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 20:48