RADIKLANA IDEJA

Postali su prebrzi: U ovoj velikoj državi žele ograničiti ubrzanje automobila na najmanje pet sekundi do 100 km/h

Zamisao je prvenstveno usmjerena na električne automobile ekstremnih performansi koji do stotke stižu za svega dvije sekunde

Xiaomi SU7 Ultra

 Xiaomi
Zamisao je prvenstveno usmjerena na električne automobile ekstremnih performansi koji do stotke stižu za svega dvije sekunde

Dok europski proizvođači raspravljaju o akustičnim upozorenjima na prekoračenje brzine, Kina ide korak dalje i to u potpuno drugom smjeru. Prema nacrtu novog propisa koji su objavili kineski mediji, svako novo vozilo moralo bi pri pokretanju imati ograničeno ubrzanje: od 0 do 100 km/h ne bi smjelo stići brže od pet sekundi.

Riječ je o prijedlogu koji je već izazvao burne rasprave u automobilskoj industriji. Dok proizvođači električnih vozila hvale eksplozivne performanse svojih modela, kineske vlasti upozoravaju na sve češće nesreće uzrokovane prejakim ubrzanjem i gubitkom kontrole. Brzi električni auti, kažu regulatori, pretvorili su gradske ulice u improvizirane trkaće staze.

image

Yangwang U9

BYD

Sustav bi funkcionirao slično europskom sustavu ISA (Intelligent Speed Assistance), koji zvučnim signalom upozorava na prekoračenje brzine. No u kineskoj verziji riječ je o obveznom "sigurnosnom načinu rada", koji bi se automatski aktivirao pri svakom pokretanju automobila. Tek bi ručnim odabirom vozač mogao isključiti ograničenje i omogućiti punu snagu motora,ali bi se restrikcija ponovno uključila pri sljedećem startanju.

Zamisao je prvenstveno usmjerena na električne automobile ekstremnih performansi, poput modela Xiaomi SU7 Ultra ili BYD Yangwang U9, koji do stotke stižu za svega dvije sekunde. Takvi automobili, iako tehnički fascinantni, prema kineskim vlastima predstavljaju ozbiljan sigurnosni rizik u svakodnevnoj vožnji.

image

Xiaomi SU7 Ultra

Hector RETAMAL/AFP

Iako mnogi proizvođači u Kini zasad šute, stručnjaci ističu da bi nova pravila mogla utjecati i na globalno tržište. Kina je trenutačno najveći svjetski proizvođač i izvoznik električnih vozila, pa bi promjene u njezinim standardima mogle neizravno odrediti smjer razvoja i u drugim zemljama. Kritičari, pak, tvrde da je ovo još jedan pokušaj prekomjerne regulacije automobila i ograničavanja slobode vozača. No zagovornici podsjećaju da su električni automobili danas toliko brzi da "snaga više nije luksuz, već potencijalna prijetnja".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 09:42