
Ofenziva briselskih birokrata u uklanjanju dizelskih vozila još nije pravo ni započela, a već bi se ideja mogla rušiti kao kula od karata. Podsjetimo: mnogi vozači se boje da će biti prisiljeni otpisati svoje starije dizelske automobile zbog najavljenih strogih pravila, ali postoji legalno već poznato rješenje: biogorivo.
Dizelsko gorivo HVO100 počelo se već prodavati na benzinskim postajama u Njemačkoj, a već oko 1000 ih je u upotrebi u Belgiji, Danskoj, Finskoj, Estoniji, Latviji, Litvi, Nizozemskoj, Norveškoj i Švedskoj. Ugljični otisak novog goriva znatno je bolji nego kod konvencionalnog dizela, ali je pritom i nešto skuplji.
Dakle, dok Europa kuje svoju strategiju postupnog ukidanja automobila s izgaranjem na svom teritoriju za sljedeće desetljeće, čelnici iz Bruxellesa ipak znaju da je nemoguće da proizvođači prodaju samo električne automobile od 2035., pa su odustali i već nagovijestili da će dopustiti i plug-in hibride.
Na kraju će i sintetička goriva i fuel-cell vozila naći svoje mjesto pod suncem, iako to zasad nerado priznaju. Riječ je o vrlo dugoročnim strategijama iz Europe, kojima je cilj eliminirati dizelske automobile stare između 10 do 15 godina. Najmoderniji ne smiju propasti; napredne tehnologije omogućuju im da zadovoljavaju najzahtjevnije standarde, ali stariji dizelski automobili su u središtu pozornosti.
Čak i ako su potpuno funkcionalni, Europa je spremna prisiliti njihove vlasnike da ulažu u automobile s niskom ili nultom emisijom. Strah je ogroman, jer su današnje cijene automobila vrtoglave i nitko ne očekuje da ćemo se vratiti u vrijeme kada je VW Polo koštao 10.000 eura.
Međutim, postoji savršeno legalno rješenje za nekoliko stotina tisuća dizelskih automobila u ovoj teškoj situaciji. Riječ je o HVO 100, biogorivu ili hidratiziranom biljnom ulju (hydrated vegetable oil) koje zadovoljava europski standard kvalitete EN 15940 za parafinski dizel. Ima viši cetanski broj (c80) od standardnog dizela te niži sadržaj sumpora i aromatskih spojeva i napravljenom od ulja za prženje i drugih biljnih masti, pa su ukupne emisije znatno niže.
Kao goriva, dizel i HVO 100 imaju gotovo identična kemijska svojstva, ali obrada vodikom tijekom proizvodnje smanjuje razinu čestica, dušikovih oksida i sumpornih spojeva. Zanimljivost kod ovog biodizela je da se može koristiti u svim dizelskim automobilima na tržištu, čiji motori ne zahtijevaju modifikacije, ili specifične filtere.
Neki dobavljači HVO 100 tvrde da imaju bolji hladni start, manje mirisa i dima te poboljšane performanse. Većini vozača to može biti teže shvatiti, ali ono što je neosporno jest da proizvodi manje emisija, pa bi automobil s HVO 100 prošao test mjerenja ispušnih plinova. To pod uvjetom da je mjerenje obavljeno sondom u ispuhu, a ne korištenjem OBD podataka.
Postoji samo jedan problem. Danas HVO 100 nije široko dostupan diljem Europe, a kamoli u Hrvatskoj. Možete provjeriti dnevnu cijenu goriva, ali nije posebno regulirana, pa je i njegova dostupnost vrlo ograničena. Drugi nedostatak je visoka cijena, koja trenutačno iznosi 1,76 eura po litri - puno skuplje od dizela koji se obično koristi kao gorivo - ali je rješenje za značajan problem potrošnje goriva.
Komentari
0