SAVJETNIK AUTO KLUBA

Izbjegnite bankrot! Pri kupnji rabljenog auta posebno obratite pažnju na pet ključnih dijelova

Cijene novih kreću i iznad 100.000 kuna, kao u slučaju automatika za Opel Zafiru 1.9 CDTI. Srećom, postoje i jeftinija rješenja...

Savjeti pri kupnji rabljenog (ilustracija)

 Ivan Lacković

Već tvornički reparirani automatski mjenjač za Opel Zafiru 1.9 CDTI iz 2006., dakle na automobilu samo godinu dana starijem od našeg prosjeka, stoji paprenih 70.271 kunu. Cijenu novog nećemo ni spominjati… Dovoljno da ga se ne isplati ni popravljati, jer toliko u oglasnicima ne vrijedi ni čitav automobil.

Mjenjač je, međutim, samo jedan od dijelova čiji je popravak izuzetno skup i na čije stanje pri kupnji rabljenog automobila treba posebno obratiti pažnju. Jeftini, također, nisu ni turbopunjači, dvomaseni zamašnjaci, filtar čađe (DPF) i ventil recirkulacije ispušnih plinova (EGR), čije se cijene u pravilu kreću od 7500 kuna naviše, nerijetko i do 30.000 kuna.

Stoga pri kupnji rabljenog ili vožnji vlastitog automobila vodite računa o simptomima spomenutih kvarova, a ako do njega ipak dođe, kod stručnjaka provjerite postoji li ipak mogućnost popravka, odnosno kupnje jeftinijeg, zamjenskog dijela. Automatski mjenjač s početka teksta, primjerice, specijalist za mjenjače nakon postavljene dijagnoze popravio je za par tisuća kuna, čime je vlasniku uštedio gomilu novca.

Ručni i automatski mjenjači

Može ih se i popravljati, ali bolje je redovno servisiranje...

image

Mjenjač

Ivan Lacković

Danas u upotrebi postoje čak tri vrste automatskih mjenjača: klasični, s dvije spojke i CVT. I premda su u osnovi jako izdržljivi, traže redovito servisiranje. Preporuka je da se ulje u njima mijenja svakih 60.000 km, zajedno s filtrom koji ima svaki mjenjač (litra ulja stoji od 100 do 250 kuna).

Tijekom rada se metalni dijelovi troše, pa nastaju sitne strugotine metala (špene), koje plutaju uljem dok ih ne pokupi magnet na filtru. Što je tih komadića manje, manja je vjerojatnost da će neki od njih dospjeti tamo gdje mu nije mjesto - u ventile ili servoelemente - gdje izazivaju blokadu, što je kvar u nastajanju. Naime, blokirani ventil može ostati zatvoren, ili tek djelomično otvoren, što je već posve dovoljno da izazove neispravni rad mjenjača.

No, ako se i dogodi kvar, a često se događaju i pregrijavanja zbog pomanjkanja ulja u sustavu (bilo na pretvorniku momenta, uljnoj pumpi ili lamelama spojke), nema razloga za očajavanje - popravci su još uvijek mogući i bitno jeftiniji od nabavke novog mjenjača. Premda većina proizvođača u svojim ovlaštenim servisima uopće ne predviđa popravke, već zamjenu mjenjača novim, što ovisno od auta može stajati tridesetak, ali i više od sto tisuća kuna.

Za Opel Zafiru 1.9 CDTI iz 2006., koju smo zatekli u servisu, zamjena automatika sa 6 stupnjeva originalnim stoji ogromnih 118.084 kuna, dok tvornički reparirani još uvijek traži visokih 70.271...

Turbopunjači

Popravak se isplati samo ako je kompresor stariji od 2005.

image

Turbopunjač

Željko Puhovski

Današnji dizelaši imaju turbopunjač veličine šake, čije se lopatice vrte do 300.000 okretaja. Izrada je filigranska, osovina tanka, a balans izuzetno važan. S druge strane, servisni intervali za izmjenu ulja sve su rjeđi i u prosjeku iznose 20.000 km. Upravo je to najveći problem današnjih turbina.

Staro ulje začepljuje finu spužvicu filtra i osovina turbopunjača ostaje bez podmazivanja, pa je pitanje trenutka kad će osovina izglodati fine grafitne (ili rjeđe kuglične) ležajeve i posve zatajiti. Prosječni današnji turbo uglavnom se ne može popravljati, jer su mu osovine pretanke, pa nema više prostora za tokarenje.

Kad jurite autocestom, kućište turba se nerijetko ugrije i na 900 Celzijevih, pa kad stajete na benzinskoj nemojte odmah ugasiti motor. Osovini turbopunjača treba i minutu da se zaustavi, a ukoliko ne radi motor (ni uljna pumpa), ležajevi se ubrzano troše. Kad se i zaustavi, osovina ostaje toliko vrela da ju lopatice svojom težinom jednostavno svinu.

Znak da se to dogodilo je fućkanje iz turbine, za koju tad možete biti sigurni da neće još dugo trajati. Servisi se danas rade samo na starijim kompresorima s osovinama dovoljno debelima da se mogu tokariti i ugraditi ponovno s novim, debljim ležajevima i potom balansirati. Kod novijih automobila, od 2005. nadalje, kompresore se uglavnom ne može popraviti nego ih treba zamijeniti.

