NERVIRA IH

Milijuni mrze ovu tehnologiju za uštedu goriva, a Amerikanci je sada žele i konačno ukinuti

S novim pravilima, koja ne kažnjavaju zaostajanje za ciljevima prosječne potrošnje goriva, isplativost ovakvih tehnologija pada

Start & Stop sustav

 Profimedia
S novim pravilima, koja ne kažnjavaju zaostajanje za ciljevima prosječne potrošnje goriva, isplativost ovakvih tehnologija pada

Iako je start-stop sustav, tehnologija automatskog gašenja i paljenja motora, učinkovita u smanjenju potrošnje goriva i emisija, sve je više pritisaka da se prestane s njezinim korištenjem. Razlog? Mnogi vozači je jednostavno ne podnose. A sada i američka Agencija za zaštitu okoliša (EPA) najavljuje da bi se ta nepopularna funkcija uskoro mogla povući iz automobila.

Auto start-stop sustav već godinama dolazi ugrađen u gotovo svaki novi automobil s benzinskim ili dizelskim motorom, kako u Europi, tako i na većini razvijenijih tržišta. Njegov je zadatak jednostavan: ugasiti motor kada vozilo miruje, primjerice na semaforu, i ponovno ga upaliti kada vozač otpusti kočnicu ili pritisne papučicu gasa. Time su se zaista uštedjeli milijuni litara goriva i smanjile emisije CO2, no mnogi vozači to doživljavaju kao iritantan prekid vožnje.

EPA je u svibnju već dala do znanja da preispituje ovu tehnologiju. Agencija je za Automotive News poručila: "Stop/start tehnologija frustrira milijune Amerikanaca. Uskoro ćemo otkriti kako namjeravamo riješiti ovaj problem."

image

Start/stop sustav

Profimedia

Proizvođači automobila trenutačno imaju poticaje za ugradnju ovih sustava, dobivaju dodatne bodove prema EPA-inim standardima učinkovitosti. No s novim pravilima, koja više ne kažnjavaju značajnije zaostajanje za ciljevima prosječne potrošnje goriva, isplativost ovakvih tehnologija pada. I upravo zato se sve češće postavlja pitanje, ima li start-stop još smisla?

Zagovornici ističu kako je učinkovitost neupitna i da vozači koji ne žele koristiti ovu funkciju jednostavno mogu pritisnuti gumb za isključivanje. No mnogi se žale da se sustav automatski ponovno aktivira kod svakog novog pokretanja vozila. Dio proizvođača, poput BMW-a, nudi softverske "trikove" za pamćenje postavki, dok su na aftermarket tržištu dostupni uređaji za trajno onemogućavanje funkcije.

Albert Gore, izvršni direktor Udruge za prijevoz bez emisija, upozorava na nelogičnost: "Ljudi vole štedjeti novac na gorivu. A ako im smeta ova funkcija, mogu je isključiti. Ne vidim zašto bi im se to moralo oduzeti."

U konačnici, auto start-stop radi upravo ono za što je zamišljen, štedi gorivo u gradskoj vožnji. No očito je da mnogi vozači više vole potrošiti nešto više na gorivo nego trpjeti neprimjetan trzaj i tiho zatišje dok čekaju zeleno svjetlo. Ako EPA odluči ukinuti poticaje ili tehnologiju proglasi suvišnom, proizvođači bi je mogli tiho početi povlačiti. No teško je očekivati da bi se tako nešto moglo dogoditi i u Europi, jer ovdje se još uvije gleda na svaki gram CO2.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. prosinac 2025 05:05