TIHI ODLAZAK

Tužan kraj nekadašnjeg europskog kralja: Zašto dizelski auti nemaju budućnost?

Povlačenje iz ponude i sve manji broj korisnika stvaraju spiralu iz koje se teško vratiti. Zlatno doba dizela je gotovo

Dizelsko gorivo (ilustracija)

 Profimedia
Povlačenje iz ponude i sve manji broj korisnika stvaraju spiralu iz koje se teško vratiti. Zlatno doba dizela je gotovo

Dizelski motor, nekoć kralj europskih cesta, nezaustavljivo gubi bitku. U posljednjih dvadeset godina udio dizelaša među novoregistriranim automobilima u Europi strmoglavo se smanjuje. Prema najnovijim podacima ACEA-e, dizelski automobili danas čine samo 8,3 posto svih novih registracija u Europskoj uniji, Velikoj Britaniji, i EFTA-i.

Usporedbe radi, električna vozila drže dvostruko veći udio - 17,1 posto.

image

Dizelsko gorivo (ilustracija)

Cropix

Automobilski stručnjak i voditelj CAR Instituta iz Bochuma, prof. Ferdinand Dudenhöffer, ovu situaciju naziva "tužnim krajem dizela u osobnim vozilima", javlja njemački Auto Bild.

Brojke to potvrđuju: u Njemačkoj je udio dizelaša među novim automobilima u prvih pet mjeseci 2025. pao na 15,3 posto, što je pad za čak 20 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. U Francuskoj, Belgiji, Italiji, Austriji i Španjolskoj situacija je još gora, te padovi dosežu i do 45 posto.

Posebno drastičan primjer je Norveška, gdje je tijekom 2025. registrirano svega 859 novih dizelskih automobila, što je tek 1,5 posto ukupne prodaje. No specifičan porezni sustav u toj državi snažno favorizira električne automobile, pa taj podatak ne može služiti kao mjerilo za ostatak kontinenta. Ipak, simbolično je snažan.

image

Dizel, ilustracija

Volkswagen

Situacija je takva da u nekim državama već počinje fizičko povlačenje dizela iz svakodnevice. "U Nizozemskoj, Norveškoj i Belgiji dizelske crpke na benzinskim postajama sve više nestaju. Naftne kompanije uklanjaju dizelske pumpe i zamjenjuju ih benzinskim", ističe Dudenhöffer. S obzirom na sve manji broj vozila koja koriste dizel, logično je da se tržište prilagođava novim trendovima.

Europa, koja je nekoć bila središnje tržište dizelskih automobila, danas više nije presudna u globalnoj prodaji. Još 2005. godine, gotovo trećina svih svjetskih dizelaša bila je registrirana na Starom kontinentu. Danas je taj udio pao na 18 posto, a prognoze govore da bi do 2030. mogao pasti ispod 17 posto.

image

DIzelski motor, ilustracija

Zeljko Puhovski/CROPIX

U Kini, najvećem automobilskom tržištu svijeta, dizelski automobili gotovo i ne postoje. Ondje dominiraju električni automobili, plug-in hibridi i modeli s tzv. range extenderima, dok se dizel smatra skupim, kompliciranim i tehnološki zastarjelim. Prema Dudenhöfferu, dizel će opstati jedino u segmentu teretnih vozila, i to privremeno, dok tehnologije poput vodikovih gorivnih ćelija ne dođu do šire primjene.

U konačnici, dizelski automobili bi mogli završiti zanemareni, s nesigurnom opskrbom gorivom i bez podrške proizvođača. Povlačenje iz ponude, pad broja crpki i sve manji broj korisnika stvaraju spiralu iz koje se teško vratiti. I premda je dizel imao svoje zlatno doba, čini se da ga u budućnosti čeka zaborav.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
14. srpanj 2025 21:35