Nouveau rich ili običan pijanac

Kušanje u društvu jeftinije je, učinkovitije i bolje. Prije nego što utemeljite svoje vinsko društvo, razmislite o prijateljima, neke radije nemojte zvati

Vino je glazba. Vino nije poezija, nije veliko poput nje. Nije slika, ne potiče maštu niti nosi poruke. Zasigurno nije misao. Nema dubine u vinu. Vino je, materijalno gledano, nevažno. Kao i glazba. Vino nije filozofija, nije riječ. Nije temelj ničega. Ni povijesti, ni gradova, ni ratova. Vino je soundtrack koji oboji trenutak u danu, kako nama tako i antičkim Grcima.

Pola čaše finog vina u pravom trenutku jednako je efektu pjesme koja vas je zatekla zamišljenog na putu iz starog u novi Zagreb, i natjerala vas da cupkate u sjedalu. Vino je patetični Rahmanjinov, hrapavi Cash ili anđeoski Israel Kamakawiwo’ole. Bela Hamvas je rekao vino je poljubac. Vino je duševna kategorija, nije materijalna. Kao i čaj ili ulje. Rekao je i da su voda, pivo i mlijeko materijalne kategorije. Vino poput glazbe potiče emociju. Stvara fluid u kojem komunikacija klizi.

Vino je izričito subjektivno, a vinski opus je, kao i u glazbe, nevjerojatno bogat. Ne treba vam nitko određivati koje je vino dobro. Sami ćete osjetiti, prepoznati i izgraditi svoj ukus. Za stvaranje vina i glazbe trebate imati talent, za uživanje i razgovor o njima treba vam samo srodna duša istinskog entuzijasta.

Kad shvatimo da na svijetu postoje milijuni različitih etiketa vina, svi se u jednom trenutku pitamo je li baš moguće da su te sve silne etikete zaista različitog sadržaja. Da, moguće je. Naravno da tu postoje žanrovske grupacije i razne druge kategorije, o tome ćemo još puno u sljedećim izdanjima ove rubrike, ali suštinski, svako je vino unikat koji traje upravo koliko i vaša zaliha te određene berbe.

Da biste mogli lakše raspoznati te fine razlike i i upamtiti ih potrebno je svladati mali ritual kušanja koji ima svega nekoliko jednostavnih, ali važnih pravila. Zapravo, redoslijed postupaka. Važan potez prije prvog kušanja je utemeljenje svog malog privatnog vinskog društva. Kušati vino u društvu jeftinije je, učinkovitije i bolje.

Morate jedino paziti da u društvo ne uvedete goste zbog kojih ćete zažaliti sav trud. Razmislite malo o osobinama svojih prijatelja. Ako među njima prepoznate pripadnike skupina koje ću sada opisati, ne zovite ih.

Dvije su kategorije kojih se vinski entuzijasti trebaju posebno kloniti. Vinski snob i vinski ignorant. Od prvog je gori samo drugi, a od drugog goreg nema jer on banalizira vino do besmisla. Vinski će vam snob nemalo puta upropastiti atmosferu u društvu namećući svoje stavove i univerzalne istine, najčešće podložene debelim novčanikom i iskustvom ispijanja najskupljih vina svijeta. Naravno, smisao vina nije u njegovu lukrativnom imidžu, pije li ga rock zvijezda ili najbogatiji čovjek svijeta.

Smisao vina je u slušanju tonova koje ono pušta kroz miris i okus, koje ostavlja iza sebe u ustima, kada kroz taj najintnimiji akt, poput zadržanog poljupca, fluid u ustima natjera tijelo da reagira trčanjem mravaca uz vrat ili pak potpuno suprotno, da ustukne jer je nespretna količina tanina ili alkohola zagrebla grlo i stegla desni.

Snobovi se dijele u dvije kategorije. Nouveau rich snobovi, kojima je vino (ono skupo) ipak samo statusni simbol s kojim mašu uokolo, i ex cathedra snobovi, koji nastupaju s pozicije određene razine znanja koju najčešće ističu afektirajući, dok istovremeno isključivošću prikrivaju rupe.

Obično su skloni i ponižavanju u hranjenju veličine svog bića. Ignoranti smo svi bili jednom. Do nekog slučajnog trenutka u odraslom životu kada smo se zainteresirali za vino. Međutim, ovdje spadaju i pijanci, koji će vas umoriti pričama o vinu, a zapravo im je svejedno što piju. Najveća skupina ignoranata su nepopravljivi ignoranti što vječno odmahuju rukom simplificirajući stvari do besmisla. “Moš ti meni sad tu natočit šato lafit i siguran sam da ga neš razlikovat od ribara”.

Takvih se klonite i, zaboga, nemojte im nikada natočiti Chateau Lafite da im dokažete suprotno, ako ga slučajno i imate. Ignorantima je zapravo svejedno piju li pivo, radler, gemišt ili fino vino. Oni nikad neće znati cijeniti ponuđeno. Ponudite li im u prosvjetiteljskom zanosu nešto zaista vrijedno, što će prethodnom provokacijom probati iščeprkati, na kraju će sprdati i s vama i s vinom.

Vinski snob:

• Sklon lukrativnim etiketama

• Nameće mišljenje

• Pretenciozan je

• Voli se isticati

• Inzistira na statusu i hijerarhiji

• Ponižava da bi si dao važnost

Vinski ignorant:

• Nezainteresiran

• Ponekad pijanac

• Simplificira

• Relativizira

• Izruguje se

• Podcjenjuje

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 01:23