oldtimeri

Ford Thunderbird iz 1959. godine: Krstarica iz Kalifornije u Međimurju

Neven Faić iz Murskog Središća toliko je zaljubljen u američku custom kulturu i rock and roll da od 2009. organizira najveći skup američkih automobila kod nas

Ford Thunderbird 1959.

 Damir Krajac/CROPIX
Neven Faić iz Murskog Središća toliko je zaljubljen u američku custom kulturu i rock and roll da od 2009. organizira najveći skup američkih automobila kod nas

Poput većine nas posljednjih podosta desetljeća, Neven Faić iz Murskog Središća odrastao je pod snažnim utjecajem američke kulture. Samo, on je svoje utjecaje prvo pretvorio u strast, a potom i u način života. Prvo su došli filmovi, pa rock and roll, a u priču se brzo umiješala i ljubav prema američkim automobilima.

Čim je mogao, počeo je posjećivati specijalizirane susrete u Austriji, Sloveniji, Mađarskoj, Njemačkoj… te zamišljati kako bi se nešto slično moglo napraviti i kod nas. Nabavio je Buick Century iz 1989., no znao je da želi nešto starije, punokrvnije, primjerenije supkulturi u koju je dotad već uronio punim plućima, pa ga je i doveo u Međimurje.

image

Ford Thunderbird 1959.

Damir Krajac/CROPIX

Prvi Trash and Burn organizirao je u svom mjestu sada već davne 2009., a nakon dvije godine skup se preselio na današnju lokaciju, izletište Goričanec u Svetom Martinu na Muri. Na prvom je bilo oko sedamdeset vozila, a od tada samo raste, ove ih je godine bilo već oko 370.

Riječ je o uistinu fascinantnom skupu, koji svakako morate jednom posjetiti imate li imalo interesa za američke automobile i sve ono što dolazi uz njih, od rockabillyja i garažnog punka, preko pin-up djevojaka i burleski do custom umjetnosti. Goričanec svakog lipnja postaje središte ove supkulture, ne samo za Hrvatsku, nego i za nekoliko susjednih zemalja. Sljedeće godine skup postaje punoljetan, tako da Neven planira posebno bogat program i iznenađenja.

image

Ford Thunderbird 1959.

Damir Krajac/CROPIX

A ono njemu osobno najdraže zbilo se na Trash and Burnu 2014., kada je kamion iz Rotterdama dovezao i točno usred skupa na travnjak iskrcao njegov automobil snova, Ford Thunderbird iz 1959. Kaže da ne zna objasniti zašto, no odmalena se zaljubio upravo u Squarebird, automobil kojim je Ford pretvorio model iz dvosjeda u četverosjed, kombinaciju luksuza i opreme najviše klase s manjom, kompaktnijom (barem za američke pojmove) karoserijom.

image

Ford Thunderbird 1959.

Damir Krajac/CROPIX

Automobil je pronašao u Kaliforniji, bio je bijele boje, kompletan, vizualno nemodificiran i u voznom stanju. Mehanički, došao je s većim V8 motorom iz treće generacije Thunderbirda, u skladu s američkim motom da je više bolje, a Neven se nije bunio. Uostalom, nije mu bila ambicija zadržati ga u izvornom stanju, nego ga prilagoditi vlastitom ukusu. Ubrzo je shvatio da se posao neće završiti samo na tome - bio je limarijski zdrav, no mehaniku je trebalo kompletno reparirati. Kada je to posložio, automobil je prelakiran u smeđu boju, uz dodavanje osobnog štiha, poput bijelih guma, drugih felgi, lagano spušten, s uklanjanjem viška kroma, oznaka i natpisa Thunderbird…

image

Ford Thunderbird 1959.

Proljetos je ponovno lakiran, još jednom u dvobojnu mat smeđu, prepoznatljivu i jedinstvenu kombinaciju. Premda je customizacija kod ovog modela vrlo česta, Squarebird je jedna od ikona u toj supkulturi.

Kao i kod većine kvalitetno složenih američkih automobila, gotovo da nema ograničenja osim onih financijske i vremenske naravi, jer ovo je model u koji se sjedne i komotno odveze do bilo kojeg dijela Europe, na koji god skup. Faić pohađa samo američke susrete i nema interesa za opću oldtimersku scenu.

image

Ford Thunderbird 1959.

Godišnje napravi četiri do pet tisuća kilometara, tijekom tih putovanja nije imao nikakvih većih kvarova, a u pravilu obilazi sve susrete u regiji, kako bi i njihovi organizatori došli k njemu. To je tip druženja i prijateljstava koji je odavno nadišao granice i koji povezuje ljude vrlo snažnim intenzitetom, usudio bih se reći i osjetno jačim od onoga koji najčešće viđamo u klasičnom svijetu oldtimera.

Dokaz toga je i specifična uloga koju je ovaj automobil imao na ovogodišnjem Trash and Burnu, kao svojevrsni službeni taksi, koji je između Goričanca i toplica u čijim hotelima je smještena većina gostiju neumorno prevozio znatiželjne, djecu, one koji su popili previše da bi sami vozili…

image

Ford Thunderbird 1959.

Ako je i vama želja provesti se u ovakvom automobilu, znate strategiju za sljedeću godinu! A na pitanje o još neostvarenim snovima Neven daje jasan odgovor - onaj jedan, najveći, svakako je putovanje legendarnom Route 66. I uopće nam nije problem zamisliti smeđi Squarebird kako uz oblak prašine ulazi u Kurbla Bistru, uz zvižduk iznenađenja od strane Šlepa, i neminovni komentar “Imaš vraški dobra kolica, kompa!”

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s CVH

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. studeni 2025 14:16