SAMO ŠTO NE LETE

Nisu samo za pokazivanje: Top 20 najluđih spojlera i krila na serijskim automobilima (2. dio)

Koenigsegg Jesko i McLaren Senna samo su neki od modela u Top 20. Njihovi su spojleri nešto stvarno posebno
Kultni spojleri
 Ford, Toyota, Porsche, McLaren

Prvih 10 u Top 20 legendarnih serijskih automobila s "krilom" izrađenih u razdoblju od 1970. do 1990., prema kronološkom redu predstavili smo u prethodnom članku, a u ovom vam donosimo Top 10 od 1990. do danas. Biste li još kojeg dodali?

image
Lancia Delta HF Integrale Evo
FCA

Lancia Delta HF Integrale Evo (1991)

Delta Integrale najveći je sportski uspjeh Lancije na relijima i najuspješniji reli auto uopće. EVO varijanta je učinila korak dalje s više snage i karoserijom agresivnijeg oblika kako bi kvalificirala promjene u skladu s reli propisima. Kao rezultat toga, EVO je stigao s istaknutom stražnjim spojlerom iznad vrata prtljažnika.

Da bi se dodatno pomoglo u homologaciji, svih 15.000 proizvedenih primjeraka EVO isporučeno je s podesivim stražnjim spojlerom. Mogao se pomicati u tri položaja, od vodoravnog do potpuno podignutog (kjao na fotografiji). Promjena njegova kuta bila je brza i laka zahvaljujući paru nosača s obje strane spojlera.

image
Ford Escort Cosworth
Ford

Ford Escort Cosworth (1992)

Za one koji smatraju da je vidljivost straga precijenjena vrijednost kod automobila, tu nastupa Ford Escort Cosworth. Cestovni homologacijski model za Fordov reli bolid ranih 1990-ih imao je fantastično dvostruko stražnje krilo povezane središnjim okomitom prečkom, a dizajnirao ga je nitko drugi nego trenutni šef dizajnerskog Jaguara Ian Callum.

Zanimljivo, inicijalna verzija je imala tri krila, ali se zbog smanjenja mase od toga odustalo, baš kao i činjenica da su kupci mogli naručiti i verziju bez velikog gornjeg krila, dakle samo s jednim, manjim na poklopcu prtljažnika.

image
Toyota Supra Turbo
Toyota

Toyota Supra (1993)

Do četvrte generacije modela A80, Toyota Supra bila je coupe prilično jednostavna izgleda. No tada, elegantan izgled A80 je to promijenio i dodatno zapanjio obožavatelje opcijskim stražnjim spojlerom.

Ovdje nema malog spojlera "reda radi", već veliki, ponosni "luk" koji je svijetu rekao da Supra može preuzeti titule i biti brža od najboljih u klasi. Sa 100 kg manjom masom od svog prethodnika i s većom snagom, posebno u najsnažnijoj varijanti Turbo od 325 KS, mogao je doseći 280 km/h.

Spoiler je bio tu da održi automobil stabilnim pri takvim brzinama i pomogao je ovoj generaciji Supre da postane moderni klasik i onaj model Supre na koji većina ljudi pomisli kad se spomene to ime.

image
Porsche 911 GT2 993
Porsche

Porsche 911 GT2 993 (1995)

Porscheovi najposebniji modeli 911 uvijek su imali sjajne, goleme aerodinamične spojlere, tradicija je to koja se i danas nastavlja s modelom GT3 RS.

Model 993 GT2 odveo je klasični dizajn "kitova repa" do krajnjih granica, a 991 GT2 RS najdalje...

image
Subaru Impreza 22B STi
Subaru

Subaru Impreza 22B (1998)

Veliko krilo koje je glavni oslonac Subarua WRX STI prvi se put pojavilo s legendarnim 22B. Ovo bi mogao biti najljepši automobil koji je ikad došao iz STI radionice snova, sa svojim zlatnim kotačima, ružičastom značkom i, naravno - krilom.

Puno toga izdvaja 22B od mnogih ostalih verzija Subaru Impreze. Osim činjenice što ima dvoja vrata, jedno od glavnih obilježja bio je raskošni stražnji spojler koji je izgledao kao da je preuzet direktno s WRC modela.

Vlasnici su mogli ručno prilagoditi kut stražnjeg ruba krila za više ili manje potisne sile. To čuveno krilo nije bila doslovno preuzeta verzija s trkaćeg modela već civilna replika, ali to nije bilo važno za 400 nestrpljivih kupaca koji su razgrabili Imprezu 22B samo 24 sata nakon početka prodaje.

