vremeplov porsche 928

Trebao je biti zamjena za Porsche 911, nije se svima svidio, ali ostaje zapamćen kao jedini sportski auto s titulom Auta godine

Porsche 928 do danas ostaje jedini sportski automobil okrunjen prestižnom titulom Europskog automobila godine 1978.

Porsche 928

 Ivan Lacković
Porsche 928 do danas ostaje jedini sportski automobil okrunjen prestižnom titulom Europskog automobila godine 1978.

Teško je povjerovati, ali krajem 1960-ih, Porsche je ozbiljno razmatrao prekid proizvodnje modela 911. Prema tadašnjim uvjerenjima, model se nije razvijao niti nudio išta novo. Kao zamjenu, uprava tvrtke planirala je plasirati moderni luksuzni touring kupe sa snažnim, tekućinom hlađenim motorom smještenim na "pravom" mjestu, dakle sprijeda, i s pogonom na stražnje kotače.

image

Porsche 928 1977.

Takav automobil trebao je Porsche dovesti u izravnu konkurenciju s BMW-om i Mercedesom, ne samo u Njemačkoj, već i u SAD-u, gdje se zrakom hlađeni 911 borio s nedostatkom prostora za sve glomazniju opremu za pročišćavanje emisija. Rezultat je bio model 928, predstavljen 1977. i lansiran 1978. godine. Prva izvedba imala je 4,5-litreni V8 motor s rasplinjačem i 240 KS – nešto manje u američkoj verziji.

To jasno pokazuje koliki je napredak postignut u pogledu omjera snage i obujma od tada. Međutim, i u mnogim drugim aspektima 928 je bio ispred svog vremena. Motor je gotovo u potpunosti izrađen od lake legure. Ovaj Porsche je od samog početka imao sustav upravljanja stražnjim kotačima – nešto čime se proizvođači sportskih automobila i danas vole hvaliti. Tu je bila i instrumentna ploča koja se pomicala s volanom.

image

Porsche 928 GTS 1991.

Žiri nagrade Europski automobil godine dodijelio je njegovom inovativnom i futurističkom dizajnu najvišu titulu 1978. – do danas je to jedini sportski automobil koji je osvojio ovu nagradu. Steve Jobs je također posjedovao jedan bijeli primjerak. Iako nije stekao veliku popularnost među obožavateljima modela 911, 928 je ostao stabilan dio Porscheove ponude sljedećih 18 godina.

image

Porsche 928 1977.

Godine 1979. 928 S debitirao je s 2 mm većim provrtom cilindra, povećavajući obujam na 4,7 litara i snagu na 310 konjskih snaga – dovoljno da se probije granica maksimalne brzine od 250 km/h. Možda se sjećate Toma Cruisea kako vozi Porsche 928 u filmu Risky Business iz 1983.

Godine 2021. jedan od tri automobila korištena u filmu prodan je na aukciji za nešto manje od dva milijuna dolara, što ga čini najskupljim 928 ikad – rekord koji vjerojatno neće biti srušen. No, u ovom članku usredotočit ćemo se na nešto noviju verziju 5,0-litrenog 928 S4 s dva bregasta vratila, predstavljenog 1985. i lansiranog 1986.

image

Porsche 928 1977.

Model S4 je bio brži, ekonomičniji i bolje opremljen od svojih prethodnika. Standardno je bio dostupan s petstupanjskim ručnim mjenjačem, ali kao opcija bio je dostupan i 4-stupanjski automatski mjenjač, koji je zamijenio stariju varijantu s tri brzine ugrađenu u 928 prije 1984.

U ručnoj verziji, S4 s 5,0-litrenim V8 i 320 KS je ubrzavao od 0 do 100 km/h za nešto više od pet sekundi, dok je izvedba s automatskim mjenjačem bila oko pola sekunde sporija. Navedena maksimalna brzina bila je 273 km/h za ručni i 266 km/h za automatski mjenjač – i to nisu bile samo marketinške tvrdnje. Američki automobilski časopis izmjerio je testnom automobilu 268,9 km/h, a trkač Al Holbert postigao je gotovo 277 km/h na pretprodukcijskom primjerku na slanim ravnicama Bonneville.

image

Porsche 928 1977.

Ovo je bio službeno priznati rekord, što je 928 učinilo najbržim serijski proizvedenim atmosferskim automobilom na svijetu. Porsche je oduvijek bio sinonim za precizno inženjerstvo, a 928 S4 nije bio iznimka. Ključ dugog vijeka trajanja motora je, naravno, bilo redovito i kvalitetno održavanje. Uz pravilnu njegu, petlitreni S4 agregat trebao bi moći podnijeti barem 200 tisuća kilometara bez potrebe za većim popravcima. Proizvodio se do 1991. kad dolazi model GTS sa 5,4-litrenim V8 motorom od 350 KS koji u proizvodnji ostaje do 1995. godine.

image

Porsche 928 GTS 1991.

Međutim, treba imati na umu da su čak i najmlađi primjerci sada stari više od 30 godina, a razdoblje kada je 928 imao nisku tržišnu vrijednost često je ostavilo traga na povijesti servisiranja – nije neobično pronaći zabrinjavajuće praznine u servisnoj knjižici. Prije desetak godina primjerci 928-ice su se praktički poklanjali, ali danas pušu neki novi vjetrovi. Slabije očuvani modeli mogu se naći za 15 tisuća eura, dok ćete za one bolje očuvane morati izbrojati i preko 25 tisuća eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. studeni 2025 21:42