
Malo je automobilskih komponenti koje kod vozača izazivaju toliku kombinaciju oduševljenja i strahopoštovanja kao turbopunjač. Taj mali vrtložni stroj, koji pod pritiskom tjera zrak u motor i pretvara umorne konje u galopirajuću hordu, danas se nalazi pod poklopcem gotovo svakog modernog automobila, bilo da je riječ o dizelašu, benzincu, pa čak i ponekom hibridu.
No, koliko god turbo bio fascinantan i učinkovit, toliko zna biti i osjetljiv. Kad počne "umirati", simptomi nisu uvijek očiti. A kad zaista otkaže, novčanik će to "zaboljeti". Zato vrijedi znati kako prepoznati da nešto nije u redu na vrijeme, ali i što možete učiniti da do kvara uopće ne dođe.
Što zapravo radi turbopunjač?
Ukratko, turbopunjač koristi energiju ispušnih plinova da zavrti turbinu koja, putem zajedničke osovine, pokreće kompresor na usisnoj strani. Kompresor onda tjera više zraka u motor, a više zraka znači bolje izgaranje i više snage. Sve to se događa na tisućama okretaja u sekundi, često iznad 150.000 o/min, i pod vrlo visokim temperaturama. Ukratko, turbo je mali, ekstremni radnik pod poklopcem motora koji nikad ne miruje.
Koji su znakovi da s turbom nešto nije u redu?
1. Zviždanje, zujanje i šuštanje
Jedan od prvih znakova da se nešto događa s turbopunjačem su neobični zvukovi. Ako čujete jako zviždanje prilikom ubrzavanja, ili šuštanje zraka kao da netko puše kroz puknutu cijev, to nije dobro. Može se raditi o istrošenom ležaju turbine, puknuću kompresorskog kućišta, pa čak i napukloj usisnoj cijevi. Zvukovi su često ovisni o opterećenju motora i sve glasniji što više "gazite" gas.
2. Pad snage i sporije ubrzanje
Turbo motor koji više ne "vuče" kako treba često šalje poruku, nešto nije u redu s turbom. Pad snage može biti postupan, ali i nagao, pogotovo ako sustav prepozna problem i prebaci motor u tzv. "safe mode" (zaštitni način rada). U tom režimu vozilo ima smanjenu snagu, kako bi se spriječila dodatna oštećenja. Ako vam automobil odjednom djeluje kao da vuče prikolicu punu cementa, iako ste u njemu sami sami, vrijedi posjetiti servis.
3. Plavi ili sivi dim iz ispuha
Jedan od najvidljivijih simptoma posustalog turbopunjača je dim iz ispuha, najčešće plavičaste ili sivkaste boje. Plavi dim ukazuje na sagorijevanje ulja, što se može dogoditi ako je oštećen brtveni prsten na osovini turbine. Ulje tada curi u ispušni ili usisni kanal i završava u cilindrima. Osim što to znači da vam turbo umire, moglo bi značiti i da vam motor guta ulje, što je dodatni problem.
4. Neobično povećana potrošnja ulja
Turbopunjači se podmazuju motornim uljem, no u normalnim uvjetima potrošnja ulja je minimalna. Ako primjećujete da često dolijevate ulje, više od specifikacija proizvođača o potrošnji ulja, a nigdje nema curenja sumnjajte u turbinu. Osobito ako je vozilo starije i ima preko 150.000 km, a turbo nikad nije servisiran. U ekstremnim slučajevima, turbo može propustiti toliko ulja u usis da dođe do nekontroliranog ubrzanja motora (takozvani "dizelski bijeg"), pogotovo kod dizelaša, što je ozbiljna prijetnja i za motor i za sigurnost.
5. Kontrolna lampica motora i kodovi greške
Ako se upali "check engine" lampica, a pritom osjetite i pad snage ili neobične zvukove, vrlo je moguće da elektronika registrira kvar na sustavu punjača. Kodovi grešaka poput P0299 (underboost) ili P0234 (overboost) mogu upućivati na kvar samog turbopunjača, senzora tlaka, ili na oštećenje ventila za regulaciju pritiska (wastegate ili actuator). U svakom slučaju, dijagnostika je neizbježna.
Kako spriječiti kvar turbopunjača?
Iako se kvarovi turba ne mogu uvijek izbjeći, dobrim navikama mogu se znatno odgoditi, pa čak i potpuno izbjeći tijekom cijelog životnog vijeka automobila.
1. Redovita izmjena ulja i filtera
Ulje je krvotok turbopunjača. Ako je ono staro, gusto ili zagađeno, brzo će začepiti tanke kanale za podmazivanje. Turbine ne opraštaju prljavo ulje. Koristite isključivo ulje koje preporučuje proizvođač, i mijenjajte ga na vrijeme, ili još bolje, malo ranije od propisanog intervala.
2. Ohladite turbo nakon vožnje
Ne gasite motor odmah nakon duže vožnje pod opterećenjem (npr. autocesta, brza vožnja, vuča prikolice). Neka radi još minutu-dvije u praznom hodu kako bi se turbo ohladio i ulje još malo cirkuliralo. U protivnom, riskirate karbonizaciju ulja u ležajevima, što je smrt za turbinu.
3. Ne forsirajte hladan motor
Turbo voli toplinu, ali ne prebrzo. Vozite umjereno dok motor ne postigne radnu temperaturu. Tako štitite i turbinu i cijeli motor.
4. Izbjegavajte jeftine zamjenske dijelove
Kod zamjene, ne štedite. Loš turbo može kratkotrajno raditi, ali često uzrokuje daljnje kvarove. Ako već morate u zamjenu, birajte provjerene proizvođače ili obnovljene turbine iz renomiranih servisa s jamstvom.
Zaključak
Turbopunjač je močan ali nije neuništiv. Simptomi kvara znaju biti tihi i podmukli, sve dok ne postane kasno. Pravilnim korištenjem, redovitim servisiranjem i s ponešto "mehaničke empatije", turbo može trajati koliko i motor. A kad već iz motora izvlači dodatnih 30, 40 ili 100 konja, zar ne zaslužuje barem malo pažnje zauzvrat? Brinuti o turbopunjaču ne znači biti paranoičan, nego pametan. Jer kad turbo "zariba", račun za popravak eksplodira.
Komentari
0