dobro je znati

Činjenica ili mit: Trebate li pustiti motor da radi nekoliko minuta nakon dugog putovanja?

Ovaj postupak pomaže u zaštiti turbopunjača i produljuje vijek trajanja motora

Gašenje motora (ilustracija)

 Profimedia
Ovaj postupak pomaže u zaštiti turbopunjača i produljuje vijek trajanja motora

Mnogi vozači ne razmišljaju puno o tome da puste motor automobila da radi neko vrijeme u praznom hodu nakon što stignu na odredište. No, je li to korisna mjera? Motor je temeljni dio koji pretvara energiju u kretanje i stoga je izravno odgovoran za njegov rad. Iako cijelo vozilo zahtijeva održavanje, motor zaslužuje posebnu pažnju jer je on ključan za ukupne performanse.

U slučaju termalnih motora, hladni start je jedan od najkritičnijih trenutaka. Stoga se preporučuje malo pričekati prije pokretanja, dopuštajući sustavu da radi u praznom hodu i postigne odgovarajuću temperaturu prije nego što ga preoptereti.

image

Turbina motora

Profimedia

Osim toga, mazivo se mora zagrijati kako bi pravilno cirkuliralo kroz blok. Kad je ulje hladno, zgušnjava se, usporava svoje kretanje i otežava podmazivanje, posebno u najosjetljivijim dijelovima motora.

Trebate li pričekati s gašenjem motora? Nakon dugog putovanja, posebno ako je riječ o automobilu s turbo motorom (bilo dizel ili benzinski), preporučuje se pustiti motor da radi u praznom hodu 1-2 minute prije gašenja. Ovaj postupak pomaže u zaštiti turbopunjača i produljuje vijek trajanja motora.

Evo zašto je to važno. Turbopunjač se tijekom vožnje zagrijava do vrlo visokih temperatura (često preko 1000°C) i rotira ekstremno brzo. Ako motor odmah ugasite, cirkulacija ulja koje podmazuje i hladi turbinu prekida se, dok se turbina još okreće. To može dovesti do oštećenja ležajeva zbog trenja bez podmazivanja.

image

Vuča prikolice ilustracija

CROPIX

Nadalje, ulje se pregrijava i stvrdne, stvarajući naslage koje blokiraju kanale, a tu je onda i problem curenja ulja kroz oštećene brtve u usisni sustav, što kontaminira gorivo i oslabljuje performanse.

Nova vozila često imaju sustave za naknadno hlađenje (npr. električne pumpe koje nastavljaju cirkulirati hladnjak čak i nakon gašenja motora). Međutim, ovo nije univerzalna značajka. Uvijek provjerite upute u priručniku za vaš automobil. Za starije automobile bez ovih sustava, 1 do 2 minute u praznom hodu su ključne.

Nakon intenzivnog opterećenja (npr. vuča prikolice ili brze vožnje), čak i moderni motori profitiraju od kratkog hlađenja.

Dizelski i benzinski turbo motori: princip je isti za oba tipa motora. Dizel motori češće rade s turbinama, ali danas gotovo svi benzinski motori imaju turbo pa također zahtijevaju pažnju. Sintetička ulja poboljšavaju zaštitu, ali ne eliminiraju potrebu za postupnim hlađenjem.

image

Turbina motora

Željko Puhovski/CROPIX

Što ako ne pričekate? Jednokratno gašenje bez čekanja vjerojatno neće uništiti motor, ali redovito zanemarivanje ovog pravila skraćuje vijek trajanja turbopunjača i povećava rizik od kvarova.Zato je savjet univerzalan: kod turbo motora pričekajte 1 do 2 minute u praznom hodu prije gašenja, posebno nakon dugih ili zahtjevnih vožnji kod atmosferskih motora nije nužno, ali kratko čekanje prije gašenja može smanjiti toplinski stres na motoru.

Na koncu, mjera čekanja ne košta vas puno vremena, a jednostavan način da s vremenom izbjegnete skupe popravke. Kratka pauza prije gašenja motora može vam uštedjeti vrijeme i novac dugoročno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. studeni 2025 01:53