Kina je učvrstila svoju poziciju globalnog lidera u proizvodnji električnih vozila, s udjelom od 70 posto u ukupnoj svjetskoj proizvodnji električnih vozila u 2024. godini otkriva Global EV Outlook 2025, izvješće Međunarodne agencije za energiju (IEA). Ova dominacija rezultat je desetljeća strateških ulaganja, državnih poticaja i tehnoloških inovacija koje su kineskim proizvođačima omogućile da preuzmu vodeću ulogu na globalnom tržištu električne mobilnosti.
Unatoč povremenim sumnjama u popularnost električnih vozila u Europi, globalna slika pokazuje sasvim drugačiji trend. Prema najnovijem izvješću Global EV Outlook 2025 tijekom 2024. godine u svijetu je prodano 25 posto više električnih i plug-in hibridnih vozila nego godinu ranije, što ukupno iznosi čak 17 milijuna auta.
Valja napomenuti da ova brojka obuhvaća kako potpuno električna vozila, tako i plug-in hibride, koji se često zajednički klasificiraju kao “punjiva” vozila. U usporedbi s 2020. godinom, porast od 3,5 milijuna prodanih vozila u 2024. nadmašuje tadašnju ukupnu godišnju prodaju ove kategorije, naglašavajući brzinu kojom električna mobilnost ulazi u mainstream.
Kina čvrsto drži vodeću poziciju u svijetu električnih vozila, a kineski tržišni udio konstantno raste. Još 2021. činili su polovicu svjetske prodaje, dok se taj broj do 2024. popeo na oko 70 posto. U Kini je prodaja vozila s utičnicom porasla za 40 posto u odnosu na prethodnu godinu, a plug-in modeli sada čine gotovo polovicu ukupne prodaje novih automobila u toj državi. Zanimljiv je i pomak u strukturi te prodaje. Dok je 2020. godine 80 posto punjivih automobila bilo čisto električno, taj udio je do 2024. pao na ispod 60 posto, dok se udio plug-in hibrida udvostručio, s 15 na 30 posto. Unatoč tom pomaku, apsolutni broj prodanih baterijskih električnih vozila povećan je čak sedmerostruko.
U Europi je udio električnih i plug-in hibridnih automobila u ukupnoj prodaji tijekom 2024. iznosio oko 20 posto, što je usporedivo s rezultatima iz prethodne godine. Međutim, situacija nije jednolika unutar Europske unije, dok je u 14 od 27 članica zabilježen rast udjela električnih vozila, u ostalim je došlo do pada.
U Sjedinjenim Američkim Državama zabilježen je nešto izraženiji rast nego u Europi, iako je ukupni udio punjivih automobila još uvijek znatno niži, oko 10 posto. Ipak, dinamika tržišta se mijenja. Dok je 2023. godine rast prodaje iznosio preko 40 posto u odnosu na prethodnu godinu, u 2024. je taj rast usporio na svega 10 posto.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....