BOGATIMA SAMO STRUJA

Strateški potez: Najmnogoljudnija država svijeta želi zabraniti luksuzne benzinske i dizelske automobile

Budući da se radi o skupljim autima koje kupuje mali i imućan dio populacije, takva bi zabrana bila politički i ekonomski najmanje bolna

Promet u Indiji, ilustracija

 Joerg Boethling/Alamy/Profimedia
Budući da se radi o skupljim autima koje kupuje mali i imućan dio populacije, takva bi zabrana bila politički i ekonomski najmanje bolna

Indija, najmnogoljudnija država svijeta i jedno od ključnih globalnih automobilskih tržišta, mogla bi napraviti neuobičajen, ali strateški potez prema bržoj elektrifikaciji. Vrhovni sud predložio je vladi da razmotri postupnu zabranu luksuznih modela s motorima na unutarnje izgaranje, uključujući hibride i plug-in hibride. Ideja je jednostavna, ubrzati prelazak na električna vozila bez udara na široke mase kupaca, koje si ionako ne mogu priuštiti premium modele.

image

Mercedes E-Klasa

Mercedes-Benz

Sud argumentira da električni automobili u višoj klasi već imaju jaku poziciju. Prema podacima Autocara India, udio električnih modela na indijskom tržištu u premium segmentu doseže oko 12 posto, dok među masovnim modelima jedva prelazi tri posto. Drugim riječima, kupci luksuznih automobila već prihvaćaju električne pogone pa bi se upravo tu mogao provesti kontrolirani test prelaska na čistu mobilnost.

Kritičari ipak upozoravaju da bi učinak takve zabrane na ukupne emisije bio skroman, jer luksuzni automobili čine tek mali dio indijskog voznog parka. Mnogo veći problem predstavljaju stotine tisuća starih automobila i lakih gospodarskih vozila koja ostaju u prometu zbog financijskog stanja kupaca i slabe politike recikliranja. Po njima, rješavanje tog pitanja dugoročno bi imalo znatno veći učinak od ciljanja skupog, ali brojčano minimalnog segmenta.

image

Promet u Indiji, ilustracija

David Weyand/imageBROKER/Profimedia

Sud se s tim dijelom slaže, ali ostaje pri stavu da bi zabrana luksuznih benzinskih i dizelskih modela poslala važan signal tržištu. Kako je istaknuo sudac Surya Kant, proizvođači već nude električne modele koji po komforu i performansama ravnopravno stoje uz modele s motorom na unutarnje izgaranje. A budući da se radi o skupljim automobilima koje kupuje mali i imućan dio populacije, takva bi zabrana bila politički i ekonomski najmanje bolna.

Odluka zasad nije konkretna politika nego prijedlog, no vlada ga shvaća ozbiljno. Državni odvjetnik potvrdio je da ministarstva i državne agencije već analiziraju učinke mogućeg zaokreta, od poticaja proizvodnji do razvoja infrastrukture za punjenje. Nova rasprava zakazana je za prosinac, a tada bi indijska administracija mogla prvi put jasno naznačiti hoće li luksuzna električna vozila dobiti "obveznu ulaznicu" na tržište.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. studeni 2025 16:05