Dvomaseni zamašnjak

Jedini spas je u zamjenskom krutom, povoljnijem do 30 posto

image

Dvomaseni zamašnjak

Ivan Lacković

Moderni dizelaši već godinama osvajaju ne samo svojom štedljivošću, nego i mirnim radom. Zasluge za to dobrim dijelom pripadaju dvomasenom zamašnjaku, čija je zamjena opsežan i prilično skup zahvat.

Jer, gotovo u pravilu se zajedno mijenjaju i dvomaseni zamašnjak i spojka, pa trošak pritom može skočiti i do 4000, 6000, a u nekim slučajevima čak 10.000 kuna. Vrtoglava je to svota za popravak desetak godina starog automobila, primjerice, dođe li kao dodatni neplanirani trošak prilikom uvoza polovnjaka iz inozemstva.

Srećom, postoji i povoljnije rješenje. Zamjenski kit s krutim zamašnjakom i setom kvačila, može biti i do 30 posto jeftiniji od zamjene klasičnim dvomasenim zamašnjakom. I to pri prvoj zamjeni, a u drugoj, kada do nje jednom dođe, ušteda može iznositi i 50 posto. Kit za zamjenu sastoji se, naime, od četiriju dijelova - čvrstog zamašnjaka, lamelne spojke s oprugama dugog hoda, košare spojke te potisnog ležaja.

Za razliku od dvomasenoga, kruti zamašnjak izveden je iz jednog dijela i nema potrošne komponente, a i termičke karakteristike su mu bolje. Sve to utječe i na trajnost, pa pri drugoj zamjeni, neće trebati ponovno kupovati cijeli četverodjelni komplet, nego samo odgovarajući dio. Zamjenski kit jednako je učinkovit kao i zamašnjak s utezima, a razlika u odnosu na njega vidljiva je po primjetnijoj buci i vibracijama te mogućim izraženijim trzajima pri kretanju.

Filtar čađe (DPF)

Ako nije oštećeno saće, može se očistiti za 2000 kuna, čime se štedi i do 10.000 kuna

image

Filter čađe

Ovlašteni servisi se sa začepljenim filtrima u pravilu uopće ne bave, već samo nude zamjenu novim što trošak od najmanje 7500 kuna, a može narasti i na više od 20.000 kuna! Saća filtra su, naime, sačinjena od keramike presvučene tankim slojem paladija i platine. Za BMW X1sDrive18d iz 2012., primjerice, novi, originalni DPF stoji 14.000 kuna.

Srećom, postoji drugo rješenje – čišćenje filtra. Filtar se prvo skida s automobila i pregledava da bi se ustanovilo jesu li saća sačuvana, a zatim se u filtar stavlja posebno kemijsko sredstvo za razgradnju svog nakupljenog taloga u porama saća, nakon čega se priključuje na crijeva visokog pritiska i stavlja u komoru specijaliziranog uređaja koji će u slijedećih sat vremena pod visokim pritiskom zraka i vode temeljito čistiti i ispirati filtar s jedne i druge strane.

Začepljeni filtri pružaju otpor iznad 200 mbar, dok nakon čišćenja moraju biti ispod 10 milibara. Većina automobila je gotova u jednom danu, čišćenje stoji 1200 kuna, dok se rad servisera koji će izvaditi i vratiti filtar kreće od 300 do 800 kuna.

VENTIL ISPUŠNIH PLINOVA (EGR)

Čišćenje EGR ventila je i do tri puta isplativije od zamjene

image

EGR filter

Ivan Lacković

Prvotno se EGR ventil ​pojavio na dizelašima s visokim stupnjem kompresije, ali posljednjih godina za postizanje sve zahtjevnijih ekoloških normi koristi se i kod benzinaca. Ventil nije izolirani element, već dio sustava koji uključuje i dodatne cijevi, a kod modernih motora i dodatnih kontrolnih ventila, senzora, kabela i elektromotora.

Bliski kontakt s ispušnim plinovima razlog je zbog kojeg su ti ventili podložni kvarovima, odnosno prljanju i začepljenju. Najčešći uzrok su vožnje na kratkim relacijama u gradu, ali i neadekvatno ulje ili njegova premala količina te potrošene košuljice cilindara ili prstenovi klipova, zbog čega dolazi do prodora ulja u komoru za sagorijevanje, kao i pohabane vodilice ventila, neispravan odušak uljnog korita ili turbopunjača, te uporaba goriva koje sadrži preveliku količinu sumpora.

Kvar na ventilu ne znači odmah kupnju novog, koji nije nimalo jeftin i stoji od 700 do 2500 kuna, a kad tome pridodamo i rad mehaničara trošak se penje i do 4000 kuna. Srećom, u većini slučajeva problem se može riješiti čišćenjem. Auto će zbog toga ostati nešto duže u radionici, ali dobro obavljen posao jamči rezultat usporediv s novim ventilom i ukupni trošak u većini slučajeva debelo ispod 1000 kuna.

No, ako je došlo do oštećenja elektromotora koji pokreće ventil, jedino rješenje je zamjena. Postoji i mogućnost isključivanja, odnosno blokiranja kanala ventila, ali se ne preporučuje jer će bez EGR ventila motor teško ispuniti ekološke norme.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. rujan 2022 00:58