SLABA INFRASTRUKTURA

Vlasnici električnih auta se žale: Evo koliko novih punionica hitno treba Hrvatskoj na glavnim cestama

Proširenje kapaciteta punionica i razvoj pouzdanijih sustava plaćanja bit će presudni za razvoj elektro mobilnosti u Hrvatskoj

Punionice za električna vozila (ilustracija)

 Profimedia
Proširenje kapaciteta punionica i razvoj pouzdanijih sustava plaćanja bit će presudni za razvoj elektro mobilnosti u Hrvatskoj

Analiza ankete provedene među vlasnicima električnih vozila u Hrvatskoj identificirala je kritične faktore daljnjeg razvoja. Izazovi u infrastrukturi i korisničkom iskustvu i dalje predstavljaju prepreke koje je potrebno sustavno rješavati.

Rezultati su to istraživanja koje je provela tvrtka Qelo, anketom u kojoj je sudjelovalo gotovo 400 vlasnika električnih automobila, što je 16 posto od ukupnog broja korisnika usluge.

Prema rezultatima ankete, glavni motivatori usvajanja električnih vozila u Hrvatskoj su inovacije koje ta tehnologija donosi i performanse e-automobila. Važne su i dugoročne uštede.

Tako se izjasnilo više od polovice vozača koji su sudjelovali u istraživanju, a ekološka održivost važna je trećini ispitanika. Što se tiče ostalih motivacija za kupnju e-vozila, značajan čimbenik bile su i državne subvencije – to je bilo presudno kod nešto više od četvrtine (27,5%) anketiranih.

Njih 85 % ima potpuno električna vozila, dok ih 15 % vozi plug-in hibride. Gotovo 90% vozača električnih vozila u Hrvatskoj su muškarci, a samo 10 % su žene.

image

Punjenje, punionica, ilustracija

Profimedia

Istraživanje je ukazalo i na manjkavost infrastrukture za punjenje baterija za e-automobile, unatoč rastućem broju električnih vozila. U Hrvatskoj ih je trenutačno nešto više od 10.000, a 35 % njih korisnici su Qelo usluga. Najčešći problem s javnim punionicama je njihova povremena nefunkcionalnost, što izravno utječe na pouzdanost mreža punionica.

To iskustvo doživjelo je nešto više od polovice anketiranih (57 %), dok je probleme s plaćanjem i predugim čekanjima na zauzetim punjačima doživjelo gotovo 16 % sudionika.

Kada je riječ o punjenju e-vozila kod kuće, iako je većina (84%) ispitanika izjavila da nema problema s time, značajan broj i dalje se suočava s visokom cijenom instalacije kućnog punjača i nedostatkom prikladnog prostora za punjenje. Ovi podaci naglašavaju potrebu za robusnijim i pristupačnijim rješenjima za javnim punjenjem.

Anketa je pokazala i da je fenomen "tjeskobe zbog dosega" (Range Anxiety) i dalje prisutan među vozačima električnih vozila u Hrvatskoj. Drugim riječima, ljudi strepe zbog nedovoljnog broja punjača na našim cestama. Oko 43% ispitanika se bar jednom našlo u takvoj situaciji, iako unaprijed planiraju putovanja.

Glavni faktori koji doprinose tjeskobi zbog dosega neispravne su i nepouzdane punionice te nedovoljan broj punionica na ruti kojom putuju - tvrdi nešto više od trećine ispitanih. Te brojke ukazuju na kritičnu potrebu za povećanjem gustoće i pouzdanosti mreže punionica, posebno na ključnim prometnicama i u ruralnim područjima.

image

ELEN punionica, ilustracija

CROPIX

„Za daljnji rast e-mobilnosti u Hrvatskoj ključno je fokusirati se na poboljšanje pouzdanosti i dostupnosti infrastrukture za punjenje. Investicije u održavanje postojećih punionica, proširenje kapaciteta na strateškim lokacijama i razvoj jednostavnijih sustava plaćanja bit će presudni. Također, edukacija korisnika o planiranju rute i optimizaciji punjenja može pomoći u smanjenju tjeskobe zbog dosega. Nama nije dovoljno imati punjač dostupan 99,8% vremena, kao što je bio zahtjev do sada. Težimo što većem postotku uspješnosti punjenja, što je puno bitniji faktor za vozače, ali i naš poslovni model.

image

Tomislav Ivanetić

Qelo

Na taj način, radimo i za vozače i za investitore.“, izjavio je Tomislav Ivanetić, direktor za razvoj poslovanja tvrtke Qelo i voditelj analitičkog tima koji je proveo istraživanje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. prosinac 2025 23:02