
Dizelski motor, nekoć kralj europskih cesta, nezaustavljivo gubi bitku. U posljednjih dvadeset godina udio dizelaša među novoregistriranim automobilima u Europi strmoglavo se smanjuje. Prema najnovijim podacima ACEA-e, dizelski automobili danas čine samo 8,3 posto svih novih registracija u Europskoj uniji, Velikoj Britaniji, i EFTA-i.
Usporedbe radi, električna vozila drže dvostruko veći udio - 17,1 posto.
Automobilski stručnjak i voditelj CAR Instituta iz Bochuma, prof. Ferdinand Dudenhöffer, ovu situaciju naziva "tužnim krajem dizela u osobnim vozilima", javlja njemački Auto Bild.
Brojke to potvrđuju: u Njemačkoj je udio dizelaša među novim automobilima u prvih pet mjeseci 2025. pao na 15,3 posto, što je pad za čak 20 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. U Francuskoj, Belgiji, Italiji, Austriji i Španjolskoj situacija je još gora, te padovi dosežu i do 45 posto.
Posebno drastičan primjer je Norveška, gdje je tijekom 2025. registrirano svega 859 novih dizelskih automobila, što je tek 1,5 posto ukupne prodaje. No specifičan porezni sustav u toj državi snažno favorizira električne automobile, pa taj podatak ne može služiti kao mjerilo za ostatak kontinenta. Ipak, simbolično je snažan.
Situacija je takva da u nekim državama već počinje fizičko povlačenje dizela iz svakodnevice. "U Nizozemskoj, Norveškoj i Belgiji dizelske crpke na benzinskim postajama sve više nestaju. Naftne kompanije uklanjaju dizelske pumpe i zamjenjuju ih benzinskim", ističe Dudenhöffer. S obzirom na sve manji broj vozila koja koriste dizel, logično je da se tržište prilagođava novim trendovima.
Europa, koja je nekoć bila središnje tržište dizelskih automobila, danas više nije presudna u globalnoj prodaji. Još 2005. godine, gotovo trećina svih svjetskih dizelaša bila je registrirana na Starom kontinentu. Danas je taj udio pao na 18 posto, a prognoze govore da bi do 2030. mogao pasti ispod 17 posto.
U Kini, najvećem automobilskom tržištu svijeta, dizelski automobili gotovo i ne postoje. Ondje dominiraju električni automobili, plug-in hibridi i modeli s tzv. range extenderima, dok se dizel smatra skupim, kompliciranim i tehnološki zastarjelim. Prema Dudenhöfferu, dizel će opstati jedino u segmentu teretnih vozila, i to privremeno, dok tehnologije poput vodikovih gorivnih ćelija ne dođu do šire primjene.
U konačnici, dizelski automobili bi mogli završiti zanemareni, s nesigurnom opskrbom gorivom i bez podrške proizvođača. Povlačenje iz ponude, pad broja crpki i sve manji broj korisnika stvaraju spiralu iz koje se teško vratiti. I premda je dizel imao svoje zlatno doba, čini se da ga u budućnosti čeka zaborav.
Komentari
0