Dizelski motori i dalje drže dobru poziciju na tržištu rabljenih automobila. Nude nisku potrošnju i uz pravilno korištenje, dug vijek trajanja. Problem nastaje kada se dizel kupuje bez poznavanja njegovih specifičnosti. Moderni dizelski motori tehnički su složeni i vrlo osjetljivi na nepravilno korištenje, a upravo zato se pri njihovoj kupnji ponavljaju osnovne pogreške koje naizgled povoljnu kupnju mogu pretvoriti u skupi problem.
1) Odabir dizela bez obzira na način vožnje
Jedna od najčešćih pogrešaka je kupnja dizelaša bez razmišljanja o tome kako će se auto stvarno koristiti. Dizelski motori konstruirani su tako da rade pri stabilnoj radnoj temperaturi i redovitom opterećenju. Kratke vožnje, hladni startovi i gradske relacije dugoročno im ne odgovaraju.
Motor se ne stigne zagrijati, regeneracije ispušnih sustava se prekidaju, a pojedini dijelovi se začepljuju brže nego što je proizvođač predvidio. Dizel koji je godinama služio kao gradski auto može imati više problema nego onaj s većom kilometražom na otvorenim cestama.
2) Ignoriranje problema DPF filtera
Filtar čestica (poznat i kao DPF), ima glavnu funkciju eliminiranja krutih čestica iz ispuha, poput npr. čađe, koje nastaju tijekom izgaranja goriva. Zadržavanjem tih čestica, filtar čestica značajno doprinosi smanjenju emisija i poboljšanju kvalitete ispuha.
Ne postoji točan vijek trajanja DPF-a, ali postoje procjene proizvođača kada bi ga trebalo zamijeniti. Većina savjetuje svojim kupcima zamjenu DPF-a nakon 80 tisuća kilometara ili nakon četiri godine, što prije nastupi. Međutim, ako primijetite povećanu potrošnju goriva, gubitak snage ili ako sustav regeneracije ne radi ispravno, DPF je vjerojatno pri kraju svog vijeka trajanja i treba ga zamijeniti.
Činjenica da na instrument ploči trenutno ne svijetli nikakva lampica ne znači da je sustav ispravan. Zamjena DPF-a može biti skupa, a najviše ovisi o godištu i marki automobila. Novi DPF za osobna vozila stoji oko tisuću eura. Zamjenski filter slabije kvalitete može se pronaći za manje, a tome treba pridodati i troškove ugradnje.
3) Podcjenjivanje ‘hladnog starta‘
Hladni start je jedan od najvažnijih trenutaka pri pregledu rabljenog dizela, ali mnogi kupci mu ne posvećuju dovoljno pažnje. Upravo u hladnom stanju najbolje se pokažu problemi: nepravilan rad, pretjeran dim ili nestabilni okretaji su znakovi upozorenja koje ne treba ignorirati. Ako prodavač auto prije dolaska na pregled zagrije, to bi trebao biti razlog za oprez i inzistiranje na dodatnoj provjeri.
4) Niska kilometraža bez provjere
Mnogi ljudi nisku kilometražu automatski smatraju garancijom dobrog stanja, ali kod dizela to ne mora vrijediti. Auto s malom kilometražom, koji je vozio uglavnom kratke relacije, može imati više tehničkih problema nego vozilo s većom, ali poštenom uporabom na otvorenoj ili autocesti. Bez servisne dokumentacije, računa i zapisa, podatak o kilometraži je samo okviran. Prilikom kupnje važnije je pratiti opće stanje motora, podvozja i ispušnog sustava nego sami broj na brojaču.
5) Zanemarivanje stanja injektora i turbopunjača
Visokotlačno ubrizgavanje i turbopunjač ključni su dijelovi modernog dizela i ujedno jedni od najskupljih za popravak. Problemi se često pojavljuju neprimjetno. Slabiji odziv, odgođena reakcija na gas, povećana potrošnja ili lagano zviždanje turbine ne moraju djelovati dramatično, ali mogu ukazivati na ozbiljno trošenje. Kod rabljenog auta važno je pratiti kako motor reagira pri različitim okretajima i opterećenjima, ne samo pri mirnoj probnoj vožnji.
6) Štednja na servisu i pregledima
Pokušaj uštede na pregledu je pogreška koja se kod dizela najviše osveti. Dijagnostika u neovisnom servisu ili kod iskusnog mehaničara košta djelić onoga koliko može koštati popravak skrivenih problema. Stručnjak može provjeriti stanje filtra, injektora, tlaka u sustavu ili greške koje prosječan vozač ne može otkriti. Prilikom kupnje rabljenog dizela ovakva kontrola trebala bi biti pravilo, a ne iznimka, piše Autobild.
Zaključak
Rabljeni dizel može biti dobar izbor ako se kupuje pametno. Važno je uzeti u obzir način korištenja, tehničko stanje i ne preskakati kontrolu. Te stvari odlučuju hoće li vas dizel služiti pouzdano ili postati izvor nepotrebnih troškova.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....