Prva polovica 2025. godine pokazala se najlošijom u povijesti Stellantisa, koncerna nastalog 2021. spajanjem francuskog PSA-a i talijanskog FCA-a. Od siječnja do lipnja isporučeno je 2.664.000 vozila, što je pad od 7,2 posto u odnosu na isto razdoblje 2024., odnosno 208.000 vozila manje. Radi se o najmanjoj polugodišnjoj prodaji od osnutka grupe.
U financijskom izvješću, tvrtka uzroke pada vidi u smanjenoj proizvodnji uvoznih vozila pogođenih carinama, slabijim flotnim prodajama te zastoju u proizvodnji pojedinih modela u Sjevernoj Americi. Iako je Europa i dalje najveće tržište, "udio starog kontineta" u globalnoj prodaji pao je s 52 posto u 2021. na 48 posto danas, dok Sjeverna Amerika i Europa zajedno drže 73 posto. Rast u Južnoj Americi (+20 posto) te na Bliskom istoku i u Africi (+5 posto) donekle je ublažio negativne brojke.
Pad u SAD-u iznosi 12 posto, uz oko 600.000 prodanih vozila, a 38 posto njih dolazi iz uvoznih tvornica u Meksiku, Kanadi i EU-u, što je manje nego prošle godine (44 posto).
No, stvarni problem nije samo smanjen uvoz (zbog carina), nego starost ključnih modela. Jeep Compass i Chrysler Pacifica/Voyager, oba iz 2016., teško se nose s modernijom konkurencijom. Ni noviji, poput električnog Jeepa Wagoneera S, Dodgea Horneta ili cijele game Alfa Romea i Maseratija, zasad ne bilježe veći tržišni uspjeh.
Jedna od kroničnih slabosti naslijeđenih iz FCA-e jest sporo razvijanje i lansiranje novih modela. Alfa Romeo Tonale na tržište je stigla gotovo tri godine nakon koncepta, a aktualni Fiat 500 s benzinskim motorom pojavio se više od pet godina nakon električne verzije.
Čak je i Fiat Grande Panda, predstavljen u srpnju 2024., do prvih kupaca došao tek godinu dana kasnije. I američki brendovi Chrysler i Dodge posebno su pogođeni višegodišnjim izostankom noviteta.
Novi izvršni direktor Antonio Filosa suočen je s pritiskom da ubrza razvoj i pojednostavi portfelj. Stellantis trenutno upravlja s čak 14 marki, a industrijski analitičari upozoravaju da bi koncentracija na one s najvećim tržišnim potencijalom bila učinkovitija strategija. Partnerstvo s kineskim Leapmotorom donijelo je ubrzanje na polju električnih vozila, no azijska konkurencija i dalje lansira novitete znatno brže.
Ako se Stellantis želi izvući iz ove krize, morat će istodobno riješiti problem zastarjelih modela, ubrzati razvoj novih i jasno odrediti koji brendovi zaslužuju najveću pažnju i ulaganja. U protivnom, pad iz prve polovice 2025. mogao bi biti samo početak dugotrajnije silazne putanje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....