ekskluzivna snimka

VIDEO Presretači na ovoj dionici A1 nemilice kažnjavaju prebrze, proveli smo dan s njima u akciji: ‘Imamo jedan mali trik...‘

Kad nas je vozač u prekršaju primijetio, već je bilo kasno

Presretači na A1, reportaža

 Josip Bandić/CROPIX
Kad nas je vozač u prekršaju primijetio, već je bilo kasno

Sjedimo na stražnjim sjedalima bijelog, ni po čemu posebnog Audija A4, nedaleko naplatne postaje Benkovac na autocesti A1. Stali smo malo prije samog izlaza s autoceste, skriveni od pogleda. Ne vidimo automobile u dolasku, ali ne vide ni vozači tih automobila nas.

"Ovo je naš mali trik. Uopće ne vidimo automobile, a ipak ćemo već prema zvuku znati koji od njih vozi debelo preko ograničenja i za kojim valja krenuti", objašnjava nam policajac Damir dok spušta prozor.

"Prema zvuku motora?" – pitam ga.

"Ne, čuje se zvuk kojim automobil siječe zrak, čut ćeš", odgovara mi tonom koji odaje iskustvo pa, čini se, uopće ne moram dvojiti je li tome zbilja tako.

image

Presretači na A1, reportaža

Josip Bandić/CROPIX

Desetak minuta potom osluškivali smo automobile u dolasku, koji su se prema Damirovoj procjeni kretali ne više od 150 km/h, te ih ispraćali pogledom. No, bilo je to zatišje pred buru. Taman kad smo pomislili da je ljetna sezona prošla i da ima manje prometa, pa i onih koji jure i nekuda se žure, čuli smo zvuk loma zraka, bitno glasniji i drugačiji od dosadašnjih. Potom nam se pred očima nakratko pojavila crna mrlja na cesti, koju smo jedva ispratili pogledom.

"Evo ga, ovo je barem 200", hladnokrvno je prozborio Damir i u djeliću sekunde ubacio u "D", pažljivo pogledao može li se uključiti u promet i zatim punim gasom krenuo za jurišnikom.

image

Presretači na A1, reportaža

Josip Bandić/CROPIX

I dok je fotografa i mene na stražnjim sjedalima u tom trenutku odmah oprao adrenalin, za 41-godišnjeg Damira Arapovića s 14 godina iskustva za upravljačem policijskog presretača i njegova mlađeg kolegu Filipa Mikulića, koji je odmah krenuo pripremati opremu za snimanje, ovo je, vidjelo se odmah, bio sasvim običan dan na poslu. U tili čas Audi A4 50 TDI quattro s dizelskih 286 KS i 620 Nm bio je na 200 km/h, a u sljedećih nekoliko kilometara valjalo je potegnuti i preko te brzine kako bismo sustigli crni BMW, čiji su se obrisi već jasno nazirali.

"Ne treba se previše približavati, bitno je da razmak prilikom snimanja bude uvijek isti. Kako bi se osigurala vjerodostojnost mjerenja, moramo ga pratiti na sigurnoj udaljenosti najmanje dvije sekunde, minimalno 500 metara", u jednom dahu ispričao nam je Filip, temeljito kao iz kakvog "priručnika za presretače".

Kad nas je vozač u prekršaju primijetio, već je bilo kasno. Nakon što je snimljen pri brzini od 194 km/h, Damir ga prelazi, a Filip pritiskom tipke podiže digitalni zaslon s natpisom "Policija, slijedite nas". Upravo su to riječi od kojih prođe jeza svakoga tko se zaigra s papučicom gasa. Prebrzi vozač potom nas je slijedio do čvora Pirovac, gdje mu je izrečena kazna od 260 eura. Srećom po njega, zakon predviđa popust od 50 posto kad se kazna plati odmah ili u roku od tri dana. To je iskoristio i na licu mjesta se oprostio od 130 eura.

image

Presretači na A1, reportaža

Josip Bandić/CROPIX

No, bio je to tek prvi od četiri vozača koje je toga dana zaustavila ova posada presretača, a među njima se našla i pripadnica ljepšeg spola.

