Europski parlament odobrio je najveću modernizaciju pravila o vozačkim dozvolama u posljednjih 20 godina, s ciljem povećanja sigurnosti na cestama i smanjenja broja nesreća u kojima u EU svake godine pogine gotovo 20.000 ljudi. Nova pravila donose digitalne dozvole, strože uvjete za mlade vozače te međusobno priznavanje zabrana vožnje među državama članicama.
Novi standardi obuke
Budući vozači više neće polagati samo test vožnje i prometnih propisa. Ispiti će obuhvatiti i procjenu rizika u prometu, s naglaskom na mrtve kutove, upotrebu pomoći u vožnji, sigurno otvaranje vrata i opasnosti distrakcije mobitelom. Kandidate će se posebno educirati o zaštiti pješaka, biciklista, djece i drugih ranjivih sudionika.
Europska zastupnica Jutta Paulus (Zeleni, Njemačka) istaknula je da će nova direktiva “učiniti vozačku edukaciju modernijom i humanijom, s više naglaska na sigurnost svih sudionika u prometu, a ne samo vozača.”
Valjanost i zdravstvene provjere
Vozačke dozvole za automobile i motocikle vrijedit će 15 godina, a za vozače kamiona i autobusa pet godina. Države članice mogu skratiti rok valjanosti na 10 godina ako se vozačka istodobno koristi kao osobna iskaznica. Starijim vozačima (iznad 65 godina) može se odrediti češće obnavljanje dozvole ili obavezni liječnički pregledi i tečajevi osvježavanja znanja.
Prije izdavanja ili produljenja dozvole predviđena je provjera vida i kardiovaskularnog zdravlja. No, zemlje mogu zamijeniti klasični liječnički pregled sustavom samoprocjene ili drugim nacionalnim modelom. Neće biti obaveznih standardiziranih pregleda za starije vozače.
Dvogodišnja probna vožnja i vožnja s pratnjom
Po prvi put EU uvodi obveznu probnu vožnju od najmanje dvije godine za sve nove vozače. Tijekom tog razdoblja vrijedit će stroža pravila o alkoholu, drogama, brzini i sigurnosnim pojasevima. Mladi od 17 godina moći će dobiti vozačku dozvolu kategorije B, ali će do 18. godine morati voziti uz pratnju iskusnog vozača.
Kako bi se ublažio nedostatak profesionalnih vozača, nova pravila dopuštaju da 18-godišnjaci voze kamione (kategorija C), a 21-godišnjaci autobuse (kategorija D), pod uvjetom da imaju certifikat stručne osposobljenosti. U suprotnom, minimalna dob ostaje 21, odnosno 24 godine.
Digitalna vozačka dozvola
Najvidljivija promjena bit će uvođenje digitalne vozačke dozvole, dostupne putem mobilnog telefona. Ona će postupno postati glavni oblik dozvole u EU, iako će vozači zadržati pravo zatražiti fizičku karticu, koju će nacionalna tijela morati izdati u roku od tri tjedna.
Digitalizacija će olakšati provjeru podataka, prijenos dozvola i njihovu obnovu. Novi sustav također bi trebao smanjiti administrativne troškove i ubrzati razmjenu informacija među državama.
Kazne vrijede u cijeloj Europi
Jedna od ključnih novosti je međusobno priznavanje zabrana vožnje. Ako vozač izgubi dozvolu zbog teškog prekršaja, primjerice vožnje pod utjecajem alkohola, droge, izazivanja nesreće sa smrtnim ishodom ili prekoračenja brzine za više od 50 km/h, zabrana će vrijediti u cijeloj Europskoj uniji, a ne samo u zemlji prekršaja.
Zastupnik Matteo Ricci (Socijalisti i demokrati, Italija) poručio je da novi sustav znači “kraj nekažnjenosti nesavjesnih vozača koji prelaze granice”. Nacionalne vlasti morat će jedne druge odmah obavijestiti o svakoj suspenziji ili ograničenju vozačke dozvole.
Sljedeći koraci i cilj "nula poginulih"
Nova pravila stupaju na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu EU, a države članice imat će tri godine za usklađivanje nacionalnog zakonodavstva i još jednu godinu za potpunu provedbu.
Reforma je dio europskog paketa cestovne sigurnosti pokrenutog 2023. godine, kojim EU želi ostvariti "Vision Zero", cilj od nula poginulih na cestama do 2050. godine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....