Premda je na tržište stigao tek potkraj travnja, a u ponudi ima tek četiri električna i jedan plug-in hibridni model, BYD do kraja svibnja već bilježi 71 prodani automobil u Hrvatskoj. Deset primjeraka, dakle, više od najljućeg suparnika – Tesle. Početkom lipnja stoga smo sjeli za upravljač električne limuzine Seal, koja otvoreno cilja na lani kod nas sa 371 primjerkom najprodavanijeg električnog automobila – Tesle Model 3.
I to u snažnije od dva ponuđena izdanja - Seal Excellence AWD s pogonom na sva četiri kotača i 530 KS za 50.990 eura (Model 3 Performance sa 510 KS stoji 57.490 eura). U ponudi je još i osnovni Seal Design sa stražnjim pogonom i 313 KS za 47.990 eura (Model 3 Long Range RWD sa 283 KS stoji 44.990 eura).
Organski dizajnirana kineska limuzina iz serije Ocean – kao i gradski Dolphin - izgleda prilično skladno, što je zasluga iskusnog 62-godišnjeg njemačkog dizajnera Wolfganga Eggera (prije Audi i Alfa Romeo). Već na prvi pogled je, međutim, jasno da je riječ o električnom automobilu – minijaturna maska hladnjaka, nizak prednji poklopac, položeni vjetrobran, kvake na uvlačenje i gotovo zatvoreni aluminijski naplaci od 20 cola. Posljedica? Koeficijent otpora zraka od ludo niskih 0,219.
Stoga ne čudi što se za upravljačem sjedi nisko kao u sportskom dvosjedu. Mjesta je, međutim, dovoljno na sve strane, jer kineska limuzina mjeri lijepih 4,8 metara u duljinu i 188 centimetara u širinu, a škrtarilo se nije ni na osovinskom razmaku (2,92 metra). I straga je stoga dovoljno mjesta i za dvoje odraslih putnika, a tijesno je samo u prtljažniku koji prihvati skromnih 400 litara. Stvar, doduše, spašava prednji prtljažnik, tzv. frunk s dodatne 53 litre.
U unutrašnjosti u oči prvo upada zakretni – uspravni ili položeni - zaslon od 39,6 centimetara, a zatim i pola broja manji od uobičajenog upravljač, digitalna instrumentna ploča od 26 centimetara. Jedini razlog za kritiku su spetljani meniji, na koje se se nismo uspjeli priviknuti ni nakon četiri dana, baš kao ni na nespretne, doslovne prijevode s engleskog kao s Googlea. “Molimo, naplatite na vrijeme” umjesto “Molimo vas, napunite bateriju na vrijeme”. No, to su dječje bolesti i rješavaju se ažuriranjem softvera na daljinu.
Kinezi, srećom, nisu škrtarili kao Tesla, pa se žmigavci i dalje uključuju ručicom iza upravljača, baš kao i brisači, a stupnjevi prijenosa mijenjaju kristalnom ručicom po uzoru na BMW. Xiexie, BYD! Nije se, također, štedjelo ni na materijalima, pa su posvuda uokolo samo koža, alcantara, brušeni aluminij, klavirski lak i kristal. Ni traga jeftinoj plastici. Ništa, također, ne škripi, niti pucketa, izrada je besprijekorna. Kao da je Made in EU.
Seal se kotrlja na trećoj generaciji električne platforme e-Platform 3.0 s litij-željelo-fosfatnom baterijom kao strukturnim dijelom karoserije i nižim podom (Seal je visok samo 146 centimetara). Pogon je, pak, u osnovi stražnji sa sinkronim elektromotorom i 313 KS (Design), a u snažnijem izdanju i s dodatnim asinkronim elektromotorom sprijeda i 530 KS (Excellence). Krajnja je brzina u oba slučaja ograničena na za električni automobil uobičajenih 180 km/h, ali su ubrzanja čudesna – Excellence AWD do stotke stiže za svega 3,8 sekundi. Kao trostruko skuplji BMW M3. Pretjecanje? Gotovo u tren oka, jer raspolaže s trenutno dostupnih 670 Nm. Autobus? Čas posla. Šleper. Gdje?
Na staroj cesti D-1 od Zagreba do Imotskoga sto kilometara trošio nam je u prosjeku 18,5 kWh, što znači da mu je uz bateriju od 82,5 kWh doseg čak 450 kilometara, a nazad smo se vratili autocestom, uz prosječnih 23 kWh (360 kilometara). Pritom se i puni na superbrzim punjačima do 150 kW, što znači mu je oko pola sata dovoljno za punjenje od 10 do 80 posto.
Seal je čudesno tih i udoban, a vraški brz u zavojima. Osim u niskom težištu, tajna je i u dvostrukim poprečnim ramenima sprijeda i multilinku straga, ali i savršenom rasporedu težine (50:50). Samo u rijetkim situacijama ne uspijeva u potpunosti sakriti pozamašnih 2,1 tonu težine, tristotinjak kilograma više od Tesle Model 3 Performance.
Ukratko
Sa 530 KS i vrtoglavih 670 Nm startovi sa semafora pravi su spektakl (3,8 sekundi do stotke, kao BMW M3 Competition). Isto vrijedi i za pretjecanja na otvorenoj cesti, pa je prava šteta voziti autocestom, na kojoj je brzina elektronički ograničena na razumnih 180 km/h
Za upravljačem se sjedi nisko i uživa u pogledu na preglednu instrumentnu ploču i rotirajući središnji zaslon od 39,6 centimetara, koji je već godinama zaštitni znak tvrtke BYD
Kristalna ručica mjenjača podsjeća na BMW, baš kao i hi-fi uređaj danskog specijalista Dynaudio sa 12 zvučnika ili najfinija koža, alcantara i detalji od aluminija – kao da je Made in Germany
Diodna svjetla, panoramski krov, akustični vjetrobran, grijana i ventilirana sjedala s memorijom, aluminijski naplaci od 19 cola... Sve je serijski u Sealu
Doplatiti ne treba ni za kabele. Jedina doplata su dvije od ukupno šest metalik boja – siva i zelena (1100 eura). Prtljažnik s električnim otvaranjem proguta tek 400 litara
Zahvaljujući niskoj silhueti (146 centimetara) i koeficijentu otpora zraka (0,22), potrošnja i na autocesti rijetko prelazi 23 kWh, a na otvorenoj cesti redovito pada ispod 18 kWh
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....