NEUGODNA ISTINA

Simbol vozačkog užitka odlazi u povijest: ‘Nitko više ne želi ručne mjenjače‘

Čak i kod pristupačnijih automobila udio ručnih mjenjača brzo opada jer kupci sve češće biraju automatske opcije zbog udobnosti

Ručni mjenjač, Hyundai i30N

 Hyundai
Čak i kod pristupačnijih automobila udio ručnih mjenjača brzo opada jer kupci sve češće biraju automatske opcije zbog udobnosti

Ručni mjenjači, nekoć simbol vozačkog užitka, polako odlaze u ropotarnicu automobilske povijesti. Tyrone Johnson, Hyundaijev tehnički direktor za Europu nedavno je jasno i bez zadrške izjavio: "Nitko više ne želi ručni mjenjač."

Ta rečenica možda zvuči kao provokacija, ali iza nje stoji neugodna istina, interes kupaca za automobile s tri pedale drastično je opao, a budućnost za takve modele izgleda sve sumornije.

Glavni razlog leži u promjeni tržišnih preferencija. U SAD-u, primjerice, Elantra N s ručnim mjenjačem prošle je godine činila tek 30 posto prodaje, dok se ostatak kupaca odlučio za brži i praktičniji 8-stupanjski automatski mjenjač s dvostrukom spojkom. Čak i među ljubiteljima sportskih automobila, ručni mjenjači više nisu prvi izbor.

U Europi situacija nije bitno drukčija. Primjerice, aktualna generacija Volkswagena Golfa GTI prvi je put ponuđena isključivo s automatskim DSG mjenjačem, dok je u prethodnim generacijama ručni bio gotovo standard. Čak i kod pristupačnijih automobila, poput Renaulta Clija ili Peugeota 208, udio ručnih mjenjača brzo opada jer kupci sve češće biraju automatske opcije zbog udobnosti, naročito u urbanim sredinama.

image

Ručni mjenjač, Hyundai i30N

Hyundai

No, riječ je i o mnogo širem trendu. Suvremeni sustavi pomoći vozaču, poput adaptivnog tempomata i automatskog kočenja, dizajnirani su za rad s automatskim mjenjačima. Razvoj paralelnih sustava za ručne verzije povećava troškove, a povrat investicije gotovo je nemoguć zbog niske potražnje. Tu su i sve stroži ekološki propisi - moderni automatski mjenjači često nude nižu potrošnju i emisije od ručnih, što dodatno demotivira proizvođače da ih zadrže u ponudi.

I klasične ručice ručne kočnice te analogni instrumenti već su gotovo potpuno nestali. Mlađi vozači, rođeni u digitalno doba, radije biraju elektroničku parkirnu kočnicu i digitalni zaslon nego mehaničke poluge i kazaljke. Proizvođači to prepoznaju i reagiraju pojednostavljenjem ponude, kako bi smanjili troškove razvoja i proizvodnje.

image

Ručni mjenjač, Hyundai i30N

Hyundai

S druge strane, glasovi nostalgije, osobito među entuzijastima, ne jenjavaju. No, automobilska industrija gleda brojke, a one kažu da su ručni mjenjači sve manje bitan proizvod. Hyundaijev tehnički direktor ide i korak dalje, ustvrdivši da moderna električna vozila, poput Ioniqa 5 N, nude bolje performanse od starih sportskih automobila s benzinskim motorima.

Po njemu, vožnja je uz električni pogon ne samo brža i preciznija, već i emocionalno dovoljno uzbudljiva zahvaljujući umjetnim zvukovima motora iz zvučnika.

Poruka je jasna, ako netko još želi voziti s tri pedale, trebat će u budućnosti kupiti rabljeni automobil.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 14:19