U svijetu automobilske industrije gdje se svaki novi model čuva kao strogo čuvana tajna do velike premijere, Kina je izgradila potpuno drugačiju praksu. Tamo, najave i marketinške kampanje proizvođača nerijetko pokvari država. Točnije, kinesko Ministarstvo industrije i informacijske tehnologije (MIIT) koje, u sklopu zakonske procedure, redovito objavljuje fotografije i tehničke podatke novih automobila prije nego što ih brendovi sami odluče predstaviti javnosti.
Razlog za to nije senzacionalizam, nego čista birokracija. U Kini svaki novi model, bez obzira na to je li domaći ili strani, mora proći kroz službeni proces homologacije i certifikacije kako bi smio biti pušten na ceste. Proizvođači su obvezni predati dokumentaciju, uključujući detaljne tehničke specifikacije i fotografije, a MIIT te podatke zatim objavljuje u javnoj bazi. Na taj se način osigurava transparentnost - potrošači, konkurencija i mediji imaju uvid u ono što se uskoro planira pojaviti na tržištu.
Za automobilsku industriju to znači da gotovo svaki tjedan na internetu osvanu "službene neslužbene" fotografije novih modela. Često je riječ o prvim jasnim pogledima na automobile koje su brendovi planirali otkriti tek na velikim salonima ili putem skupih marketinških kampanja. Primjeri su brojni, od luksuznih električnih limuzina stranih marki do najnovijih SUV-ova domaćih proizvođača. Mediji u Europi i SAD-u obožavaju ta "curenja", jer im daju dobar sadržaj, dok proizvođači frustrirano gledaju kako im planovi padaju u vodu.
No, praksa ima i svoje prednosti. Budući kupci unaprijed dobivaju uvid u ono što dolazi, a konkurencija unaprijed jasno vidi na što mora odgovoriti. S druge strane, proizvođači se suočavaju s činjenicom da je gotovo nemoguće iskontrolirati informacijski tok u Kini. Dok se u Europi ili SAD-u "špijunske fotografije" novih modela snimaju na testnim vožnjama i objavljuju kroz medije i društvene mreže, u Kini to radi sama država i to potpuno službeno.
Činjenica da su slike često službeno potpisane i dio javne dokumentacije daje im dodatnu težinu. Automobilski novinari znaju da je ono što MIIT objavi autentično i točno, pa nema nagađanja je li riječ o fotomontaži ili insajderskom curenju.
Naravno, proizvođači pokušavaju igrati igru s tim pravilima. Neki čak puštaju u opticaj „maskirane“ fotografije koje predaju u dokumentaciji, nastojeći prikriti detalje dizajna. No, zakonska obveza predaje jasnih slika znači da će se kad-tad sve pojaviti javno.
U konačnici, kineska praksa MIIT-a postala je svojevrsni globalni izvor informacija za automobilsku industriju. I dok proizvođači gube element iznenađenja, automobilski entuzijasti dobivaju ono što najviše vole, rani pogled na automobile bliske budućnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....