Pametno kočenje

Mnogi vozači novih automobila to tek otkrivaju: Kako automobili pretvaraju usporavanje u energiju

Modeli s nekom vrstom elektrifikacije usvajaju sve poznatiji sustav koji pomaže u povratu energije

Mjenjač s modom B

 Profimedia
Modeli s nekom vrstom elektrifikacije usvajaju sve poznatiji sustav koji pomaže u povratu energije

Regenerativno kočenje jedna je od ključnih tehnologija modernih električnih i hibridnih vozila. Umjesto da se energija pri kočenju gubi, sustav je pretvara u električnu energiju i vraća u bateriju, čime se povećava doseg i smanjuje potrošnja.

U svakodnevnoj vožnji promet zahtijeva često korištenje kočnice. Kod automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem energija koja se pritom oslobađa uglavnom se gubi. No to nije slučaj kod vozila s nekom vrstom elektrifikacije. Od potpuno električnih modela do hibrida i plug-in hibrida, svi koriste sustav regenerativnog kočenja.

image

Kočenje (ilustracija)

Profimedia

Ovaj sustav potječe iz Formule 1. Tamo je poznat kao KERS (Kinetic Energy Recovery System), odnosno sustav za povrat kinetičke energije. Njegova je svrha obnavljanje energije koja bi se inače izgubila, čime se povećava električni doseg i smanjuje potrošnja goriva. Najveću učinkovitost regenerativno kočenje postiže u potpuno električnim vozilima, gdje često nudi i više razina intenziteta.

Kada usporavate ili pritisnete kočnicu, električni motor preuzima kinetičku energiju vozila. Suprotstavljajući se njegovu kretanju, pretvara tu energiju i vraća je u bateriju. Iako elektromotor tijekom vožnje pokreće kotače, on može raditi i obrnuto – pri kočenju postaje generator koji puni bateriju.

image

Regenerativno kočenje

Profimedia

Pojednostavljeno, regenerativno kočenje funkcionira tako da se elektromotor “preokrene” i proizvodi električnu energiju. Količina energije koja se pritom generira veća je što je jače kočenje i što dulje traje proces usporavanja.

Najnapredniji električni modeli danas mogu obnoviti i do 70 posto kinetičke energije koja bi se inače izgubila pri kočenju. To u praksi može značiti znatno veći doseg i rjeđe posjete punionicama.

Neka elektrificirana vozila imaju i poseban položaj mjenjača označen slovom „B“. U tom načinu rada pojačava se regenerativno kočenje kako bi se dodatno povećala autonomija. Posebno je koristan pri vožnji nizbrdo, gdje se energija inercije učinkovito vraća u bateriju.

image

Regenerativno kočenje (ilustracija)

Profimedia

Ipak, regenerativno kočenje ima i nedostatke. Njegova učinkovitost znatno opada pri malim brzinama, primjerice u gradskoj gužvi, gdje sustav ne može prikupiti dovoljno energije.

Drugi nedostatak odnosi se na osjećaj papučice kočnice. Budući da kočenje nije potpuno linearno kao kod klasičnih sustava, vozačima je često potrebno razdoblje prilagodbe. Regenerativno kočenje također nema uvijek istu snagu kao tradicionalne kočnice, pa zahtijeva jači pritisak papučice.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2025 23:53