oldtimeri

Oldtimeri u Hrvatskoj: Kako je Zdeslav Perković spasio rijetki Porsche 924 S i vratio ga na ceste

Šest godina restauracije, obiteljska pomoć i strast prema detaljima oživjeli su jedan od najposebnijih Porschea u Hrvatskoj.

Porsche 924S

 Ranko Šuvar/CROPIX
Šest godina restauracije, obiteljska pomoć i strast prema detaljima oživjeli su jedan od najposebnijih Porschea u Hrvatskoj.

Kada je stric Zdeslava Perkovića 1984. u Njemačkoj kupio i u Split dovezao bijeli Porsche 924, u tinejdžeru se rodila strast prema Porscheovim modelima s transaxle koncepcijom, motorom sprijeda i mjenjačem straga. Nikada se nije odvažio na avanturu zvanu 928, ali ovo mu je treći 924. Prvi je bio taj bijeli, dobiven od strica i, zanimljivo, također predstavljen u Auto klubu u drugoj polovici 1990-ih.

image

Porsche 924S

Kasnije je taj automobil prodao našem velikom automobilističkom asu Ivanu Đaniju Šverku, a on mu je kasnije poklonio crvenu Targu s motorom iz njegova starog primjerka. U potrazi za dijelovima za restauraciju Targe u okolici Zagreba 2016. pronašao je ovaj loš, ali kompletan primjerak, koji ga je zainteresirao jer je riječ o kasnom modelu 924 S, za koji više-manje možemo reći da je uža karoserija modela 924 stavljena na podvozje većeg brata 944. Da je tome tako, posebno je do izražaja došlo tijekom restauracije, kada je Zdeslav proučavao detalje i shvatio da tvorničke šifre više-manje svih tvorničkih dijelova počinju znamenkama 944.

image

Porsche 924S

Iako je inicijalna ideja bila pokušati paralelno restaurirati oba automobila, shvatio je kako to neće biti izvedivo, pa je u određenom trenutku odlučio prodati Targu kako bi namaknuo sredstva potrebna za dovršetak obnove ovog primjerka. O ranijoj povijesti ovog automobila ne zna gotovo ništa, samo da je došao iz Koprivnice, u nekom trenutku imao blaži sudar sprijeda i bio u jednoj od onih ne baš lijepih oker nijansi kakve su bile popularne 1980-ih. Bio je čitav, ali je zahtijevao temeljitu mehaničku restauraciju – zanimljivo, motor nije trebalo otvarati, a ima čak i tvorničku AC pumpu. Morao je promijeniti i vjetrobransko staklo, originalno je napuklo.

image

Porsche 924S

Restauracija je trajala čak šest godina, a u Svetoj Nedelji su je odradili sin Boris i otac Duško Dragašević u svom servisu. Perković naglašava kako bez njihova beskonačnog strpljenja i stručnosti automobil ne bi nikada bio završen, a kamoli doveden u ovakvo stanje, u kojem su praktički svi detalji na njemu vrhunski. Uvijek ima prostora za popravak detalja, no njemu je najvažnije da auto dobro vozi, a kaže kako je stabilnost na cesti izvrsna, čak i po kiši. Što i ne čudi, jer je model bio poznat po gotovo savršenom omjeru mase po osovinama, te ga znalci smatraju najboljim 924.

image

Porsche 924S

Od malih nogu dio kruga zaljubljenika u klasične i sportske automobile, Perković je nakon diplome na Pravnom fakultetu u Splitu 1995. došao u Zagreb raditi u Uredu predsjednika, neko vrijeme bio i zamjenik ravnatelja državnog protokola, a danas je savjetnik u Uredu za međunarodne i europske poslove u Hrvatskom saboru. Uz poslovne i obiteljske obveze, nema mnogo vremena za uživanje u svom Porscheu.

image

Porsche 924S

Iako mašta o odlasku do Splita, otkako ga je u rujnu 2022. registrirao nije išao dalje od Pokupskog. No, zato je, nabavivši 924 S, minuciozno pristupio prikupljanju dijelova i restauraciji – čak je na jednom seoskom imanju pronašao originalnu tvorničku ploču za zaštitu motora s donje strane, iz koje su ondje pilići pili vodu. Sve je detalje restauracije dokumentirao i na svom Instagram profilu porsche_rider. Zanimljivo, nema garažu, ali pri parkiranju uvijek koristi posebnu tendu Auto-Pyjama. Podvozje automobila je, kako je nekada bio čest običaj, dodatno temeljito zaštićeno bitumenom.

image

Porsche 924S

Ovaj 924 S je prelakiran u crnu boju smiješanu prema izvornoj Porscheovoj specifikaciji, no nema mehaničkih modifikacija. Iako je podosta vlasnika dizalo snagu motora, Zdeslavu to ne pada na pamet. Također, što je isto rijetkost, gume su tvorničkih dimenzija, a auto je i na originalnim naplatcima. Bilo bi šteta da nije tako, s produkcijom od samo 16.282 primjerka, 924 S je zapravo prilično rijedak automobil, čini jedva nešto više od desetine ukupne produkcije 924, a kod nas je razlika u zastupljenosti zasigurno još veća. Vlasnik pretpostavlja da u Hrvatskoj mora postojati nekoliko primjeraka modela S, no osim ovoga zna samo za jedan splitski.

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s CVH

image

Porsche 924S

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. studeni 2025 17:39