BRUMAN CRAFT PIVO

Osim što rade sjajno pivo, svojim maštovitim etiketama ovi istarski pivari šalju i skrivene poruke

"Iza mnogo naših etiketa postoji suptilna priča, poruka za određenu publiku. Onom tko je shvati obično smo još draži kao craft brend."

Kada smo prije mjesec dana posjetili Istru, u jednoj smo tamošnjoj maloj trgovini naišli na etikete piva koje su nas istog časa zaintrigirale. Daljnjim istraživanjem došli smo do Bruman pivovare iz istarskog Buzeta, raspitali se tko su majstori iza ovog sjajnog piva i cijela je priča instantno poprimila sasvim novi smisao.

Nakon što su godinama vodili Biciklistički klub Buzet i organizirali velik broj manifestacija iste tematike, braća Darko i Goran Hrvatin te Dragan Kranjačić, susjedi i prijatelji od djetinjstva, odlučili su kako, osim u vožnji biciklima, uzbuđenje pronalaze i u pivu. Nije im trebalo dugo da se slože oko ideje o kuhanju vlastitog, a onda se postepeno rodila i ideja o pokretanju pivovare. Tako je nastao Bruman, pivovara koja je ime dobila po radišnom, marljivom i dobrom istarskom čovjeku.

"U našem se slučaju sve ovo desilo spontano, još u homebrew fazi smo stalno povećavali postrojenje i količinu uvarka. U jednom trenutku smo bez mnogo kalkulacija prvo rekli, ajmo napraviti veće postrojenje i tako došli na sadašnjih 200 - 230 l, a sama mogućnost proizvodnje većih količina je nekako nametnula ideju da otvorimo malu pivovaru. Pa mi i sada ne smatramo da se ozbiljno bavimo pivom s obzirom na to da trenutno nikome ne ovisi egzistencija o pivovari. Još uvijek na ovo gledamo kao na hobi biznis, što će se možda u budućnosti i promijeniti", ispričali su nam.

image
Privatna Arhiva/


Pokretač cijele ideje o kuhanju piva bio je Dragan. On je, kažu nam, najprije skuhao Pale Ale zahmeljen Willamette hmeljem i, baš kao i svako prvo pivo, dodaju, to je bilo najbolje pivo na svijetu i dovoljan razlog da homebrewing počnu shvaćati nešto ozbiljnije. Iako im se upravo ti počeci danas čine smiješnima, oni su ih, objašnjavaju, doveli do stadija u kojem se trenutno nalaze. Određene im se greške uzrokovane padom koncentracije zbog opuštanja uz skuhano pivo danas više ne događaju, a podijelili su i poslove među sobom, onako prijateljski i neformalno, pa je pivski posao koji sada vode i nešto organiziraniji.

Iako još uvijek obavljaju svoje svakodnevne poslove od kojih i žive, svojoj su maloj pivovari itekako posvećeni, a najvažnije im je, kako kažu, da su oni sami zadovoljni i da se u cijelom procesu još uvijek dobro zabavljaju. U boce trenutno pune Pale Ale, tamni i svijetli lager, dvije IPA-e i strong ale, a dodaju i kako znaju zakuhati pa u kegove puniti i Vienna lager, doppelbock te saison. Dodaju i kako su prilično fokusirani na američke stilove piva.

"Američki stilovi su nas zapravo i uvukli u craft pivarstvo. Mirisi i okusi aromatičnih hmeljeva koji su karakteristični za dobar dio američkih stilova pive osvojili su nas na prvu. To je jedna sasvim nova dimenzija pive od klasičnog industrijskog lagera na kojemu smo odrasli i koja je vrlo neutralnog karaktera. Nekome to paše, nekome ne, ali zanimljivo je da smo na svoje oči u našem gradu vidjeli kako su se fanatični zagovarači lagera, malo pomalo popustili i počeli uživati u craftu i američkim stilovima."

image
pivo buzet bruman


Rekli su nam i kako mjesečno proizvedu oko 750 do 2500 litara piva, a upravo je lager, stil koji se na prvu čini najjednostavnijim no prilično je složen kada je u pitanju proizvodnja, njihovo najpopularnije pivo.

