Bijelo svjetlo

Četvrto svjetlo na semaforu moglo bi gotovo eliminirati gužve: Ali uz uvjet koji je trenutačno neostvariv

Ako se bijela faza jednog dana doista uvede, mogla bi značiti kraj beskonačnim kolonama i frustracijama na crvenom svjetlu

Semafor, ilustracija

 Bozidar Vukicevic/CROPIX
Ako se bijela faza jednog dana doista uvede, mogla bi značiti kraj beskonačnim kolonama i frustracijama na crvenom svjetlu

Znanstvenici s američkog Sveučilišta Sjeverne Karoline predlažu rješenje za gužve - dodavanje četvrtog, bijelog svjetla na semafore koje bi omogućilo autonomnim vozilima da preuzmu kontrolu nad prometom na raskrižjima. Ideja zvuči futuristički, ali istraživanja pokazuju da bi mogla smanjiti kašnjenja zbog prometa i do 94 posto.

U novoj studiji objavljenoj u stručnom časopisu IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, autori su predstavili koncept nazvan "white phase", bijela faza semafora koja bi se aktivirala samo kad bi u prometu bilo dovoljno samovozećih automobila. U tom trenutku, ta bi vozila postala svojevrsni "digitalni dirigenti", međusobno komunicirajući kako bi optimizirala prolazak kroz raskrižje.

image

Semafor, ilustracija

Bozidar Vukicevic/CROPIX

Za vozače u klasičnim automobilima bijelo svjetlo značilo bi jednostavnu naredbu - slijedite automobil ispred sebe. Umjesto tradicionalnog čekanja na crvenom, promet bi tekao prema ritmu koji određuju sustavi umjetne inteligencije u vozilima. Klasične boje ostale bi iste: crveno znači stati, zeleno krenuti, a bijelo - prepustiti se koloni.

Znanstvenici to nazivaju distribuiranom koordinacijom, svojevrsnim "prometnim kolektivnim umom". Svaki autonomni automobil u sustavu razmjenjuje podatke o položaju, brzini i prometnim tokovima, usklađujući se s drugima kako bi spriječio zastoj ili nepotrebno kočenje. U simulacijama koje su provele istraživačke skupine, učinkovitost prometa povećala se za gotovo 99 posto u usporedbi s klasičnim sustavima semafora.

Voditelj studije, profesor Ali Hajbabaie, pojašnjava: "Koncept bijele faze koristi računalnu snagu samih vozila. Kada ih ima dovoljno, ona zajednički preuzimaju upravljanje prometom, a vozačima u klasičnim vozilima semafor jasno poručuje što trebaju učiniti".

image

Semafor, ilustracija

Nikola Vilic/CROPIX

Naravno, takav sustav neće se pojaviti preko noći. Za njegovu primjenu trebalo bi nadograditi ili zamijeniti oko tri četvrtine postojećih prometnih sustava, a autonomna vozila još uvijek nisu ni približno dovoljno zastupljena nigdje u svijetu. No, istraživanje otvara zanimljiv pogled u budućnost u kojoj semafori ne služe samo kao pasivni signali, nego kao inteligentni partneri u upravljanju prometom.

Ako se bijela faza jednog dana doista uvede, mogla bi značiti kraj beskonačnim kolonama i frustracijama na crvenom svjetlu te početak nove ere prometa kojim upravljaju algoritmi iz samih automobila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. studeni 2025 07:52