U povijesti Alfa Romea postoji poglavlje koje bi mnogi najradije zaboravili. Početak osamdesetih godina prošlog stoljeća donio je pokušaj stvaranja „idealnog kompakta“ kroz suradnju talijanskog Alfa Romea i japanskog Nissana. Rezultat tog spoja bila je Alfa Romeo Arna, model koji je trebao pomiriti strastvenu talijansku dušu i japansku pouzdanost, a na kraju se pretvorio u – najveći promašaj marke.
Dana 9. listopada 1980. u Tokiju su se sastali šef Nissana Takashi Ishihara i šef Alfa Romea Ettore Massacesi. Njihov potpis na memorandum o osnivanju zajedničke tvrtke AR.N.A. S.p.A. (Alfa Romeo Nissan Autoveicoli) trebao je označiti početak nove ere. Unatoč protivljenju talijanske političke i industrijske elite, tadašnji premijer Francesco Cossiga dao je zeleno svjetlo projektu, vjerujući da će novi kompakt pomoći Alfa Romeu, tada još u državnom vlasništvu, da se suprotstavi uspješnim modelima poput VW Golfa i Lancije Delte.
Za Nissan pak, suradnja je bila savršen način da „na mala vrata“ uđe na strogo zaštićeno europsko tržište, koje je tada štitilo vlastite proizvođače kroz protekcionističke mjere. Rezultat suradnje bio je Nissan Cherry s Alfinim srcem – doslovno. Japanski kompakt poslužio je kao osnova, dok su iz Alfasuda preuzeti boxer motori, mjenjači, upravljački sustav i prednji ovjes. Iz Japana su pak stizali karoserijski dijelovi, stražnji ovjes i kočnice.
Na papiru to je trebao biti spoj najboljeg iz dva svijeta. U praksi, međutim, nastala je Arna – automobil s japanskom karoserijom upitne estetike i kvalitete, talijanskom mehanikom sklonom kvarovima i šlampavom završnom obradom.
Rezultat? Ni Alfisti ni ljubitelji japanske pouzdanosti nisu ga htjeli. Arna je brzo stekla reputaciju jednog od najneuspješnijih modela u povijesti automobilizma. Prodaja je vrlo brzo potonula. Na tržištu Europe, gdje je vladala velika konkurencija, Arna se pokazala kao potpuni promašaj – nije izgledala kao Alfa, nije vozila kao Alfa, a ni Nissanov dio posla nije impresionirao.
Između 1983. i 1987. godine proizvedeno je svega 53.047 primjeraka, prije nego što je proizvodnja konačno ugašena.
Neuspjeh projekta toliko je financijski opteretio državnu tvrtku IRI (Istituto per la Ricostruzione Industriale), vlasnika Alfa Romea, da je marka ubrzo prodana Fiatu. Nissan je, s druge strane, okrenuo novu stranicu – pokretanjem vlastite proizvodnje u Sunderlandu u Velikoj Britaniji, koja uspješno posluje i danas.
Zanimljivo, jedna Alfa Arna 1.3 TI iz 1984. godine nedavno se pojavila na talijanskom oglasniku subito.it Automobil se nalazi u Bergamu, ima 174.000 kilometara, originalni lak, bez tragova hrđe i potpunu dokumentaciju. No, ono što najviše privlači pozornost jest cijena – 13.500 eura za automobil koji je nekada bio simbol neuspjeha. Ipak, danas, kada ih je preostalo vrlo malo, Arna polako prerasta u raritetan oldtimer, zanimljiv kolekcionarima upravo zbog svoje neslavne povijesti.
Projekt Alfa Romeo Arna pokazao je koliko pogubno može biti kada se izgubi identitet marke u pokušaju da se zadovolje tržišni i politički interesi. Iako je danas predmet autoironije i internetskih šala, Arna ima jedno važno mjesto u povijesti – kao podsjetnik da ni najbolji motori ne mogu spasiti lošu ideju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....