"Posve očekivano najprodavaniji je upravo naš lager Pajser, što zbog same pitkosti stila, što zbog pivske kulture Hrvata koji većinom pivo percipiraju isključivo kao lager pivo. Neznatno slabije ide prodaja našeg američkog Pale Ale-a Dog days are over sa svojim citrusnim notama i nešto naglašenijom gorčinom", objašnjavaju i dodaju kako su njihovi osobni favoriti ipak nešto drugačiji.

image
Privatna Arhiva/


"Dragan voli Red Ho, Goran Dog days are over, a Darko Brainfucker", govore nam, a mi koristimo priliku da ih pitamo i ponešto o samim etiketama. Brumanove smo, naime, već na prvi pogled svrstali među najkreativnije koje smo na našem tržištu imali prilike vidjeti, a ekipa nam je pojasnila i kako su nastale te kako su zapravo i došli do samog imena pivovare.

"Ime naše pivovare izabrano je na nagradnom natječaju još za vrijeme homebrewing faze. Lokalnoj ekipi ponudili smo dva kega pive u zamjenu za ime. Iako smo prikupili dosta prijedloga, čučali su u ladici gotovo dvije godine dok se nije pokrenula priča o osnivanju pivovare. Do tada, interno radno ime pivovare bilo nam je 'Čerepaha', ruska riječ za kornjaču, jer nam je to jednostavno bila fora riječ i mnogi su mislili da je neka domaća riječ iz istarskog dijalekta.

Kada smo došli do faze odluke za definitivno ime, ponovo smo pregledali sve pristigle prijedloge i izabrali Bruman, to je pridjev koji na lokalnom dijalektu predstavlja marljivog, radnog, pravog čovjeka te se fonetički povezuje za riječima brewman (jamajkanski izgovor) koji nosi tu poveznicu za pivarstvom. Što smo dalje razmišljali, ideje su same navirale pa je tako iznjedrio i sam koncept logotipa koji povezuje to dijalektalno značenje pridjeva bruman s tom man konotacijom superheroja. U Istri se tradicionalno radno odijelo sa naramenicama karakteristične plave boje kaže trliž i predstavlja iskonskog istarskog težaka, na to smo dodali masku u obliku slova B i dobili superjunaka kojemu su rad i pivo sve."

image
Privatna Arhiva/


"Promišljanje oko dizajna etiketa je, nakon što se uskladimo oko imena, kreativni proces u kojemu Dragan posebno doprinosi i uživa. Često se tu provlače elementi samoironije, sarkazma, humora, kritike i samokritike ili nekakve vizualizacije obzirom na sam karakter piva. Ponekad je koncept vrlo detaljan i suptilan, a ponekad vrlo banalan i linearan.

Ime Bruman povezali smo i s imenom megapopularne pivovare BrewDog, dio etiketa i priče oko marketinga bazirao se na toj nekoj bizarnoj konfrontaciji jedne nano craft pivovare s jednom mega craft pivovarom. Od tu psi na našim etiketama u vrlo različitim kontekstima. Tako se primjerice na pivi Dog days are over, koja već samim imenom prijeti BrewDogu i najavljuje naš pohod na svjetsku pivsku scenu, nalaze dva psa na uzici koje šeće mačka koja nosi masku Brumana. Ime lagera Pajser povezali smo pak uz neku radničku, zidarsku priču, ponovo s idejom provlačenja vrijednog, radišnog, brumnog čovjeka. Radno ime lagera je bilo Zidarska, kasnije je Darko promišljajući o raznim zidarskim alatima, zaključio da je Pajser odlična riječ. Uz to, pajser je alat kojim se nešto na silu otvara, a naš lager se proizvodi po ubrzanoj lager metodi, s temperaturnim skokovima koji nam omogućuju vrlo kratko vrijeme gotovog proizvoda, rekli bi pomalo i isforsirani lager. Ipak, kod vizualizacije je bilo problema jer je pajser jedan vrlo neatraktivan predmet. Nakon brainstorminga s dizajnericom koja oblikuje naše želje i ideje, došli smo do zaključka, ponovo u nekoj zafrkanciji, da je Pajser zapravo pivo koje će ugroziti hrvatski industrijski lager, a on je u pravilu u ljepuškastim zelenim bocama. Nije nam trebalo puno da povežemo pajser i zelenu bocu, odnosno u konačnici da dobijemo vizual koji ponovo ima puno simbolike i na neki način može se smatrati manifestom craft pivarstva spram industrije.