Subaru je napravio dodatnih 16 za ljubitelje iz Velike Britanije, pet za Australiju i tri automobila s brojem od '000' za Colina McRaea, Nickyja Grista i Davida Lapwortha iz Prodrivea. Unatoč tome, ekskluzivnost automobila značila je da su čak i ovo troje morali platiti da bi ga posjedovali.

image
Honda Civic Type-R
Honda

Honda Civic Type-R (2015)

Honda Type-R modeli uvijek su bili malo iznad vrha u klasi, ali najnoviji Civic Type R sa svojim spojlerom definitivno je najzapaženiji hot hatch. Njegovo upečatljivo masivno stražnje krilo zaokružuje agresivnu dizajnersku shemu koja se proteže kroz čitavu karoseriju.

Obično rezervirana Honda iznenada se vratila u središte pozornosti, nakon trogodišnjeg izbivanja, s Civic Type-R modelom 2015. godine.

Osim snage, ogromno stražnje krilo izdvojilo je ovaj automobil od suparnika. Čisto zbog funkcije, automobilu je davao izvornu potisnu snagu, iako je doduše to bila samo manja količina. Model FK8 iz 2017. godine imao je još veću snagu i više potisne sile, ali s manje aerodinamičnog otpora od tog velikog spojlera.

Ovo krilo razvijeno je pomoću podataka uzetih s trkaćeg Honda World Touring Car bolida koji također koristi vrtložne generatore na zadnjem rubu krova za usmjeravanje više zraka preko površine "krila".

image
McLaren Senna
McLaren

McLaren Senna (2018)

Ne slažu se svi oko ukupnog izgleda Senne, ali ne može se poreći atraktivnost njegovog stražnjeg spojlera. Nadvija se nad stražnji dio automobila, djelujući kao zračna kočnica kada vozač želi usporiti.

Uglavnom, istaknuto stražnje krilo Senne ne samo da pomaže u isporuci do 800 kg potisne sile pri velikim brzinama, već mijenja i kut kako bi održalo stabilnost jer brzine variraju pri ubrzanju i kočenju. Dakle, pravo "inteligentno" krilo koje se zrakom "napaja" kroz otvore na karoseriji.

Tu je i tehnologija izvlačenja vrućeg zraka iz motora stvaranjem područja niskog tlaka i slanjem preko površine spojlera za optimalnu potisnu snagu. Prirodno je da je samo krilo izrađeno od karbonskih vlakana kako bi bilo što lakše i čvršće.

image
Porsche Panamera Turbo
Porsche

Porsche Panamera Turbo (2018)

Cool novi izgled i ponuda pogona nisu jedine stvari koje plijene kod najnovije Panamere. Porscheova posvećenost inženjerskim rješenjima kako bi osigurali najbolje performanse svojih automobila vidljiva je u stražnjem krilu Panamere Turbo.

Panamera druge generacije trebala je veće stražnje krilo, pa je popravak došao u trodijelnom krilu koje iskače i izlazi iz poklopca prtljažnika.

Taj je spojler sjajan tehnički detalj: u stajanju i pri malim brzinama je u ravnini sa stražnjim poklopcem, no s povećanjem brzine spojler izlazi i rasklapa se poput "Transformersa", stvarajući veću površinu koju će zrak "pritiskati" i dodatno ga stabilizirati.

Njime upravljaju dva električna motora, a sam je izrađen s više od 300 pojedinačnih komponenata. Pri brzinama do 180 km/h, spojler djeluje na smanjenje otpora i poboljšanju potrošnje goriva. Sam spojler širok je 147 cm i povećava potisnu snagu automatskim kutom na strmiji stupanj.

image
Ford GT
Ford

Ford GT (2018)

Skriveno od pogleda u mirovanju, stražnje "krilo" Forda GT izranja u dva stupnja od 70 km/h kad je automobil u sportskom načinu rada. U normalnim ili u postavkama motora za mokro ne aktivira se prije 90 km/h.

Usto, može djelovati kao zračna kočnica od 120 km/h, bez obzira u kojem je načinu vožnje automobil ako vozač snažno koristi kočnice. U "Track" modusu postavki vožnje krilo Forda GT podiže se isključivo u najviši položaj. Jednostavno promišljeno i jako korisno.

image
Koenigsegg Jesko
Koenigsegg

Koenigsegg Jesko (2019)

Švedski hiper automobil pokreće V8 koji razvija 1280 KS s normalnim benzinom, i čak 1600 KS na E85. Aerodinamika zato mora biti vrhunska. Njegovo stražnje krilo osim što je masivno, zakrivljeno je prema prednjem dijelu automobila kako bi zahvatilo što veću količinu struje zraka.

Također je postavljen i visoko gore kako bi uhvatilo neometani čisti protok zraka. Spojler u obliku banane s dva aktivna aero-profila, zbog visine ne ometaju turbulencije s podnice i difuzora, a Jesko ima 800 kg downforce već pri 250 km/h te tonu pri 275 km/h…

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 20:30