"Nije rijetkost da i žene uhvatimo u prekoračenju brzine, no statistika potvrđuje da su brzinski rekorderi redom muškarci", govori nam Damir, čija je Postaja prometne policije Zadar došla na loš glas kod onih koji vole jače oplesti po papučici gasa. Mediji su, naime, zahvaljujući njihovu trudu i radu upravo dionicu autoceste A1 od tunela Sveti Rok do Pirovca nazvali "crnom rupom za prebrze".

image

Presretači na A1, reportaža

Josip Bandić/CROPIX

A da taj zlokobni naziv ima pokriće, potvrđuju i brojke – statistika, naime, pokazuje da je na ovoj dionici zaustavljeno najviše vozača koji su vozili preko 200 km/h u cijeloj Hrvatskoj. U prvih osam mjeseci ove godine takvih je bilo čak 80. Damir i Filip objašnjavaju nam da je to i posljedica ravne konfiguracije ceste, zbog čega neki baš ovdje požele isprobati performanse svojih automobila. Zanimljivo, prekršitelji svoju jurnjavu najčešće pravdaju žurbom na trajekt.

image

Presretači na A1, reportaža

Josip Bandić/CROPIX

"Prekršitelj s najvećom izmjerenom brzinom snimljen je 10. srpnja, a jurio je čak 265 km/h, više nego dvostruko brže od dozvoljene brzine", priča nam Filip i dodaje da su prema njihovu iskustvu jurnjavi najviše skloni vozači luksuznih modela. No, pravila nema. Upravo se to uskoro i potvrđuje, kada pored nas velikom brzinom prolijeće vozač za upravljačem Škode Octavije Combi. Izmjerena brzina? 172 km/h.

Daleko je to, međutim, od njihovih najvećih ulova. Ovog ljeta, primjerice, dogodilo im se da u samo sat vremena u prometnom grijehu uhvate i kazne čak sedmoricu vozača. Na mjestu gdje je brzina ograničena na 130 km/h, oni su automobilima upravljali brzinom većom od 240 km/h.

image

Presretači na A1, reportaža

Josip Bandić/CROPIX

"Bila je riječ o sudionicima jednog od brojnih relija vlasnika superautomobila, no kako cesta nije trkaća staza, na tu smo jurnjavu pravovremeno reagirali", govore nam.

Nakon svega što smo čuli i vidjeli, nije nas posebno iznenadio podatak da su pripadnici Postaje prometne policije Zadar u presretačima ove godine do kraja kolovoza na licu mjesta naplatili kazne u iznosu od 200.000 eura, dok se još 240.000 eura slilo u državni proračun nakon što su prekršitelji podmirili svoje kazne.

Ne ide, međutim, sve uvijek glatko s presretanjem. Malo tko, saznajemo, pokuša pobjeći, no zna se dogoditi da se turisti iz stranih zemalja isprva ogluše na njihovu signalizaciju jer misle da ih netko želi opljačkati. Razlog tome je što sam automobil nema nikakvih oznaka. Znalo se tako dogoditi da ljudi nazovu i 112 kako bi ih prijavili policiji i u tom razgovoru saznaju da se ipak radi o pravim policajcima i da bi se trebali zaustaviti.

image

Presretači na A1, reportaža

Josip Bandić/CROPIX

No, od policajaca u presretačima traži se da pregrme i veće izazove, pa onaj tko se želi okušati u ovom poslu u kojem se dnevno prijeđe i do 500 kilometara, već u startu treba proći i posebnu selekciju.

"Potrebno je izvrsno poznavanje zakonskih propisa, profesionalnost, korektan odnos s građanima te, naravno, iznimne vozačke vještine. Tko zadovolji te kriterije, upućuje se na specijalizirane tečajeve – za mjerila i uređaje u cestovnom prometu te za brzu i sigurnu vožnju, koji se redovito provode na automotodromu Grobnik", objašnjava nam za kraj druženja Damir.

image

Presretači na A1, reportaža

Josip Bandić/CROPIX

Poznata po masnim kaznama

Dionica od tunela Sveti Rok do Pirovca koju pokrivaju policajci Postaje prometne policije Zadar na zlu je glasu kod jurišnika.

Znak od kojega se ledi krv u žilama: poruku "Policija, slijedite nas" na dionici koju pokriva Postaja prometne policije Zadar ove je godine ugledalo čak 2900 vozača

Policajci hvale prošle godine nabavljeni presretač Audi A4 50 TDI quattro. Raspolaže s 286 KS i 620 Nm, ima pogon na sve kotače te može pojuriti do 250 km/h i do stotke ubrzati za malo više od 6 sekundi

image

Presretači na A1, reportaža

Josip Bandić/CROPIX

Policijski presretači opremljeni su sustavom za nadzor brzine Puma SE6 ProLine, koji koristi dvije kamere visoke rezolucije i funkcionira kao digitalni tahograf

Gotovo polovica prekršitelja koje zaustavi presretač plati pola iznosa kazne na licu mjesta. Plaćanje se vrši kartično.

Damir Arapović, pomoćnik načelnika zadarske prometne policije, tvrdi da su presretači učinkovitiji od radara jer se odmah zna tko je vozač u prekršaju

image

Presretači na A1, reportaža

Josip Bandić/CROPIX

Najveće zabilježeno prekoračenje uopće nije bilo na A1 - 2018. su kod Jasenica na lokalnoj cesti snimili BMW koji se kretao brzinom od čak 223 km/h u zoni ograničenja 50 km/h

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. studeni 2025 14:19