Uglavnom, iza mnogo naših etiketa, plakata, reklama postoji neka suptilna priča, poruka za određenu publiku, a onaj tko je percipira obično smo mu još draži kao craft brend. Da ne radimo pivo možda bi se, eto, posvetili smišljanju marketinških kampanja."

image
Privatna Arhiva/


Iz razgovora sa simpatičnim trojcem lako je zaključiti kako je kuhanje i svi ostali detalji oko piva ono što obožavaju raditi, pa čak iako od toga danas još uvijek ne žive. Unatoč tome, kažu kako smatraju da male craft pivovare imaju svjetlu budućnost, posebice na lokalnoj razini gdje mogu igrati na kartu lokalpatriotizma i ponosa lokalne zajednice koja ima svoju pivovaru, a nadaju se da će situacija takva i ostati. Jer, zaista, koje se mjesto ne bi ponosilo vlastitim pivom? Pa i sami su ponosni što mogu reći da se njihovo točeno danas može ispijati u ugostiteljskim objektima u Buzetu i Umagu, a boce se mogu kupiti na njihovom web shopu, ali i u specijaliziranim trgovinama u cijeloj zemlji. Ima ih u kafićima u Pazinu, Puli, Rijeci, Grožnjanu, Motovunu, u Zagrebu, Splitu, pa čak i Varaždinu i Čakovcu. Iako ih je situacija s koronavirusom, kažu, ipak malo usporila, ne daju se i već stvaraju daljnje planove.

"Dva dana prije prvog lockdowna taman smo pretakali pivo iz fermentora u kegove, a onda preko noći shvatiš da više nemaš tržišta jer bircevi ne rade. U svakom zlu neko dobro, COVID je kod nas zaslužan da smo krenuli s bocama. U tom prvom lockdownu izbacili smo na tržište 4 boce, dok smo u prosincu s drugim lockdownom izbacili na tržište i naše dvije IPA-e u boci. Uglavnom, boce su nas održale na životu i pad prodaje je lani bio oko 30%, da bi se u ovoj godini bitno popravilo poslovanje i neki osjećaj pred sezonu je da se tržište ozbiljno pokrenulo.

U pogledu širenja kapaciteta, vjerojatno je ova godina presudna, odnosno pokazat će nam da li smo došli do trenutka kada iz hobi biznisa prelazimo u biznis hobi. Ako se to i desi, što potajno i priželjkujemo, predstoji nam potražnja investicijskih sredstava, vjerojatno nabava novog većeg postrojenja i traženja adekvatnog prostora za tako što, obzirom da smo sada smješteni u svega 63 kvadrata.

Što se tiče pive, u ovoj godini kuhamo sigurno novu IPA-u za koju je već i smišljena etiketa koja slavi naš pravosudni sistem i hrvatsku kolektivnu svijest, zatim su tu jedan Russian Imperial stout koji će odležati u bačvi, te vjerojatno jedan smeđi ale krajem godine. Vizuali i brendiranje bit će na unutar naših standarda", rekli su na kraju, a mi spremno dodali kako manje od toga niti ne očekujemo. Sretno ekipa!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 04:00