
Jedno pitanje, treba li kod naglog kočenja pritisnuti spojku, izazvalo je dosta rasprave na bespućima internetskih livada i oblaka. Još je popularnije bilo na društvenim mrežama, gdje su se, kako to obično biva, polemike rasplamsale u svađe. Mi ovdje donosimo odgovor.
Počevši od 2022. godine, svi novi automobili moraju imati integrirane napredne sustave pomoći vozaču (ADAS). Ove tehnologije osmišljene su kako bi povećale sigurnost na cestama pružajući podršku vozaču u ključnim trenucima. Njegova provedba ima za cilj drastično smanjenje broja nesreća. Jedan od ključnih sustava je automatsko kočenje u nuždi, koje se aktivira kada se otkrije neposredna opasnost, a vozač ne reagira na vrijeme.
Ovaj sustav kočenja u nuždi preuzima kontrolu nad vozilom kada osjeti prijetnju, pomažući u sprječavanju nesreća. Skup senzora i središnji upravljački sustav neprestano prate situaciju i odlučuju kada djelovati. Unatoč njihovoj sve većoj prisutnosti, ključno je da vozači znaju kako sigurno kočiti u slučaju nepredviđenog događaja. Ono što najviše determinira kako postupiti jest put kočenja.
Dakle, pod ovim mislimo na prijeđeni put između početka kočenja do točke gdje se vozilo potpuno zaustavlja. Čimbenici poput brzine, težine vozila, stanja guma i amortizera te uvjeta na cesti svakako izravno utječu na tu udaljenost. Osim kočionog puta, jednako su važni sigurnosni razmak i vrijeme reakcije. Poštivanje razmaka je ključno kako bi se izbjegle nesreće. Sigurnosna udaljenost je prostor koji mora postojati između vozila i vozila ispred vas. Vrijeme reakcije je vrijeme koje je vozaču potrebno da reagira na nepredviđenu situaciju.
Također, važno je napomenuti kako loši vremenski uvjeti, poput kiše, snijega, magle, pa i snažan vjetar, mogu direktno utjecati na učinkovitost samo kočenja odnosno duljine zaustavnog puta. Prometni stručnjak cijelu problematiku objašnjava ovako.
Prije svega, treba imati na umu složenost operacije: tijekom naglog kočenja, vozač želi da se automobil što brže zaustavi, zbog čega od samog početka mora potpuno pritisnuti papučicu kočnice. Mora reagirati što je brže moguće na bilo koji nepredviđeni događaj. Na primjer, pri brzini od 130 km/h prijeđete 36 metara u jednoj sekundi - to je između osam i devet automobila u nizu.
To je puno metara u sekundi, a prije postojanja ABS sustava naglo kočenje blokiralo kotače, što bi moglo dovesti do gašenja motora, a to bi moglo bitno narušiti upravljivost vozila. Danas, uz ABS, kotači nikad potpuno ne blokiraju, a elektronika motora pomaže u sprječavanju gašenja laganim povećanjem broja okretaja motora. Međutim, ova akcija suprotstavlja se cilju brzog zaustavljanja vozila.
Bez obzira na to je li riječ o vozilu s ABS-om ili bez njega, vozač mora istovremeno pritisnuti obje papučice: spojku i kočnicu, od samog početka. Isključivanjem spojke eliminiramo pogonsku silu koja djeluje na kotače, omogućujući kočnicama da rade učinkovitije i izravnije kako bi zaustavile automobil. Drugim riječima, uklanjanjem potiska motora, kočnice se mogu koncentrirati na svoju primarnu funkciju. Najvažnije je spriječiti gašenje automobila, zbog čega uvijek trebate pritisnuti i spojku, tvrdi jedan naš prometni stručnjak.
Komentari (0)
Komentiraj