
Električna vozila možda sporije nego što se to očekivalo, ali ipak na nekim tržištima, poglavito onih u skandinavskim državama, bilježe rast prodaje. Razne beneficije, kojih se kod nas još nisu sjetili, pogoduju kupcima koji žele voziti zeleno. Primjerice, ako ste vlasnik e-automobila u Norveškoj neke cestarine koje vozači u konvencionalnim automobilima plaćaju, vi nećete.
Razvoj e-vozila snažno se naslanja na razvoj same baterije. Jer ona je, na početku i kraju priče, srž samo zelenog automobila. Mogućnost odnosno brzina punjenja, dosezi, otpornosti na ekstremne hladnoće i pregrijavanja, količina dopunjavanja...sve su to čimbenici oko kojih znanstvenici razbijaju glave. Pa tko onda na kraju proizvodi najbolju bateriju?
Njemački znanstvenici proveli su dubinsku analizu BYD i Tesla baterija. Jonas Gorsch, istraživač u proizvodnom inženjerstvu za komponente e-mobilnosti na Sveučilištu RWTH Aachen u Njemačkoj, glavni je autor studije koju je proveo sa svojim kolegama sa sveučilišta. Studija u kojoj su analizirane baterije obje marke.
Izmjerili su baterije, izračunali kako su i od čega su napravljene, te usporedili troškove komponenti te električne i toplinske performanse. Svaka baterija izrađena je od tzv. baterijskih članaka, neki ih zovu i ćelijama.
Tako primjerice neke Tesline baterije sadrže 6831 baterijski litij-ionski članak raspoređen u 11 slojeva. "Bili smo iznenađeni što nismo pronašli sadržaj silicija u anodama nijedne ćelije (bilo koje marke), posebno u Teslinoj ćeliji, budući da se silicij u istraživanjima općenito smatra ključnim materijalom za povećanje gustoće energije", rekao je Gorsch.
Obje marke koriste litij-ionske baterije: svaki Teslin članak je napravljen od litij nikal mangan kobalt oksida (zvan ‘NCM811‘), a svaki članak BYD Blade Battery je napravljen od litij željezo fosfata (LFP), prema Gorschu. Svaki Teslin članak je gotovo osam puta manji od BYD-ovih, s mnogo većom gustoćom energije: 1,5 puta većom težinom i 1,8 puta većom zapreminom.
Tesla također koristi lasere za zavarivanje elektroda; BYD koristi i lasere i ultrazvuk. Ali postoje sličnosti: iako su BYD članci mnogo veći od Teslinih članaka, udio ‘pasivnih‘ dijelova članaka, kućišta i drugih komponenti, bio je sličan u obje.
Ali zapravo sve se svodi na performanse. Istraživači su otkrili značajne razlike u brzini punjenja obiju vrsta baterija u odnosu na njihov maksimalni kapacitet, nazvan ‘C-rate‘. "BYD Blade članci pokazali su upola manje gubitke energije po volumenu od Teslinih članaka, kaže Gorsch.
Istraživači su zaključili da su Tesline baterije usmjerene na visoku energetsku gustoću i performanse, dok je BYD-ov prioritet bio volumenska učinkovitost i korištenje jeftinijih materijala. Općenito, prema Gorschu, BYD-ova baterija bila je učinkovitija jer se bolje nosila s pregrijavanjem.
Komentari (2)