FORSIRAJU STRUJU

Ova metropola više ne želi benzince i dizelaše: Sada deset benzinskih postaja postaju punionice za električna vozila

Jedan od ključnih izazova pritom nije političke, nego tehničke prirode, osiguravanje dovoljno snažnih elektroenergetskih priključaka

Amsterdam, ilustracija

 Tatjana Urosevic/Panthermedia/Profimedia
Jedan od ključnih izazova pritom nije političke, nego tehničke prirode, osiguravanje dovoljno snažnih elektroenergetskih priključaka

Amsterdam nastavlja dosljedno gurati prema električnoj mobilnosti. Gradske vlasti najavile su da će deset postojećih benzinskih postaja postupno biti prenamijenjeno u punionice za električne automobile, čime se dodatno sužava prostor za klasične motore u jednom od prometno najrestriktivnijih europskih gradova. Riječ je o još jednom koraku u dugoročnoj strategiji kojom se centar grada, ali i šire područje unutar prstena A10, želi učiniti gotovo u potpunosti nenaklonjenim vozilima na fosilna goriva.

Amsterdam već godinama sustavno smanjuje ograničenja brzine, ograničava pristup starijim vozilima i potiče električni prijevoz, a sada se ta politika prelijeva i na infrastrukturu. Među lokacijama predviđenima za prenamjenu nalaze se postaje velikih naftnih brendova poput BP-a, Shella, Essoa i Circle K-a, raspoređene od zapadnih industrijskih zona do istočnih i južnih dijelova grada

.

image

Benzinska postaja u Amsterdamu, ilustracija

Profimedia

Važno je naglasiti da se promjena neće dogoditi preko noći. Prema planovima gradske uprave, ove će postaje u prvoj fazi nuditi kombinaciju klasičnih pumpa za gorivo i brzih punjača, dok se potpuna tranzicija očekuje tek nakon 2030. godine. Jedan od ključnih izazova pritom nije političke, nego tehničke prirode, osiguravanje dovoljno snažnih elektroenergetskih priključaka. Amsterdam već sada surađuje s operatorima mreže i privatnim partnerima kako bi se riješila ograničenja kapaciteta, koja su sve izraženija u gusto naseljenim urbanim zonama.

Slični trendovi vidljivi su i u drugim europskim gradovima. Pariz, Oslo i London već su najavili ili proveli smanjenje broja benzinskih postaja u korist punionica, dok pojedine studije upozoravaju da će klasične postaje u gradskim središtima postati ekonomski neodržive kako raste udio električnih vozila. Amsterdam se, međutim, ističe jasnom porukom, da infrastruktura mora pratiti prometnu politiku, čak i ako to znači postupno istiskivanje benzinskih pumpi iz urbanih sredina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2025 20:41